"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Id på denne.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Id på denne.

Indlæg af Morten1990 »

Hey folkens. Hvilken koral er dette, har glemt navnet. Hvordan er det med "mad" til den. ?
Vedhæftede filer
IMG_0169.JPG


Vh Morten
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Id på denne.

Indlæg af Birkefeldt »



Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Id på denne.

Indlæg af Carsten »

Synes det ligner Favites abdita


Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Id på denne.

Indlæg af Morten1990 »

Passer meget godt, når man googler navnet. Fandt nogle film på youtube hvor de fodre den, men kan ikke læse hvad det er de fodre den med. ? Og skal de have mad ?


Vh Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Id på denne.

Indlæg af PoulD »

For mit vedkommende er jeg tilbøjelig til at tro Birkefeldt har ret.

Favites deler væggene mellem de enkelte 'corallites'. Det ser ikke umidelbart ud til at være tilfældet på afbildede. Det ser meget ud som om den har separate vægge, men det er formentligt umuligt at afgøre med 100% sikkerhed, uden at se selve skelettet.

Der er dog lige den aberdabei, at der også er lidt uenighed mellem taksonomiske eksperter og MÅSKE bør alle Favia fra stillehavet (familie Merulinidae) i virkeligheden kaldes Dipsastraea (men i princippet kan det jo også være de atlantiske (familien Mussidae) der bør have et andet navn).
CITES mener dog vist at begge stadig bør kaldes Favia :-)
Senest rettet af PoulD ons 11. jan 2017 15:07, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Id på denne.

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:For mit vedkommende er jeg tilbøjelig til at tro Birkefeldt har ret.

Favites deler væggene mellem de enkelte 'corallites'. Det ser ikke umidelbart ud til at være tilfældet på afbildede. Det ser meget ud som om den har separate vægge, men det er formentligt umuligt at afgøre med 100% sikkerhed, uden at se selve skelettet.

Der er dog lige den aberdabei, at der også er lidt uenighed mellem taksonomiske eksperter og MÅSKE er alle Favia fra stillehavet i virkeligheden Dipsastraea.
CITES mener dog vist de stadig bør kaldes Favia :-)
Hvis du kigger på http://www.meerwasser-lexikon.de/katego ... ml#katID94" onclick="window.open(this.href);return false; Og kigger på billederne af de forskellige Favia og Favites.
Så synes jeg billedet ser MEGET grumset ud. Synes der er både Favia med delt væg og uden. Samme for Favites.

At kigge i "biblen" hjælper ikke noget, der er det lige så mudret, også selv om man kigger på skellettet.
http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0160" onclick="window.open(this.href);return false;
http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0842" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er ikke nogen større forskel udover den som altid vil være mellem 2 arter

Så den med at det måske alle er Dipsastraea, kan meget vel være rigtig


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Id på denne.

Indlæg af PoulD »

Enig, det er meget "mudret" - i hvert fald for Favia - (det Favia navn du linker til er i øvrigt ikke accepteret af WoRMS.
Der er også løbet lidt vand i åen siden 2000/2002


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Id på denne.

Indlæg af Morten1990 »

Er det mit billeder der er grumset/mudret. ?


Vh Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Id på denne.

Indlæg af PoulD »

Morten1990 skrev:Er det mit billeder der er grumset/mudret. ?


:K :K  nej nej, det er identifikationskriterier for Favia (og om Favia i det hele taget er Favia) der er uklart / "grumset" / "mudret" 


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Id på denne.

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Enig, det er meget "mudret" - i hvert fald for Favia - (det Favia navn du linker til er i øvrigt ikke accepteret af WoRMS.
Der er også løbet lidt vand i åen siden 2000/2002
Worms??


Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Id på denne.

Indlæg af Morten1990 »

Haha nej spørg også bare. Suger til mig med informationer. Hah :D


Vh Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Id på denne.

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev:Enig, det er meget "mudret" - i hvert fald for Favia - (det Favia navn du linker til er i øvrigt ikke accepteret af WoRMS.
Der er også løbet lidt vand i åen siden 2000/2002
Worms??
World Register of Marine Species. (aim to provide the most authoritative list of names of all marine species globally) http://www.marinespecies.org/about.php" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Id på denne.

Indlæg af trine... »

http://reefkeeping.com/issues/2002-05/eb/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Lidt ældre artikel som svagt belyser emnet!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Id på denne.

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:
Carsten skrev:
PoulD skrev:Enig, det er meget "mudret" - i hvert fald for Favia - (det Favia navn du linker til er i øvrigt ikke accepteret af WoRMS.
Der er også løbet lidt vand i åen siden 2000/2002
Worms??
World Register of Marine Species. (aim to provide the most authoritative list of names of all marine species globally) http://www.marinespecies.org/about.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Lidt underligt for Australian Institute of Marine Science, skulle da være førende i verden med koraller


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Id på denne.

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev:
Carsten skrev:
PoulD skrev:Enig, det er meget "mudret" - i hvert fald for Favia - (det Favia navn du linker til er i øvrigt ikke accepteret af WoRMS.
Der er også løbet lidt vand i åen siden 2000/2002
Worms??
World Register of Marine Species. (aim to provide the most authoritative list of names of all marine species globally) http://www.marinespecies.org/about.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Lidt underligt for Australian Institute of Marine Science, skulle da være førende i verden med koraller
Tja, med hensyn til valide navne,  ser det for mig ud som om deres database ikke er holdt ajour i mange år. Jeg har gjort dem opmærksom på sagen, så må vi jo se om de reagerer på det
2017-01-11.png


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Id på denne.

Indlæg af trine... »

Nogle species er jo gennem tiden blevet kastet rundt mellem forskellige genus' er for endeligt at ende op i deres helt eget. Et eksempel herpå kunne være Cynarina Deshayesiana nu bedre kendt som Acanthophyllia Deshayesiana.
Lige præcis Favia vs Favites debatten er også "murky waters" selvom mange bruger tommelfingerreglen med delte eller ikke delte vægge. Feks kan nogle Plesiastrea, Acanthastrea Rotundoflora, Favia osv være afsindigt svære at kende forskel på.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Id på denne.

Indlæg af crazy seahorse »

PoulD skrev:
Carsten skrev:
PoulD skrev:
Carsten skrev:
PoulD skrev:Enig, det er meget "mudret" - i hvert fald for Favia - (det Favia navn du linker til er i øvrigt ikke accepteret af WoRMS.
Der er også løbet lidt vand i åen siden 2000/2002
Worms??
World Register of Marine Species. (aim to provide the most authoritative list of names of all marine species globally) http://www.marinespecies.org/about.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Lidt underligt for Australian Institute of Marine Science, skulle da være førende i verden med koraller
Tja, med hensyn til valide navne,  ser det for mig ud som om deres database ikke er holdt ajour i mange år. Jeg har gjort dem opmærksom på sagen, så må vi jo se om de reagerer på det
2017-01-11.png
Du må endelig følge op med deres svar, Poul.
Jeg har tit tænkt, at det lyder godt når de giver mulighed for kommentarer - men har også tænkt "gad vide om de nu også VIL have de kommentarer".
Fint skriv til dem.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Id på denne.

Indlæg af trine... »

Jeg er klart mest på god gammeldags Favia. Til gengæld synes jeg at nogle Favites og Goniastrea kan være svære at se forskel på. Dog synes jeg at både Favia og Goniastrea har tendens til at være mere oppustede og kødfulde i vævet ift Favites.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Id på denne.

Indlæg af PoulD »

Vil bare lige sige, at jeg ikke har hørt noget fra Australian Institute of Marine Science, så jeg tror ikke det kommer til at ske. Skulle de mod forventning svare, poster jeg naturligvis svaret her i tråden.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"