"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Indlæg af pederrevnørd »

Synes lige denne her skulle deles :-)

http://www.advancedaquarist.com/blog/ba ... -nutrition" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Indlæg af palamo123 »

Det er vanvittig interessant......
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Indlæg af Tutter »

Spænende, jeg læser det sådan at har man et højt næringsindhold (det har jeg) kan man bedre korallernes tilstand ved øget tilførsel af zooplanton (mad) men er det så kun gældende ved samtidig høj temp er jeg ikke sikker på? Jeg et så også usikker på om jeg skal fodre med fx reefpearls eller easy Reef. Har jeg forstået det rigtigt? :rolleyes:
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3730
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Indlæg af charlie saltvand »

:smart:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Indlæg af ole kekkonen »

Peder,helt ärlig saa Gad jeg Ikke läse den,det er kun en reference i Bunden af Artikkelen
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Indlæg af jonas _sandager »

Tutter skrev:Spænende, jeg læser det sådan at har man et højt næringsindhold (det har jeg) kan man bedre korallernes tilstand ved øget tilførsel af zooplanton (mad) men er det så kun gældende ved samtidig høj temp er jeg ikke sikker på? Jeg et så også usikker på om jeg skal fodre med fx reefpearls eller easy Reef. Har jeg forstået det rigtigt? :rolleyes:
Skal man være helt stringent, fortæller undersøgelsen kun, at denne koral er mere modstandsdygtig over for midlertidige temperaturstigninger hvis den lever i et miljø hvor der både er N, P og zooplankton i en koncentration højere end i NSW. Er P-koncentrationen ikke forhøjet, er konsekvenserne af temperaturstigningen værre.

Jeg er ikke uenig i, at det er en vældig interessant observation. Dog tror jeg lige at man skal tage resultatet med et gran salt, når vi skal oversætte det til vores glaskasser - selv hvis vi antager at resultatet ikke kun giver en indikation om modstandsdygtighed overfor temperatursvingninger, men i stedet antyder en generel sundhedstilstand.
Jeg vil vove den påstand, at vandet i de fleste af vores akvarier har næringsværdier, der ligger over normalkoncentrationen på revet (se http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;), mens vi har betydeligt færre zooplankton. Således er det vi kan konkludere sådan set kun, at det ikke nytter noget at jagte rene nuller i enten P eller N. Kan vi måle andet end nul i det ene, skal vi også kunne det for det andet. Og ud over det, kan vi se at det altid er en god idé at sørge for så meget zooplankton i vandet som muligt, og at dette er specielt vigtigt når man har forhøjet næringskoncentration (hvilket vi jo så stort set altid har i forhold til NSW).
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Indlæg af jonas _sandager »

ole kekkonen skrev:Peder,helt ärlig saa Gad jeg Ikke läse den,det er kun en reference i Bunden af Artikkelen
Nu er der jo også tale om et referat af den egentlige artikel, så det sætter nok nødvendigheden for referencer lidt ned ;)
Jeg har prøvet af få adgang til selve artiklen, men de har den ikke tilgængeligt på statsbiblioteket, så vidt jeg kan se. Skal jeg sende den til dig, hvis det lykkes at få fat i den?

Edit: Hele artiklen må jeg vist kaste en hvid pind efter, men her er der da et abstract, der er en anelse mere koncist
Abstract

Worldwide increase in seawater temperature represents one of the major threats affecting corals, which experience bleaching, and thereafter a significant decrease in photosynthesis and calcification. The impact of bleaching on coral physiology may be exacerbated when coupled with eutrophication, i.e., increasing plankton, inorganic nutrient concentrations, sedimentation and turbidity due to coastal urbanization. Whereas zooplankton provision (heterotrophy) may alleviate the negative consequences of thermal stress, inorganic nutrient supply may exacerbate them, which creates a paradox. Our experimental study aims to disentangle the effects of these two components of eutrophication on the physiological response of Turbinaria reniformis subject to normal and to a short-term temperature increase. Additionally, three different inorganic nutrient ratios were tested to assess the influence of nutrient stoichiometry on coral physiology: control (ambient SW 0.5 μM N and 0.1 μM P), N only (ambient + 2 μM N) and N + P (ambient + 2 μM N and + 0.5 μM P). Our results show a deleterious effect of a 2 μM nitrate enrichment alone (N) on coral photosynthetic processes under thermal stress as well as on calcification rates when associated with heterotrophy. On the contrary, a coupled nitrate and phosphorus enrichment (N + P) maintained coral metabolism and calcification during thermal stress and enhanced them when combined with heterotrophy. Broadly, our results shed light on the tight relationship existing between inorganic nutrient availability and heterotrophy. Moreover, it assesses the relevance of N: P stoichiometry as a determining factor for the health of the holobiont that may be adapted to specific nutrient ratios in its surrounding environment.
Senest rettet af jonas _sandager tirs 6. okt 2015 21:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Indlæg af PoulD »

ole kekkonen skrev:Peder,helt ärlig saa Gad jeg Ikke läse den,det er kun en reference i Bunden af Artikkelen
Men Ole, artiklen er jo baseret på helt ny forskning fra et forskerhold på en anerkendt videnskabelig institution i Miami. En artikel baseret på en videnskabelig undersøgelse af noget som åbenbart ikke har være undersøgt før, kan vel af gode grunde ikke have så forfærdelig mange referencer? Hvis man afviser at høre/læse om ny forskning med baggrund i det, tror du så ikke man let kan komme til at halte lidt bagefter?
Man bør naturligvis have en kritisk tilgang til ALT hvad man læser, men derfra og til helt at undlade at læse er der vist et stykke vej :-)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Indlæg af ole kekkonen »

Hmm,ny forskning:)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Indlæg af PederP »

Det man ikke skal glemme er at vi alle er eksperter, ikke i det teoretiske og de videnskabelige udredninger, men af praktisk erfaring med at holde koraller.

Så selvom det, som jeg tror er det Ole vil påpege, er umuligt at skrive en håndbog for koral næring ud fra ét studie. Så har det IMO stor værdi for os, når studierne der tikker ind, syntes at understøtte nogen af vores generelle observationer.

Koraller lader sig ikke diktere af videnskab. Videnskaben er langt fra at have dokumenteret alle de "regler" som vi allerede forholder os til.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Indlæg af Tutter »

jonas _sandager skrev:
Tutter skrev:Spænende, jeg læser det sådan at har man et højt næringsindhold (det har jeg) kan man bedre korallernes tilstand ved øget tilførsel af zooplanton (mad) men er det så kun gældende ved samtidig høj temp er jeg ikke sikker på? Jeg et så også usikker på om jeg skal fodre med fx reefpearls eller easy Reef. Har jeg forstået det rigtigt? :rolleyes:
Skal man være helt stringent, fortæller undersøgelsen kun, at denne koral er mere modstandsdygtig over for midlertidige temperaturstigninger hvis den lever i et miljø hvor der både er N, P og zooplankton i en koncentration højere end i NSW. Er P-koncentrationen ikke forhøjet, er konsekvenserne af temperaturstigningen værre.

Jeg er ikke uenig i, at det er en vældig interessant observation. Dog tror jeg lige at man skal tage resultatet med et gran salt, når vi skal oversætte det til vores glaskasser - selv hvis vi antager at resultatet ikke kun giver en indikation om modstandsdygtighed overfor temperatursvingninger, men i stedet antyder en generel sundhedstilstand.
Jeg vil vove den påstand, at vandet i de fleste af vores akvarier har næringsværdier, der ligger over normalkoncentrationen på revet (se http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;), mens vi har betydeligt færre zooplankton. Således er det vi kan konkludere sådan set kun, at det ikke nytter noget at jagte rene nuller i enten P eller N. Kan vi måle andet end nul i det ene, skal vi også kunne det for det andet. Og ud over det, kan vi se at det altid er en god idé at sørge for så meget zooplankton i vandet som muligt, og at dette er specielt vigtigt når man har forhøjet næringskoncentration (hvilket vi jo så stort set altid har i forhold til NSW).
Tak for uddybning. :y
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Indlæg af ole kekkonen »

Du skal Bruge noget lavt paa Näring,artemia nauplii har lav näringsindhold og tilsvarer noget som det dyrene faar i Naturen
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Indlæg af pederrevnørd »

En ny som jeg så idag på AA - personligt synes jeg også denne er god læsning :-)

http://www.advancedaquarist.com/2015/10/corals" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Nyttig læsning om balancen mellem N P og Zooplankton

Indlæg af ole kekkonen »

AA??anonyme Alkoholikers???:)
Seriöst,Ingen problemer i at fjerne Tungmetaller Ifra vandet og sikkert meget mindre risikabelt som med et bundlag;)
Tror Ikke man kan Vide NOK om det her
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"