"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

De forkætrede US-koraller – mine erfaringer og lidt om navne

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

De forkætrede US-koraller – mine erfaringer og lidt om navne

Indlæg af crazy seahorse »

Det her skulle egentlig have været et indlæg om mine erfaringer med denne type koraller og kun det.
Men jeg synes det er svært, ikke at berøre deres navne også.
Navnene har næsten været et punkt for sig selv og der har været nogen debat omkring det, for at sige det mildt. Meningerne har været delt og det er svært at skille myter fra fakta – og så greb det om sig.
Så for at indlægget ikke skulle trække for hårdt på entusiasmen, der er jo en reel risiko for at ingen orkede at læse et så langt indlæg til ende, så er det blevet delt i tre.
Del 1 (denne her) har en indledning , derefter lidt om navne og så erfaringer med de første af mine US-koraller.
Del 2 fortsætter med mine erfaringer med US-korallerne.
Del 3 er om priserne på dem og så nogle betragtninger om navne.

Der hvor jeg synes at det bliver for tørt, mange ord, har jeg lagt nogle billeder ind som man kan kigge lidt på. Det er ikke US-koraller, altså af den slags vi kan få her hjemme, men de refererer alle til afsnittet om navne i Del 3. Jeg har forsøgt at finde informationer om dem, videnskabelige navne og oprindelse mv.
Det har ikke været muligt for dem alle, men for dem jeg har noget info om, er det beskrevet under hver enkelt koral.

Der har jo været lidt ballade omkring disse koraller – og en masse spørgsmål.
Er det rigtigt at kalde dem US-koraller? Er de så specielle? Er en US-koral stadig en US-koral, når den efter adskillige fragmenteringer er til salg herhjemme?
Et fragment her fra, har jo aldrig været i nærheden af US – og så lige selve navnet. Kan man kalde et fragment af en Tyree, Jason Fox, Ora, WWC, UC eller for den sags skyld en UCA koral for dens navn med den tilføjelse, at det er en Tyree osv osv.
Nu er det kun min personlige mening, men for at tage det fra en ende af, så er US-koraller jo bare en betegnelse for koraller der er opformeret/lanceret i US. Så at kalde dem for US-koraller er vel bare en tilføjelse, så man ved hvad typer der tales om. Om det så giver mening, må være op til den enkelte.
De er ikke ”vildfangede”, langt fra faktisk. De eksisterer muligvis ikke i kulturformen ude på revene og hvis de gør, så er det sikkert kun i begrænset antal. Så det er nok kun ganske få eksemplarer, der er taget direkte fra revet. De fleste billeder man ser af koraller ude fra revet, er jo ikke specielt farvestrålende.
Ora´s ”pearlberry” er en Acropora desalwii Den kommer oprindelig fra Australien og Indonesien. ORA mistede den på et tidspunkt helt. En samler og acro-ekspert/entusiast, Dan Rigley, havde som den eneste, formået at holde den i live og sælge fragmenter. Den sælges som en ORA pearlberry, men burde nok kaldes Rigleys pearlberry. Forskellen på A.desalwii og ”pearlberry” er, at den ene kommer fra Australien og har grønligt væv, mens ”pearlberry” fra Indonesien  har en mere grå/blå nuance i vævet.
Ora´s ”pearlberry” er en Acropora desalwii Den kommer oprindelig fra Australien og Indonesien. ORA mistede den på et tidspunkt helt. En samler og acro-ekspert/entusiast, Dan Rigley, havde som den eneste, formået at holde den i live og sælge fragmenter. Den sælges som en ORA pearlberry, men burde nok kaldes Rigleys pearlberry. Forskellen på A.desalwii og ”pearlberry” er, at den ene kommer fra Australien og har grønligt væv, mens ”pearlberry” fra Indonesien har en mere grå/blå nuance i vævet.
JF pearlberry.jpg (148.24 KiB) Vist 19694 gange
Jeg er godt klar over, at det er Jason Fox´s Pearlberry, men billedet er bedre end ORA´s, der er mere close up. Men det er den samme koral.
Ora Acropora "Pearlberry"
Ora Acropora "Pearlberry"
I langt de fleste tilfælde er der her tale om farvevarianter (colormorphs) af eksisterende kendte arter.
Om de så er specielle, er vel et spørgsmål om temperament. De er specielle på den måde, at de er forædlede/rendyrkede og så er de ofte mere smukke, end de er egentlig interessante.
En hvid Tiger er jo også speciel og sjælden, men det er stadig en Tiger. Den er bare hvid. Det er en af naturens små spidsfindigheder.

Udvandes navnet så i takt med at korallen fragmenteres igen og igen? Det burde ikke ændre på det.
Når man formerer planter, haveplanter og andre nytteplanter, så gør man det bla ved hjælp af stiklinger.
Når man formerer på den måde, så bevarer man forældreplantens genetiske egenskaber. Man laver så at sige en nøjagtig kopi af forældreplanten.
Det samme sker, når vi fragmenterer en koral. Her laver vi, som udgangspunkt, en tro kopi af moderkorallen. Så kan der være ydre faktorer, såsom vandets sammensætning, lyset, flow og mange andre ting, der kan ændre korallen udseende. Men udgangspunktet er det samme.
Så konklusionen må være, at uanset hvor mange gange vi fragmenterer en Montipora ” flower Petal polyp”, så bliver den ved med at være en M.”fpp”.
Reeffarmers Montipora spec. Flower petal polyps"
Reeffarmers Montipora spec. Flower petal polyps"
Så er der lige det med navnet. Hvis vi skal tage den på billedet, så er den fra Reeffarmers, der er Steve Tyree´s firma. http://reeffarmers.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Steve Tyree er grundlæggeren og ejeren af biksen.
Det officielle navn er Montipora spec. ”Flower petal polyps”. Det er det den kaldes på deres hjemmeside.
(spec. er en forkortelse af species, altså det er en Montipora af en slags, man har bare ikke fået den endelig identificeret)
Da Steve Tyree er kendt for, at finde og opformere specielle, smukke og sjældne farvevarianter, så er hans navn ofte knyttet til de enkelte typer. Det er en reklame for Reeffarmers. Da Steve Tyree ejer og driver Reeffarmers, så er hans navn synonymt med firmaet.
Så når man kalder en koral for en Tyree koral, så har man efter min mening, bare koblet et salgs/brandnavn på korallens navn. Men kunne lige så godt have skrevet, at det er en Reeffarmers koral. Man indikerer bare hvor den ”oprindelig” stammer fra. Man ser det for øvrigt ikke i forbindelse med Acropora. Poppede salgsnavne og LE, ja, men aldrig Tyree.
Hvorfor nu det? Navnet er jo koblet på de fleste Montipora. Jeg tror det skyldes at de Acropora typer der sælges, er navngivet af andre inden de er kommet til Reeffarmers. I historikken under de acroer jeg har kigget på, har Reeffarmers skrevet hvem og hvor han har dem fra. De har alle et navn når de ankommer.
”Purple Monster” er en mytisk koral.  Den er sjælden, både i naturen og i akvarier. Den er sart over for ændringer/svingninger i forholdene. Minder om A.granulosa eller A.loripes. Den har, som granulosa, ret tykke grene.
”Purple Monster” er en mytisk koral. Den er sjælden, både i naturen og i akvarier. Den er sart over for ændringer/svingninger i forholdene. Minder om A.granulosa eller A.loripes. Den har, som granulosa, ret tykke grene.
”Purple monster” blev importeret for første gang fra Salomon øerne i 1995. De eksemplarer der findes i dag er alle efterkommere fra denne import. Siden er den ikke importeret. Det gør den sjælden og højt skattet.
”Purple monster” blev importeret for første gang fra Salomon øerne i 1995. De eksemplarer der findes i dag er alle efterkommere fra denne import. Siden er den ikke importeret. Det gør den sjælden og højt skattet.
Purple-Monster stort fragment.jpg (23.06 KiB) Vist 19694 gange
At skrive at det er en Tyree, ORA eller andet, er efter min mening en serviceoplysning, intet andet. Man kan ikke udelukke, at der kan ligge penge i det. Det giver måske mulighed for, at sælger kan tage lidt mere for korallen. Men korallen hedder det altså ikke.
Hvis en koral fra Reeffarmers har betegnelsen LE foran navnet, betyder det at det er en Limited edition. Der findes også FE eller first edition.
Det giver næsten sig selv, hvad det står for.
Jeg vil komme lidt mere ind på disse betegnelser senere i indlægget.
Det er på samme måde, når vi får koraller fra Coral Sea. De kommer oprindelig fra Coral Sea og kaldes på De Jong´s hjemmeside, Acropora assorted Coral Sea eller Acropora assorted Fiji, når de kommer fra Fiji.
I modsætning til US-korallerne, er disse ofte ”vilde” koraller. Så her ville sted-betegnelsen efter min mening have mere relevans i forbindelse med navnet. Men man benytter det altså ikke i forbindelse med videresalg.

Alt ud over det latinske navn er noget der er tilsat, fyld eller salgs gas. Men det er valgfrit og man må gerne.
Andre benytter det også. Eksempelvis http://www.aquariumcreationsonline.net/sps.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Dette firma, gør meget tydeligt opmærksom på det, når det drejer sig om koraller der stammer fra ORA.
ORA er en koralfarm der formerer og sælger koraller. ORA = (Oceans, Reefs & Aquariums) http://www.orafarm.com/" onclick="window.open(this.href);return false; En af mine US-koraller er oprindelig en ORA koral og stammer herfra - måske.
Som de siger ”over there”, en Starbucks på hvert hjørne og en ORA koral i hvert akvarie. ORA koraller er ikke unikke koraller. De er bestemt fine og flotte, men det er groft sagt ”hyldevarer” og der er mange af dem.
Det var en lang indledning, beklager.

Nu til mine erfaringer med US-korallerne.
Jeg benytter slags/pop navnene da det ofte er dem de er kendt under. Det er en af de store anker jeg har til den type navne. Man skriver så godt som aldrig, hvilken koral der egentlig er tale om. De er jo farvevarianter (colormophs) af en allerede videnskabeligt beskrevet art. Kun på en af dem jeg har, er det oprindelige videnskabelige navn, en del af salgsnavnet. Det er Montipora undata ”true undata”. En enkelt sælges dog under det videnskabelige navn uden dikkedarer af nogen art. Befriende, synes jeg.
Jeg vil benytte den anerkendte skrivemåde for videnskabelige navne (man er vel nørd).
Inden for nomenklaturen er der visse regler. De er beskrevet i "International Code of Nomenclature".
Alle slægtsnavne starter med stort begyndelses bogstav, mens artsnavnet starter med lille – så godt som altid.
Desuden henstilles der til, at man skriver latinske navne med kursiv. Det er ikke en fast regel, men en opfordring. Desuden sætter jeg pop/salgsnavnet i anførelsestegn. Jeg har lige opdaget, at det ikke er muligt at skrive med kursiv i billedteksterne. Så jeg har ikke glemt det, man kan ikke.
Det var lidt om reglerne for navne og jeg tager så fat på mine egne US-koraller.

Montipora undata ”true undata”

Det er en nem koral, med en lidt knoldet overflade. Den er mørk grøn, nærmest olivengrøn og har helt hvide polypper. Vækstkanten er klar blå, som man kender det fra nogle af de andre grønne plade typer.
I modsætning til de andre US-Montipora jeg har, så kan denne klare ret meget lys. Faktisk virker det som om den får de kraftigste farver, når den får godt med lys.
Dette er et morgen billede uden det blå skær på billedet. Efterhånden som dagen skrider frem, bliver farverne kraftigere.
Dette er et morgen billede uden det blå skær på billedet. Efterhånden som dagen skrider frem, bliver farverne kraftigere.
Det her er et billede af et af mine fragmenter, der er sat over i mit display. Det trives fint - også på bunden. Så de kan fint klare sig med mindre lys også.
Det her er et billede af et af mine fragmenter, der er sat over i mit display. Det trives fint - også på bunden. Så de kan fint klare sig med mindre lys også.
Jeg fik mit eksemplar den 25 august 2014, da Anette lukkede sit akvarie ned for koraller for at have et fowlr i stedet.
Korallen havde mistet sin farve og var overvejende brunlig, men den fik ret hurtigt sine farver tilbage.
Den reagerede som de fleste Montipora der i en periode ikke har haft optimale forhold. Så snart de flyttes til et akvarie med stabile værdier, så genvinder de både farven og begynder at vokse igen.
Det er en meget voksevillig koral og den er nem at fragmentere med en Dremmel. Jeg har flere fragmenter stående, som jeg eksperimenterer lidt med. Jeg afprøver forskellige lys- og strøm forhold.
Den sidste LE (Limited edition) blev reserveret i maj 2009. Siden er den sikkert blevet spredt så meget, så LE versioner ikke gav mening mere. Der står i hvert fald ikke flere på listen. Den er solgt som LE månedligt (Èt eksemplar hver måned) siden juli 2004 (i 2009 dog kun i 3 mdr.)
Kan klart anbefales til alle. Der skal dog være stabile værdier og den vil nok trives bedst i et SPS baseret system. Det gælder for øvrigt for alle disse typer.

Montipora spec. ” Flower petal polyp”

Det er en smuk koral, lys grøn med blå polypper og blå vækstkant. Den opfører sig/vokser som de andre plade Montipora. Den ligner (og er sikkert) en capricornis, men kan også være en af de andre typer.
Flot koloni af Reeffarmers FPP. Billedet er ikke fra Reeffarmers
Flot koloni af Reeffarmers FPP. Billedet er ikke fra Reeffarmers
Flower Petal.jpg (17.07 KiB) Vist 19694 gange
Jeg fik min sammen med to andre US-koraller i foråret/tidlig sommer 2014. Den ene, en Montipora ”appleberry”, mistede jeg desværre i forbindelse med mine jod ubalance problemer. Den var ellers begyndt at vokse fint, men brød sig ikke så meget om den konstante påvirkning fra både algerne jeg kæmpede med og børsten jeg brugte til at fjerne algerne med.
”Flower petal polyp” har nogle ret specielt farvede polypper. Det mest almindelige er ensfarvede polypper uden det store ”spræl” i. Hos FPP er de blå med blå/hvide striber i. Og når polypperne er fuldt udfoldede, ligner de kronbladene på en blomst. De særprægede polypper ses tydeligt på dette close up, fra Reeffarmers
Derfor er salgs/pop navnet for en gangs skyld af den mere velvalgte slags. Det refererer til noget alle kan forholde sig til, nemlig en almindelig blomst (Petal = kronblad).
Derfor er salgs/pop navnet for en gangs skyld af den mere velvalgte slags. Det refererer til noget alle kan forholde sig til, nemlig en almindelig blomst (Petal = kronblad).
limited_montiporaflowerpedal_polypcloseup0.jpg (123.86 KiB) Vist 19694 gange
Korallen er nem at holde og fragmentere og her behøver man normalt ikke en Dremmel. Den vokser villigt og stiller ikke andre krav end de fleste andre koraller. Dog skal lyset ikke være for kraftigt. Får den for meget/kraftigt lys, kan den blive bleg i farverne. Sker det, så skal korallen flyttes til et sted med lidt mindre lys og så vil farverne vende tilbage.
Min har stået i mit display, men her blev den bleget. Faktisk begyndte den at blive helt hvid. Jeg tjekkede om den skulle have fået MEN (motipora eating nudibranches), men jeg fandt ingen snegle på den.
Efter flytning til mindre lys, er den kommet sig helt og vokser nu normalt igen.
Første LE ( det var faktisk en FE, first edition) blev solgt på auktion i juni 2005 (127,50 US dollar). Herefter solgt månedligt, som LE, indtil marts 2009. Herefter som LE hver anden måned indtil sidste LE blev reserveret i maj 2010.
Sådan ser min ud i plejeakvariet, hvor den får noget mindre lys end i mit display.
Sådan ser min ud i plejeakvariet, hvor den får noget mindre lys end i mit display.
Et forsøg på close up med mobilen. Den (mobilen) er ikke så god til zoomede billeder.
Et forsøg på close up med mobilen. Den (mobilen) er ikke så god til zoomede billeder.
Montipora setosa

Det er den eneste af de US-Montipora koraller jeg har, der er kaldt ved sit videnskabelige navn. Den har ikke et salgs/pop navn. Hvad det skyldes kan man kun gætte på. Men den har, udover sin orangerøde farve, ingen specielle kendetegn. Den er rød med rød på, orangerødt væv med orangerøde polypper.
Vi har dog ikke så mange rigtig røde koraller, så den vil pynte i ethvert rev.
Det der også gør denne art en smule speciel er, at der er ikke så mange ”encrustende” koraller, der også laver grenet vækst. Det gør denne art.
Reeffarmers Montipora setosa
Reeffarmers Montipora setosa
auctioned_montiporasetosa_colony.jpg (76.02 KiB) Vist 19694 gange
Det er en forholdsvis nybeskrevet art. Den er først videnskabeligt beskrevet af Nemenzo i 1976.
De fleste Montipora er beskrevet i perioden 1816 – 1897. Lidt pudsigt, så er en af de mere kendte arter herhjemme, Montipora capricornis først beskrevet så sent som i 1986 af Veron.
I øvrigt er der lidt usikkerhed omkring Id af denne art. Reeffarmers skriver selv, at der muligvis er tale om en Montipora niugini. Beskrivelsen af de to arter er næsten identisk. Ret kompakt vækst med mulighed for at den vokser i grene også. Farven er også den samme, så der er muligvis tale om samme art.
Jeg har ikke hørt om M.niugini før, så jeg googlede den. Der kom adskillige billeder af M.setosa frem, her iblandt det fra Reeffarmers. Det behøver ikke at betyde, at det er en og samme koral, men de er meget nært beslægtede og muligvis den samme.
Den stammer fra Fillippinerne og er sjælden i naturen. Den røde farver har den ikke som vild. Veron beskriver farven som brun med lyse spidser.
Jeg skrev, at US-korallerne ikke er vild-typer, denne her er nok det tætteste vi kommer efter min mening.
Billede af en "vild" Montipora setosa.
Billede af en "vild" Montipora setosa.
Montipora setosa vild.jpg (53.1 KiB) Vist 19694 gange
Jeg har ikke haft denne art så længe. Jeg fik den i august/september 2015 og den klarer sig fint. Den får hos mig de samme forhold som de øvrige US-koraller, bortset fra M.undata ”true undata” der som nævnt trives godt i forholdsvis meget lys. Da andre arter trives ved medium lys, feks nede på bunden.
Som alle andre koraller med kompakt vækst, vokser M.setosa ikke så hurtigt. Min er vokset til 2-3 gange den størrelse den havde da jeg fik den.
Jeg er begyndt at forberede fragmentering af den, da den nu har vokset sig så stor så det er muligt. Det tager dog nogen tid før de første frags kan klippes fra.
Jeg synes det er en nem koral. Ingen hokus pokus ved den.
Det her er min M.setosa i mit display. Her er både den kompakte og den grenede vækst tydelig.
Det her er min M.setosa i mit display. Her er både den kompakte og den grenede vækst tydelig.
(Det er for øvrigt i forbindelse med beskrivelsen af bla M.setosa, at Reeffarmes gør opmæksom på, at de ikke modtager reservationer på LE af denne type fremover.)
Tiden er nok løbet fra LE konceptet for de etablerede typer. Prisen på et frag af M.setosa er også faldet til under det halve. Fra 115,00 dollar for en First edition til en pris omkring 45 dollar.

Her slutter så del 1. Om ca en uge fortsætter jeg med del 2. Der er flere billeder og også et par videoer.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: De forkætrede US-koraller – mine erfaringer og lidt om n

Indlæg af Carsten »

Rigtig flot og velskrevet artikel- som sædvanlig. Ser frem til næste "udgave"
Men lige en kommentar, angående Fiji koraller.
Fijianerne er strikse med exporten af "vilde" koraller. Så der kommer stort set kun farmede koraller ud der fra.
http://www.waltsmith.com/Aquaculture/CoralFarming.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
formoder at Walt Smith, stadig er ene om exporten derude fra


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: De forkætrede US-koraller – mine erfaringer og lidt om n

Indlæg af nbd »

Carsten skrev:Rigtig flot og velskrevet artikel- som sædvanlig. Ser frem til næste "udgave"
Meget enig! Flot arbejde, Erik :K


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: De forkætrede US-koraller – mine erfaringer og lidt om n

Indlæg af Nicki Henriksen »

Flot indlæg Erik :GO

Rigtig god og spændende læsning, ser frem til næste del og flere billeder :)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: De forkætrede US-koraller – mine erfaringer og lidt om n

Indlæg af StarF »

super indlæg... Har selv et par af de nævnte koraller :)

Montipora Setosa vokser efterhånden ret hurtigt her ved mig. Jeg fik min for lidt over et år siden, hvor den lige så stille døde, til sidst var der kun 2 små områder tilpage på fragmentet der var leven. Men pludselig vente det hele, og den begyndte at vokse, på 3 mdr har den overgroet alle de døde områder, og er nu begyndt at vokse ud over en sten, jeg har været nød til at sætte den på. Jeg har ikke ændret noget, så aner ikke hvorfor den pludselig har det så godt...


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: De forkætrede US-koraller – mine erfaringer og lidt om n

Indlæg af charlie saltvand »

Hej ven :GO
en udsøgt fornøjelse at læse dine flotte indlæg! De er KONGE!

Jeg har en M setosa fra dig der vokser som en sindsyg. Er rigtig glad for den mørke og dybe røde farve i baljen :GO

( fjernet fotos så de ikke "støjer" i Tråden) :GO

Tak for at du gider dele din viden og passion, glæder mig til næste afsnit :W
Senest rettet af charlie saltvand søn 3. jul 2016 06:11, rettet i alt 2 gange.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: De forkætrede US-koraller – mine erfaringer og lidt om n

Indlæg af bima »

:GO Tommel op her fra Alcúdia
God aftenlæsning...


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: De forkætrede US-koraller – mine erfaringer og lidt om n

Indlæg af Wiinberg »

Rigtig god læsning Erik. Jeg tror at vi alle ser frem til næste afsnit.


Jesper ØH
Reactions:

Re: De forkætrede US-koraller – mine erfaringer og lidt om n

Indlæg af Jesper ØH »

Du kan også kalde dem Jesper ØH koraller Erik GG
Rigtig fin indlæg :GO Dog med enkelte ting jeg ikke er enig i. Men flotte koraller er det sku.


Jesper ØH
Reactions:

Re: De forkætrede US-koraller – mine erfaringer og lidt om n

Indlæg af Jesper ØH »

charlie saltvand skrev:Hej ven :GO
en udsøgt fornøjelse at læse dine flotte indlæg! De er KONGE!

Jeg har en M setosa fra dig der vokser som en sindsyg. Er rigtig glad for den mørke og dybe røde farve i baljen :GO
DSC_0010.JPG


Så har jeg den der M undata fra dig også som led længe, men som efter at være kommet ned i bunden af baljen far fået fint fat igen. Men polypperne er ikke hvide men mere som Fpp..... ?
DSC_0040.JPG
DSC_0041.JPG
Tak for at du gider dele din viden og passion, glæder mig til næste afsnit :W
Den monti på det sidste billede er ikke en undata, men ligner mere en capitata ?


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: De forkætrede US-koraller – mine erfaringer og lidt om n

Indlæg af peder »

Som altid en fornøjelse:-)


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: De forkætrede US-koraller – mine erfaringer og lidt om n

Indlæg af FEM64 »

Fedt indlæg som bare fortæller mig at der er endda meget dygtige akvarister i DK. God gået Erik. Som altid en behagelig tone og seriøst indhold. Ser frem til fortsættelsen.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"