"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Beregning af sporeelementer

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Beregning af sporeelementer

Indlæg af ttkthomsen »

I en hjerneblødning fik jeg købt nogle ATI icp test, grundet en tråd jeg fulgte på facebook :clap: :dizzy: :clap: . Det giver anledning til lidt bøvl da jeg kun tilsætte AF produkter til baljen og jeg ikke ønsker at skifte til ATI produkter. MEN ATI anviser deres produkter til korrektion af værdierne.

Den første test viste at jeg manglede strontium, Fluor, Iod, Mangan, Vanadium og Molybdän.

Målingerne er vist som i kender det med, ens værdi, den ideale værdi, og så en difference kolonne. Under anbefalingerne er der angivet hvor mange ml. man skal tilsætte af deres produkt for at nå idealværdien.

Min første tanke var så, hvor svært kan det være. Det kan jeg da sagtens omregne til AF dossering, så det gjorde jeg. Men har lige modtaget min anden icp test og jeg mangler forsat sådan ca. de samme mængder af ovenstående. Så i dette lukket fora, har min beregning åbenbart ikke været helt gode. Og det undre mig meget :T Så gad i give jeres besyv med om min beregning er helt uden i hegnet.

Eksempel:
Så her komme lige et eksempel, I min første test var værdien for strontium sådan

Symbol----------------Value---------------------Calculated reference value-------------Difference
Strontium--------------4.42 mg/l. ---------------7.12 mg/l-----------------------------..-2.70 mg/l[/center]


(tallene ovenfor står pænt når jeg skrive dem, men når jeg trykker udfør klumper de sig sammen???)

ATI anbefaler:

Supplements.....................Number of doses..............Quantity per dosage
Strontium.........................2....................................48.27 ml

jeg kan læse mig til at ATI strontium øger

10 ml / 100 l raise the Strontium concentration to 10 mg / l.

Så det vil sige at med den anbefalet tilsætning så tilfører jeg 48 mg/l strontium 2 gang

Sammenlignet med AF produktet strontium så siger de:

1ml Strontium rise 1,09 ppm in 100L

Efter en hurtig googling kan jeg konstateret at mg/l og ppm er det samme :pray:

Så det vil betyde at jeg skal tilsætte 48/1,09 svarende til 2 x 44 ml, er det korrekt?

Burde det ikke "bare" være sådan....

Vedr. IOD og Fluor:

................Value................Calculated reference value.................Difference Result
Fluorid.......0.53 mg/l..........1.16 mg/l........................................-0.63 mg/l
Iodine........22.24 µg/l.........57.88 µg/l.............::.......................-35.64 µg/l

jeg kan læse mig til at ATI Fluorid øger:

5ml of Fluorine to 100 litres of aquarium water will increase the fluorine concentration by 1 ug/l

og anbefalingen lyder:

Supplements..................Number of doses.....................Quantity per dosage
Fluor..............................3..........................................36.61 ml

Det må betyde at 36,61/5 ml = jeg over 3 gange øge koncentrationen med 7,322 ug/L pr. gang

Sammenlignet med AF produktet fluor så siger de:

1 ml of Fluorine (~15 drops) in 100 l (27 US gal) of water raises the fluorine level by 0,06 ppm.

Omregnet er 1 ug/L = 0.001 ppm

Så det vil sige 7,322 ug/l = 0,007 ppm, hvilket vil sige under 1 ml af AF produktet om dagen imod 36,61 ml af ATI produktet. Her bliver jeg lidt nervøs for min beregning, er den korrekt?

jeg kan læse mig til at ATI IOD øger:

1 ml of the supplement increases the iodine concentration of 100 liters by 100 μg / l

og anbefalingen lyder:

Supplements..................Number of doses...................Quantity per dosage
Iod................................2.........................................0.62 ml

Det må betyde at 0,62 ml øge koncentrationen med 62 ug/L pr. gang svarende til 0,062 ppm.

Sammenlignet med AF produktet fluor så siger de:

1 drop per 100 l (27 US gal) of water daily. 1 drop of Iodum raises iodine level by 0.01 ppm in 100 l of water.

Hvis jeg skal omregne det til noget brugbart går der ca. 15 dråber på 1 ml. Det vil sige 1 ml = 15* 0,01 ppm = 0,15 ppm

Omregnet er 1 ug/L = 0.001 ppm

Så det må betyde at, jeg skal tilfører 6 dråber af AF produktet 2 gang, er det korrekt?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Beregning af sporeelementer

Indlæg af crazy seahorse »

Der er sikkert ikke noget galt med ATI testen. Den måler nok lige så korrekt som en Triton- eller en anden icp test.
Jeg tror nok at hvis det var mig, så ville jeg holde mig til værdien (den målte) og så dossere efter anvisningerne for AF produkterne. Der kan være mange grunde til at der opstår differencer, afhængigt af hvilke fabrikat der er tale om (hvor koncentreret er produktet osv osv)
Hvis du vil dossere sporstoffer, så kommer du nok ikke uden om icp test mindst hver 3 måned. Hvis du så har tilsat i den samme periode, så kan du måske regne dig frem til forbruget.

Jeg kender godt den FB gruppe du omtaler og synes manden er dygtig. Det har desværre udviklet sig til lidt en salgstråd for hans egne produkter. Men fred nu være med det.
Han anbefaler også at man får lavet ICP test så tit i det første år. Først der har man nogle retningsgivende tal at forholde sig til.
Vær også opmærksom på, at han arbejder hen imod 0 vandskift. Hvis du laver vandskift, så vil det også mudre dine resultater lidt, da du jo får tilført ekstra sporstoffer via vandskiftet.

Omkring sporstoffer så gør det ikke tingene nemmere, at de jo binder sig til det de nu kan. Jod er feks et meget flygtigt emne og er derfor altid (iflg de oplysninger jeg har) kelateret (chelated) hvilket betyder at det er bundet til en kelator (binder) for at forhindre det i at forsvinde med det samme. Det er jo smart nok. Men det binder sig/forbruges også af alger (specielt de røde alger). Så kan man så begynde at spekulere over, hvad der sker med kelatoren når den har sluppet sit stof. Hvis feks algerne af den ene eller anden grund dør, så frigives joden jo igen. Men det er en helt anden historie.

Jeg tror desværre du bliver nødt til at prøve dig forsigtigt frem. Når jeg begiver mig ud i noget nyt, så lægger jeg gerne ud med halv dosis af det anbefalede. Så kan jeg altid øge når jeg bliver mere dus med produktet og- ikke mindst, kan se om det giver en forskel. Selv med halv dosis så må det give en form for udslag, da det er meget små mængder vi taler om når vi snakker sporstoffer.
Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"