"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

De forkætrede US-koraller Del 2 - slutningen.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

De forkætrede US-koraller Del 2 - slutningen.

Indlæg af crazy seahorse »

De forkætrede US-koraller – mine erfaringer og lidt om navne. Del 2 - fortsættelsen.

Nu er OL overstået og jeg har en pause i et større haveprojekt, der har taget det meste af sommeren. Det giver lidt tid til at komme videre med disse artikler.

Som nævnt i slutningen af Del 2, blev jeg, så at sige, fanget på det forkerte ben da det viste sig, at der var et maksimum for antallet af billeder man kan lægge ind i en tråd.
Jeg skrev, at jeg ville lægge det ind senere samme dag, men det var alligevel for ambitiøst.
Andre ting gjorde et større indhug i min tid end først antaget. Men da jeg nu har truet med det og den sidste del af del 2 er lavet, så lægger jeg det ind nu. Det er ikke så langt, men jeg manglede kun en lille smule da jeg ramte ”muren”, hvad mængden af billeder angår.
Så det bliver et lidt abrupt indlæg, uden de store indledninger.

Jeg har siden skrevet med Hougaard, om problematikken med begrænsning af antal billeder.
Han har hævet grænsen for max antal billeder, så man nu kan lægge flere billeder ind.
Det var en god nyhed, tak for det.
Del 3 kan så, efter denne ændring, lægges ind på én gang.

Jeg har også benyttet den mellemliggende tid til, at tage lidt med om tilvænning af ”vilde” koraller. Nu var der jo lidt ekstra plads.
De vilde koraller kan, efter mine egne erfaringer, være noget vanskeligere at etablere end de farmede. Det virker som om, at jo større kolonier, jo vanskeligere er de. Fragmenter går lidt nemmere.
Derfor har jeg benyttet en metode med held i den seneste tid. Den er ikke 100% skudsikker, men overlevelsesraten hos mig har været væsentlig højere end ved de andre metoder, jeg har benyttet.
Jeg ved, at andre end jeg har problemer med at tilvænne de ”vilde” typer, så det er bare ment som et lille fif.

Til dem som gerne vil følge med i det hele af denne føljeton, så linker jeg til de forrige dele.
Del 1 : http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=80155" onclick="window.open(this.href);return false;
Første del af del 2: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=80236" onclick="window.open(this.href);return false;

Acropora navinii

Det er ikke en US-koral i den forstand vi kender dem på SF. Dvs den er ikke købt som en sådan.
Grunden til at jeg alligevel tager den med er, at den figurerer på Refffarmers salgssider med LE betegnelsen. Så den kunne lige så godt have været solgt her i DK, som en US-koral – hvis vi altså kunne få fingre i den. Den er så at sige med her på ”dispensation”.
Det er en forholdsvis ny art, beskrevet af Veron i 2000. Den stammer fra Bali i Indonesien. Veron beskriver den som kommende fra det østlige Indonesien og Papua Ny Guinea. Da Bali ligger i det centrale Indonesien, må det siges at den er fra udkanten af sit udbredelses område.
Det her er Veron´s billede af Acropora navinii
Det her er Veron´s billede af Acropora navinii
Den har en flaskerenser-agtig (bottlebrush) vækst på grenene (som vi for øvrigt også kender det fra Acropora echinata). Både axial corallites (det er der hvor polypperne udgår fra i spidsen af korallen) og radial corallites (dem på siden af grenene)er rørformede og virker afkortede. De små radial corallites er lomme- eller skålformede.
Det kan virke lidt nørdet og kedeligt med den slags informationer, men det er sådan man identificerer arterne og skelner dem fra hinanden. Udseendet, sammen med en række andre informationer, her i blandt geografisk oprindelse, er med til at navngive/identificere en koral korrekt.
Man mener at A.navinii muligvis er en hybrid mellem en A.tortuosa type og en A.echinata. Personligt synes jeg den minder om en Acropora batunai ”blå”. Indtil videre har jeg dog kun et mindre eksemplar at sammenligne med.
Der er mere om identifikation i del 3. Der er også et eksempel, hvor vi i en tråd på SF, gjorde brug af netop denne viden. Eksemplet viser forsøg på identifikation anvendt i praksis.
Acropora echinata
Acropora echinata
Acropora tortuosa
Acropora tortuosa
Jeg fik min i den første uge i juli 2015 fra White Corals. Det var en ”vild” koloni og var lidt vanskelig at få etableret, men nu trives den fint.
Jeg kendte den ikke og har aldrig, hverken før eller siden, set den på salgssiderne. Så alt jeg ved om den, har jeg læst mig til.
Da det var en ”vild” koral blev den efter tilvænning i fragtanken, placeret ret højt i mit display. Et sted med godt flow.

Et lille ekstra indspark:
Det er min erfaring, at når det kommer til ”vilde” koraller – og de lige er kommet hjem til grossist/forhandler, så er de vant til meget lys. Derfor kan de som regel placeres højt med det samme.
Man skal være opmærksom på, at de får godt med flow rundt om hele korallen – også på undersiden. Under tilvænningen i min frag/observationstank, står de altid på en opsats. Jeg har dårlige erfaringer med at placere dem på bundlaget/eggcraten. Når jeg har gjort dét, så rammes de nemt af STN.
De skal dog ikke stå for længe sådan. En til to uger til lige at kigge dem an og derefter skal de helst placeres i display. Den sidste, som jeg lige har fået, fik dog kun et par dage inden den røg i display. Som nævnt, jo større kolonien er, jo mere sarte er de synes jeg.
Man skal dog huske på, at der er ingen regler uden undtagelser.
Et eksempel på tilvænning:
Dette er en Acropora aculeus (formodentlig). Jeg fik den fra en af mine venner her på SF, som var lidt bekymret for den. Den trivedes ikke rigtig og blev mere og mere lys. Min erfaring med de ”vilde” typer er, at de ikke trives i vand med forhøjede næringsværdier. Vand der passer fint til LPS og Zoaer, kan være knap så godt til de ”vilde” sps, der tit mistrives og går til. De er bare mere sarte.
Dette er en Acropora aculeus (formodentlig). Jeg fik den fra en af mine venner her på SF, som var lidt bekymret for den. Den trivedes ikke rigtig og blev mere og mere lys. Min erfaring med de ”vilde” typer er, at de ikke trives i vand med forhøjede næringsværdier. Vand der passer fint til LPS og Zoaer, kan være knap så godt til de ”vilde” sps, der tit mistrives og går til. De er bare mere sarte.
Det her er en A.aculeus fra Reefbuilders. Når man søger på navnet, så er stort set alle billeder fra RB. Dette er den blå type. Den er åbenbart ikke så almindelig i akvarierne hos folk.
Det her er en A.aculeus fra Reefbuilders. Når man søger på navnet, så er stort set alle billeder fra RB. Dette er den blå type. Den er åbenbart ikke så almindelig i akvarierne hos folk.
Etableret A.aculeus i akvariet. Et af de få billeder jeg har fundet, som ikke var fra RB. Smukt eksemplar.
Etableret A.aculeus i akvariet. Et af de få billeder jeg har fundet, som ikke var fra RB. Smukt eksemplar.
A.aculeus er tilsyneladende heller ikke så almindelig hos farmerne i US. Så vidt jeg kan se, er det kun Jason Fox der sælger den. Han kalder den for Toxic aculeus. Den er helt grøn.
Den "normale" aculeus kommer dog regelmæssigt i fragstørrelse på de europæiske salgssider.
Her er Jason Fox´s Toxic Aculeus. Væksten er den samme, den er bare selvlysende grøn. <br />Han skriver, sædvanen tro, intet yderligere om korallen. Ingen oplysninger om, hvor den kommer fra.
Her er Jason Fox´s Toxic Aculeus. Væksten er den samme, den er bare selvlysende grøn.
Han skriver, sædvanen tro, intet yderligere om korallen. Ingen oplysninger om, hvor den kommer fra.
Toxic Aculeus Jason Fox.jpg (110.14 KiB) Vist 14556 gange
Tilbage til Acropora navinii
Acropora navinii er ikke en hurtig løber, ikke endnu i hvert fald. Jeg håber den vil begynde at sætte farten lidt op, for jeg vil gerne kunne fragmentere den og få den delt til andre. Jeg kender ikke til andre der har den, så den skulle helst på flere ”hænder” så hurtigt som muligt. Vi skulle gerne bevare arten her hos os.
Min er begyndt at blive smuk blå, kraftigst farvet der hvor den får fuldt lys. Den står omgivet af M.digitata og M.gaimardi og har derfor områder hvor lyset er lidt diffust og det giver tydelige forskelle i intensitet.
Acropora navinii fra Reeffarmers.
Acropora navinii fra Reeffarmers.
limited_acroporanavini_colony.jpg (57.16 KiB) Vist 14556 gange
Reeffarmers navinii er lysere i farven end min, men det er ikke unormalt. De skriver på Reeffarmers side, at den blå farve bliver kraftigere i ”fangenskab” og det passer med mine observationer. (se eksempel længere nede i indlægget)
Det kan man også se på de billeder der er lagt ind af Acropora aculeus ovenfor. Den på opsatsen er vild, mens det andet billede er af en farmet koral.
Min Acropora navinii. Den står ret svært tilgængeligt og er vanskelig at tage billeder af.<br />Billedet her er et top down skud. Taget den 16.07.16<br />Foto: Charlie Saltvand
Min Acropora navinii. Den står ret svært tilgængeligt og er vanskelig at tage billeder af.
Billedet her er et top down skud. Taget den 16.07.16
Foto: Charlie Saltvand
Her er mine egne forsøg på at fange den på et mobilbillede.
Det kan være lidt svært at se rigtigt på dette top down skud. Men den står i centrum omgivet af de nævnte montier. Korallen øverst til venstre er en A.batunai ”blå”. Det er den type jeg synes den minder mest om. Det her er mit eget mobilbillede.
Det kan være lidt svært at se rigtigt på dette top down skud. Men den står i centrum omgivet af de nævnte montier. Korallen øverst til venstre er en A.batunai ”blå”. Det er den type jeg synes den minder mest om. Det her er mit eget mobilbillede.
Og et billede lidt tættere på.
Acropora navinii close up
Acropora navinii close up
Her er så Acropora baunai"blå", som jeg synes den minder mest om.
Acropora batunai &quot;blå&quot;
Acropora batunai "blå"
A.navinii er en rigtig spændende koral. Blå, som så mange andre, et rigtigt samlerobjekt. Den sælges til noget højere priser (65 dollar) end feks en M.setosa (45 dollar), hvilket måske kan indikere at den ikke vokser ret hurtigt hos andre heller.
Til sammenligning gav jeg 69,90 Euro + fragt hos WC og min var et pænt stykke. Reeffarmers er et ganske lille frag, som de har for vane at gøre derovre.

Omkring det med forskellen på farven på de ”vilde” koraller og de farmede, så kommer her et billede fra mit eget rev.
Acropora horrida ”vild” lige foran den gule A.anthocercis. Til venstre for A.anthocercis på en fragmentdisc. står  en farmet A.horrida.
Acropora horrida ”vild” lige foran den gule A.anthocercis. Til venstre for A.anthocercis på en fragmentdisc. står en farmet A.horrida.

Den farmede er kraftigere farvet over hele korallen. Den er også mere blå, mens den ”vilde” er meget lys blå. Da den ankom, var den lyseblå over det hele.
Jeg tror det skyldes, at den skal have mere lys over hele korallen for at vise sine farver. Måske er der ikke lige så mange af de flouriserende proteiner i vævet på de ”vilde” - eller de skal muligvis have længere tid til at, så at sige, blive aktiveret eller opbygget i tilstrækkeligt antal. De steder der får lidt mindre lys, bliver brune. Der skal ikke meget skygge til, feks fra en anden gren i kolonien, før den bliver brun.


Her slutter så del 2. Som følge af ferieperioden kommer del 3, så snart tiden tillader det. Jeg regner med at det bliver omkring slutningen af august.
Del 3 handler om mit syn på: Priserne på US-korallerne, prispolitik generelt og navnene på korallerne – ikke mindst popnavnene.
Der er også et punkt om identifikation af disse typer af Montipora og koral identifikation i almindelighed. Det er en forholdsvis lang tråd, men der er masser af billeder, så det ikke bliver for tørt.

I slutningen er der en referenceliste med links til de sites jeg har anvendt til udarbejdelsen af artiklerne.
Vedhæftede filer
Acropora Navinii
Acropora Navinii


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: De forkætrede US-koraller Del 2 - slutningen.

Indlæg af charlie saltvand »

:GO :GO :GO :GO :GO :GO :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: De forkætrede US-koraller Del 2 - slutningen.

Indlæg af Jesper ØH »

Hej derude. Er der nogen der har US koraller ud over dem jeg har, der evt har lyst til at bytte? Mine US koraller kan ses i min akvarie tråd.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=37228" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: De forkætrede US-koraller Del 2 - slutningen.

Indlæg af crazy seahorse »

Jesper ØH skrev:Hej derude. Er der nogen der har US koraller ud over dem jeg har, der evt har lyst til at bytte? Mine US koraller kan ses i min akvarie tråd.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=37228" onclick="window.open(this.href);return false;
@ JØH Jeg er opmærksom på at du vil have Joe the coral og "Jedi". Det er nu nok en undata, men det er du formodentlig klar over.
Jeg siger til når turen går over til Fyn. Det er dog også muligt at jeg kommer til Horsens, men det er kun på det spæde "snakkestadie".

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: De forkætrede US-koraller Del 2 - slutningen.

Indlæg af Jesper ØH »

crazy seahorse skrev:
Jesper ØH skrev:Hej derude. Er der nogen der har US koraller ud over dem jeg har, der evt har lyst til at bytte? Mine US koraller kan ses i min akvarie tråd.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=37228" onclick="window.open(this.href);return false;
@ JØH Jeg er opmærksom på at du vil have Joe the coral og "Jedi". Det er nu nok en undata, men det er du formodentlig klar over.
Jeg siger til når turen går over til Fyn. Det er dog også muligt at jeg kommer til Horsens, men det er kun på det spæde "snakkestadie".

Erik
Det ville være super Erik hvis jeg kunne købe Joe The Coral af dig, så jeg har den igen. Min døde jo desværre ved flytningen som du ved. Ang jedi, så er jeg interesseret hvis det er den ? Er det true undata er jeg ikke interesseret. Lige et billede af min true undata, hvis den ikke ligner den ? Så er jeg på.
Skriv endelig når du kommer til Vejle eller nær vejle :GO
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (84.91 KiB) Vist 14461 gange
image.jpg
image.jpg (76.34 KiB) Vist 14461 gange


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"