"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Flavites

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Flavites

Indlæg af niels228 »

Hej

Den her koral skulle være grøn og rød men noget gør at den ikke er helt i ballance.

Nogen forslag?
Vedhæftede filer
0DB7815B-D0B7-4455-9721-291844BDFB61.jpeg


Akvarier skal vejes i ton.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Flavites

Indlæg af Schwensen »

Utrolig smuk koral. Både med og uden grønne aftegninger.

Det ser ud som om den er grøn og rød på siden? Måske for meget lys på toppen? Ellers ingen ide. Den ser sund ud.


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Flavites

Indlæg af Thue »

Super flot koral, tror den ville være bedre tilfreds i mit akvarie hehe

Tænker også enten for meget lys eller cirkulation siden den kommer ud nede for neden, eller evt noget andet der irretere den

Mvh thue


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Flavites

Indlæg af trine... »

Har hele kolonien været grøn i kanten (christmas morph) som det nederste imens du har haft den? Ellers kunne det godt ligne "fusing" af to koraller af samme species. . Det som springer mig i øjnene med det samme er at den ellers fuldstændig røde koloni har grønne marmoreringer eller highlights om man vil.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Flavites

Indlæg af trine... »

Ellers skulle du tage at flytte den øverste fra det tydeligvis pænere eksemplar som den står ovenpå ;-) joke


Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Flavites

Indlæg af niels228 »

Altså en solhat. :W

Jeg rykker den ind i halvskygge så må vi se hvad der sker.


Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Flavites

Indlæg af niels228 »

trine... skrev:Ellers skulle du tage at flytte den øverste fra det tydeligvis pænere eksemplar som den står ovenpå ;-) joke
Trine!!! :wc: :-o :hehe:


Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Flavites

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har to farvevarianter af Favites pentagona.
De trives bedst i skyggen. De får ikke meget direkte lys, så måske idéen med at rykke den ind under noget, ikke er så tosset.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Flavites

Indlæg af PederP »

Enig med Erik.
Min vokser helt nede på bunden, på den lodrette bagvæg, og under mange udhæng som giver skygge.
Der er vist en del af dem der kan lave de grønne aftegninger, hvis forholdene er til det.

Et ikke særligt godt billede i morgenlyset af placering:
IMG_3225.JPG


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Flavites

Indlæg af trine... »

Min F.pentagona vokser delvist i semi skygge og delvist i fuldt lys og der er som Erik og Peder beskriver næsten en verden til forskel på både dens fremtræden i de to respektive lysmiljøer. Den er langt mere spiny eller mindre ekspanderet i vævet samt markant mindre farvet der hvor den er eksponeret for mest lys. Dens highlights kommer og går lidt som vinden blæser selvom den holder grundfarven helt fint.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Flavites

Indlæg af crazy seahorse »

Pudsigt nok - og jeg ved ikke om det har med lyset eller typen at gøre, så vokser begge mine i grene også og ikke kun som encrustet.
Det er ikke fordi den overvokser en koralgren. De danner egentlige grene.
Da den var på RC for at blive identificeret, nævnte de det med den grenede vækst som noget atypisk.
Både den blå m/grønne polypper og den røde m/grønne polypper vokser sådan. Måske er det en kendetegn for F.pentagona, men jeg ved det ikke.

Erik

Edit. Der er billeder af begge typer her. De står som id ukendt. På billederne af den blå type kan man tydeligt se den lidt knoldede vækst, der vokser ud i grene. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Flavites

Indlæg af PederP »

crazy seahorse skrev:Pudsigt nok - og jeg ved ikke om det har med lyset eller typen at gøre, så vokser begge mine i grene også og ikke kun som encrustet.
Det er ikke fordi den overvokser en koralgren. De danner egentlige grene.
Da den var på RC for at blive identificeret, nævnte de det med den grenede vækst som noget atypisk.
Både den blå m/grønne polypper og den røde m/grønne polypper vokser sådan. Måske er det en kendetegn for F.pentagona, men jeg ved det ikke.

Erik

Edit. Der er billeder af begge typer her. De står som id ukendt. På billederne af den blå type kan man tydeligt se den lidt knoldede vækst, der vokser ud i grene. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Øj, det ser sært ud. Det har jeg aldrig set før.
Der gemmer sig ikke en rørsnegl nede i grenen, som den vokser om kap med? Jeg havde en periode hvor jeg undrede mig over min galaxea havde begyndt at forgrene sig :K


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Flavites

Indlæg af trine... »

Lige præcis Galaxea findes også som grenet, hedder vistnok Paucisepta...
En koral som kan ligne Favites og som vokser både encrusterende og "digitat" er feks Australogyra- havde selv et super flot eksemplar som der desværre gik utøj i. Den minder om en mellemting mellem Favites og Platygyra(maze brain). Ser lige om ikke jeg kan finde et gammelt billede. Feks Goniastrea kan være vildt svære at skilne fra favites syns jeg.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Flavites

Indlæg af trine... »

Ja faktisk kan Plesiastrea og Montastrea måske ovenikøbet anses for at være med i samme pulje... altså lige så svære at skilne fra ovenstående og fra hinanden afhængig af subspecies.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Flavites

Indlæg af trine... »

Sorry fik skrevet forkert... Paucisepta er encrusterende men Fascicularis vokser grenet, eller er i stand til det.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Flavites

Indlæg af crazy seahorse »

PederP skrev:
crazy seahorse skrev:Pudsigt nok - og jeg ved ikke om det har med lyset eller typen at gøre, så vokser begge mine i grene også og ikke kun som encrustet.
Det er ikke fordi den overvokser en koralgren. De danner egentlige grene.
Da den var på RC for at blive identificeret, nævnte de det med den grenede vækst som noget atypisk.
Både den blå m/grønne polypper og den røde m/grønne polypper vokser sådan. Måske er det en kendetegn for F.pentagona, men jeg ved det ikke.

Erik

Edit. Der er billeder af begge typer her. De står som id ukendt. På billederne af den blå type kan man tydeligt se den lidt knoldede vækst, der vokser ud i grene. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Øj, det ser sært ud. Det har jeg aldrig set før.
Der gemmer sig ikke en rørsnegl nede i grenen, som den vokser om kap med? Jeg havde en periode hvor jeg undrede mig over min galaxea havde begyndt at forgrene sig :K
Umiddelbart ser det ikke sådan ud, men man kan jo aldrig vide.
Her er et par billeder fra i dag. (Har lige fået ny mobil og skal lige lære den at kende)
Favites pentagona blå type.
Favites pentagona blå type.
Favites pentagona  rød type. Ser lidt specielt ud med det hul inde midt i korallen.
Favites pentagona rød type. Ser lidt specielt ud med det hul inde midt i korallen.
Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"