"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

En Tortuosa vender hjem

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

En Tortuosa vender hjem

Indlæg af nielsk »

Tilbage i 2010 fik jeg lov til at købe en pæn tortuosa af en tidligere saltvandsakvarist i Bjerringbro. Henrik Nielsen AKA Kilioten på SF.
Jeg skulle egentligt hente noget andet - en ricordea - mener jeg. Men var fascineret af en gennemfarvet blå acropora han havde midt i akvariet. En acropora som forblev blå i en balje med lidt næring - wow.
Acroporaen fik fik ærespladsen midt i mit 1900 liters akvarie og voksede godt til. Jeg turde næsten ikke klippe i den af frygt for den skulle miste farven.
Jeg lavede 2 fragmenter. Et til Peder og et til StarF.
Jeg fandt et billede hvor begge fragmenter står og vokser til omkring moderkorallen inden de tog videre.
Ikke så lang tid senere fik jeg et næringscrash i systemet pga. teknik uheld. Der var en del RTN husker jeg - og der røg min smukke tortuosa.
StarF mistede også sin og spurgte efter en ny husker jeg, men jeg måtte skuffe ham. I året efter gik jeg mere op i fisk en farverige SPS.

Hos Peder voksede den videre. Da Peder flyttede fra byen og solgte alle SPS røg tortuosaen videre til Ryomgaard til Jesper AKA Ryom. Dette vidste jeg intet om og havde glemt min smukke blå koral. Hos Jesper hyggede den sig voksede så meget at PederP i Kolind fik et flot fragment som blev til en fin moderkoral. En koral i samlingen jeg ofte beundrede hos ham og tænkte - en dag skærer jeg ned på fiskebestanden, får lavere næring og holder også sådanne farvebomber.
Sidste måned da jeg var forbi PederP efter hysterix og en turbinaria havde han lavet fragmenter af flere flotte acro og sagde til mig - den blå tortuosa er let - den kan du også holde selvom du har mange fisk. Den skal du have en af med hjem.
Jeg fik et fragment med hjem som vokser og trives med flotte farver.
Peder er ved at starte op igen som de fleste ved. Han er på 23. måned i indkøringsfasen og endeligt klar til SPS igen. Han spurgte mig om en helt blå acropora som ikke er ultrasvær. Hvem har sådan en i vores saltkreds, det har Ryom og PederP svarede jeg. Du kan se et fragment af den hos mig.
Da Peder hentede et fragment i Ryomgaard igår viste det sig at være hans egen gamle stamme, som var min gamle stamme - som jeg hentede i 2010 i Bjerringbro.
Ringen var sluttet.
En lang historie som uden tvivl keder alle andre end revnørder. Men fantastisk for mig, især når mit nye system kun indeholder lokale fragmentstammer.
Det øverste billlede er fra sommeren 2011 - lige inden de 2 fragmenter kom videre.
Det nederste er mit nye fragment som allerede er vokset godt til på kort tid
Vedhæftede filer
tortuosa.JPG
tortuosa.JPG (74.52 KiB) Vist 5678 gange
tortuosa ny.jpg


SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: En Tortuosa vender hjem

Indlæg af charlie saltvand »

FEDT :-)! :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En Tortuosa vender hjem

Indlæg af Carsten »

Det er jo lige det, som det handler om. Bytte og lad stammerne få fodfæste. Så et enkelt crash ikke fjerner korallen fra akvarierne i landet


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: En Tortuosa vender hjem

Indlæg af StarF »

Jeg fik også et stykke af denne, indtil vidre har den det godt her :) Super koral...

Det er altid sjovt når man genfinder en af sine juveler der er kommet rundt et par steder i landet.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: En Tortuosa vender hjem

Indlæg af PederP »

Hej Niels.

Den tortuosa du fik fra mig, har jeg fra en anden Jesper fra nabolaget. Mener der er lidt forskel på den Ryom og jeg har. Er hans ikke en "Oregon tort"?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En Tortuosa vender hjem

Indlæg af crazy seahorse »

Det var dog en skøn beretning, Niels.
Jeg har altid godt kunne tænke mig en blå A.tortuosa og meget gerne en Oregon tort.
Har selv en A.tortuosa, men den er ikke nær så flot og er ikke i nærheden af din/jeres i farven - faktisk har den næsten kun blå spidser..

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: En Tortuosa vender hjem

Indlæg af trine... »

crazy seahorse skrev:Det var dog en skøn beretning, Niels.
Jeg har altid godt kunne tænke mig en blå A.tortuosa og meget gerne en Oregon tort.
Har selv en A.tortuosa, men den er ikke nær så flot og er ikke i nærheden af din/jeres i farven - faktisk har den næsten kun blå spidser..

Erik
Mit tortuosa frag fra dig har efterhånden fået nøjagtig samme farver som vist her. Mon man kunne tænke sig at den gerne ville have lidt mere næring? Super flot og nem acro. Fik en mikro stump af Nullesurfer på et tidspunkt, ca en halv gange en cm- helt brun og nærmest færdig. Den endte som en flot koloni der dog måtte lad livet til stn da min temp var for højt oppe pga defekt varmelegeme.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: En Tortuosa vender hjem

Indlæg af nielsk »

PederP skrev:Hej Niels.

Den tortuosa du fik fra mig, har jeg fra en anden Jesper fra nabolaget. Mener der er lidt forskel på den Ryom og jeg har. Er hans ikke en "Oregon tort"?
Jo nu du siger det! Din er mere turkis i grundfarven og den oprindelige er dyb lilla - Så var der et ydereligere tvist på historien. Jeg må plage Ryom om han ikke vil klippe en spids af til mig engang så jeg kan få min oprindelige stamme tilbage igen. De kunne være fede sammen.

Så ved jeg da nu at Tortuosa sp. Bjerringbro findes i Ryomgaard :GO


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: En Tortuosa vender hjem

Indlæg af PederP »

Har en meget lilla tortuosa, med blå polypper, jeg fik fra Gino engang. Den har du vist fået?


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: En Tortuosa vender hjem

Indlæg af Ryom »

Jeg må plage Ryom om han ikke vil klippe en spids af til mig engang så jeg kan få min oprindelige stamme tilbage igen. De kunne være fede sammen.

Det skal vi nok finde ud af. Dog synes jeg vækstformen på min er anderledes end billederne i denne tråd. Men det er den jeg fik fra Peder da han nedlagde sit Deltec i sin tid.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: En Tortuosa vender hjem

Indlæg af nielsk »

PederP skrev:Har en meget lilla tortuosa, med blå polypper, jeg fik fra Gino engang. Den har du vist fået?
Ja den blev også ret stor men var mere lys hos mig. Den encrustede meget men røg desværre til rtn. Der var nogle uheld med mit gamle teknik


SPS : Stability provides succes
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: En Tortuosa vender hjem

Indlæg af nielsk »

Ryom skrev:Jeg må plage Ryom om han ikke vil klippe en spids af til mig engang så jeg kan få min oprindelige stamme tilbage igen. De kunne være fede sammen.

Det skal vi nok finde ud af. Dog synes jeg vækstformen på min er anderledes end billederne i denne tråd. Men det er den jeg fik fra Peder da han nedlagde sit Deltec i sin tid.
Lyder godt. Det må være den oprindelige for den stod godt hos peder


SPS : Stability provides succes
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"