"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Stenkoraller og STN, RTN, blegning.....

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Stenkoraller og STN, RTN, blegning.....

Indlæg af Brian »

Jeg er langt fra ekspert på dette område men har selv prøvet at have en smuk SPS stenkoral der pludselig dør hen til et hvidt kalkskelet.
Jeg tvivler på at jeg er ene om denne oplevelse og jeg håber derfor at vi i denne tråd måske kunne få lidt debat, erfaringer og viden på bordet.

Jeg starter derfor ud med lidt konkret :

Blegning - Korallens farve bleger hen og vævet forsvinder. Dette sker ret hurtigt og kan nogle gange ses på grene der er i skygge, samt grene i bunden af korallen da den med vækst skygger for sig selv. Ofte kan den redes ved at fragmentere de gode stykker af.

STN - Slow Tissue Necrosis, vævet på korallen dør og skralder langsomt af næsten som om en eller anden rykkede det af i små stykker. Dette sker over uger eller måneder. Korallen kan nogle gange redes ved at fragmentere de gode stykker af.

RTN - Rapid Tissue Necrosis, samme som ovenstående, bortset fra det sker på en dag eller to. Korallen er således som regel dødsdømt.


Årsag ??
Ja hvad er det så der gør at dette sker ? Af alle de tråde jeg har læst om emnet er jeg faldet over flere ting :

- Vandparametre ikke korrekte.
- Stress af korallen pga f.eks lysændringer, justering af vandparametre osv osv.
- For lav cirkulation.
- Rowa Phos er også blevet konkluderet som årsag til SPS død.

Mine egne erfaringer har udelukket været SPS koraller der stille og roligt bleger fra bunden af(pånær lige et enkelt tilfælde for nyligt). Dette oplevede jeg mange gange gennem tiderne(de første 2 år) og måtte hver gang fragmentere for at redde resterne - OBS. lad være med at vente og se hvordan det går, isåfald mister man kun mere koral.
Mine henvendelser gik til diverse koral samt SPS forums på eksempelvis Reef Central, og melding var næsten entydig, nemlig at der skal mere cirkulation til. Jeg havde før omkring 12 ganges vandbevægelse, hvilket jeg nu har øget til noget der ligner 25-30 stykker. Siden denne forbedring har jeg ikke haft et eneste tilfælde af blegning af koraller fra bunden af.
Selv min blå tippet Acropora Formosa, der ellers var en fast ugentlig gæst i fragment skålen er nu holdt med at blege. Her er lidt billeder af den første gang den blev brækket i stykker :

Billede

Billede

Nå det var mine erfaringer.....

Hvad med dine ???


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Folk der har nogle gode links til emnet må også gerne poste dem her.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Hej Brian.
Hvordan, hvis man kan, ser man forskel på om det er blegning eller RTN eller STN?


Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Hejsan jag hadde en jätte stor acropora som plötsligt bara blev vit under foten. Det gick jätte fort från dag 1 till allt var dött.
Min död berodde på tror jag att jag hadde köpt en ny acropora som ej ville sig riktigt i karet
Så kort så var det en RTN - Rapid Tissue Necrosis
Vedhæftede filer
acropora_sjuk4.jpg
acropora_sjuk4.jpg (64.09 KiB) Vist 2992 gange
acropora_sjuk1.jpg
acropora_sjuk1.jpg (66.04 KiB) Vist 2995 gange
acropora_sjuk2.jpg
acropora_sjuk2.jpg (68.84 KiB) Vist 2995 gange
acropora_sjuk3.jpg
acropora_sjuk3.jpg (71.5 KiB) Vist 2995 gange


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Henrik - Blegning foregår ganske langsomt uden du næsten ser det. RTN og STN kan du direkte se vævet falder af korallen som var det hud på et barneknæ mod asfalt !!!

Wrang - Du mener altså det skyldes en anden acropora - forklar venligst nærmere ?? Når jeg ser de billeder ville jeg ellers straks sige at det er fordi der er skygge og den del af korallen så ikke får lys - derved dør zooantellerne(det ord skal jeg snart have lært at stave rigtigt ;)) vel ???


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Links til artikler :

BLEACHING AND TISSUE LOSS IN CORALS - WHAT'S THE DIFFERENCE?
http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2002/cw.htm

White Corals: Bleaching and Disease "Look-Alikes"
Part II - http://www.advancedaquarist.com/issues/apr2002/cw.htm
Part III - http://www.advancedaquarist.com/issues/june2002/cw.htm

To Coin a Phrase, "RTN"
http://www.reefs.org/library/talklog/eb_jl_111598.html


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Nja korallen blev detta bara så där över en dag. Hadde ej gjort något och den trivdes innan hadde massa frags som tagit sig så när jag la i den nya korallen så kom detta upp- Ljus den stog under en 250watts Mh lampa och trivdes som bara den


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Wrang - Nå ok, jeg troede lige at det var sket lige så stille...

Ingen andre derude som ønsker at spytte lidt erfaring i kassen eller ser man blot dette som en naturlig ting at en stenkoral af og til sygner hen(de levende sten skal jo komme et sted fra :shock: ) ???


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jason
Reactions:

Indlæg af Jason »

Godt så

Jeg har lige oplevet mit første RTN :(

Jeg så min acropora hade en lille hvid arm igår og nu er den helt hvid over det hele og der er en masse slim ( hud ) fra den øvøvøvøvøv

Den var ellers blivet så flot det sidste stykke tid
den hade vokset sig stor i den ene side og over på en ny sten og hade spret sig godt øvøvøvø MAND

Hvad går galt mine andre koraller ser ud til at ha det godt ????


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Se det er spørgsmålet! Det er der vist ingen der kan forklare. Men korallerne har jo forskellige "smerte" tærskler, nogle død blot de flyttes fra den ene ende af akvariet til den anden, andre skal næsten trampes på før end de dør.


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"