"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fra Hedgehog til Porcupine.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Fra Hedgehog til Porcupine.

Indlæg af crazy seahorse »

En lille historie om en forvandling. En forvandling fra vildtvoksende, uharmonisk og sammenfiltret høstak, til en smuk koral.

Seriatophora calliendrum er en smuk og ret taknemmelig koral. Den vokser forholdsvis hurtigt og må betegnes som hørende til i kategorien af de nemmere SPS.
Den har dog en lille "bagdel". Den har tendenser til, at gå til indefra. (Jeg kan lige nævne, at S.hystrix kan reagere på samme måde.)
Der er enighed om at det skyldes, at den "skygger" for sig selv og at væksten hæmmer flowet/cirkulationen inde i midten af korallen, hvorved den dør indefra. Dog vokser spidserne fint videre. Det betyder at man kan have ret store eksemplarer, hvor der faktisk kun er liv i en ydre skal. Det er dødirriterende, at have en flot stor koral - som faktisk kun er en kulisse.
Det skal dog siges at, hvis man har en waveboks og man kan placere sin S.calliendrum i det fluktuerende flow som den skaber, så kan man faktisk godt have held til at få den til at have polypper, stort set hele vejen ind. Det har jeg selv gjort. Min stod lige i det flow, men den blev for stor og jeg var nødt til at flytte den og så begyndte den på det sædvanlige "stunt".
Det blev til sidst for sølle at se på, så Thomas (Thomaas) og jeg blev enige om at prøve, at gøre noget ved det.
Først et par billeder der viser den karakteristiske uvane. Det første billede viser korallen som den så ud den 18.02.2014. Det næste viser et andet eksemplar, hvor uvanen tydeligt fremgår.
Man kan her se, at den voksede godt nok. Det var ikke muligt at rense ruderne mere.
Man kan her se, at den voksede godt nok. Det var ikke muligt at rense ruderne mere.
Her ses det tydeligt. Denne havde også været ramt af min jod ubalance, så der havde været både underlige alger og cyano. Men hele kanten lever og vokser. Typisk for S.calliendrum.
Her ses det tydeligt. Denne havde også været ramt af min jod ubalance, så der havde været både underlige alger og cyano. Men hele kanten lever og vokser. Typisk for S.calliendrum.
Da vi fragmenterede den, stod vi med en hel bunke små pinde (frags). Så kunne vi have valgt at sætte dem på disc´s og det blev nogle af dem også (3-4 stk. på hver). Men da vi stod med 50+ fragmenter, så blev det fuldstændig uoverskueligt. Jeg havde heller ikke plads til 20- 30 disc´s i frag-tanken.
Vi lavede så et pindsvin (Hedgehog) ud af en død LPS, tror det var en Cynarina. Det blev placeret med den flade side nedad og så blev der sat en masse små fragmenter på med epoxy.
Den kom til at se sådan ud:
Pindsvinet, den 18.02.2014
Pindsvinet, den 18.02.2014
Det passede den fint. Den reagerede over al forventning og voksede hurtigt med fine farver. Den voksede så meget, så den til sidst ikke kunne være der mere.
Idag, nøjagtig 14 måneder efter vi lavede pindsvinet, har den ændret sig fra at være en lille sød pindgris med god plads mellem de små korte pigge, til at være et hulepindsvin (porcupine), med en kæmpe vildtvoksende manke, af store flotte grene.
Som den så ud i dag. Man kan se, at det også her er svært at komme til at rense ruderne.
Som den så ud i dag. Man kan se, at det også her er svært at komme til at rense ruderne.
Close up fra i dag. Magneten har ikke kunne komme forbi uden at ødelægge korallen, så kalkalgerne trives.
Close up fra i dag. Magneten har ikke kunne komme forbi uden at ødelægge korallen, så kalkalgerne trives.
Thomas og jeg gik i dag igang med at prøve, at gentage successen. Her er lidt billeder fra "øvelsen".
Den fyldte godt i karret. 25x25cm
Den fyldte godt i karret. 25x25cm
Lige inden vi gik igang med at klippe.
Lige inden vi gik igang med at klippe.
Vi klippede en del større fragmenter af, der alle har størrelse som almindelige koraller og de mindre stykker blev lavet til 5 - 6 små pindsvin.
Det nye pindsvin ser sådan ud:
Den nye "pindgris". Nu må vi se om den vokser lige så godt.
Den nye "pindgris". Nu må vi se om den vokser lige så godt.
Man skal være forsigtig når man placerer den. Der er brugt en del epoxy og det tager nogen tid før det hærder. Den mindste berøring og grenene falder af.
Man skal være forsigtig når man placerer den. Der er brugt en del epoxy og det tager nogen tid før det hærder. Den mindste berøring og grenene falder af.
Vi har også prøvet om det var muligt at lave en tabletop, bare for eksperimentets skyld. Jeg fandt et skelet frem, som stammer fra en Acropora med en fragmentsten på. Den kan paceres i revet når den er hærdet færdig.
Den ser sådan ud:
Seriatopora calliendrum tabletop.
Seriatopora calliendrum tabletop.
Tabeltoppen er midlertidigt placeret på bunden indtil den kan placeres i revet.
Tabeltoppen er midlertidigt placeret på bunden indtil den kan placeres i revet.
Og et par billeder af det færdige resultat:
IMG_2426.JPG
IMG_2427 (2).JPG
IMG_2428 (2).JPG
Nu må vi se hvordan de udvikler sig, men det gik jo fint sidste gang. Så jeg håber det går på samme måde nu.
Det er ikke kun Seriatopora calliendrum det her kan laves med. Thomas og jeg har også lavet det med Acroporaer, som det har været nødvendigt at nødfragmentere. Hvis de ikke er for dårlige, så trives de fint i sådan en lille gruppe på et gammelt skelet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Fra Hedgehog til Porcupine.

Indlæg af Mic4700 »

Har selv lige været turen igennem med min seriatopora guttatus (birdnest) på størrelse med en Basketbold. Den gik også til indefra så det var på tide og fragge den. :beer:
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Fra Hedgehog til Porcupine.

Indlæg af thni »

Rigtig fin koral. Er det noget du sælger fragmenter af :)?
Mvh Thomas
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Fra Hedgehog til Porcupine.

Indlæg af crazy seahorse »

thni skrev:Rigtig fin koral. Er det noget du sælger fragmenter af :)?
Ja da, der er flere.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Fra Hedgehog til Porcupine.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg synes lige, at jeg vil vise et billede af korallen her fire en halv måned efter den blev lavet.
Det er korallen til højre på billerne af det færdige resultat, der nu er vokset til. Billedet er fra idag, den 30.08.2015
Seriatopora calliendrum.
Seriatopora calliendrum.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Fra Hedgehog til Porcupine.

Indlæg af Tutter »

Den er flot sikke dog en imponerende vækst.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Fra Hedgehog til Porcupine.

Indlæg af crazy seahorse »

Vil lige lave en opfølgning, for nu er den så stor så den skal videre. Den er næsten 10 mdr gammel nu.
S.calliendrum - Pindsvin
S.calliendrum - Pindsvin
Den måler nu ca 21 x 21 cm, er ca 15 cm høj og er tæt i væksten.
Så hvis nogen er interesserede, så er det bare at skrive en pb.

Det er min plan, at lave nogle mindre eksemplarer. Jeg har en større siddende der skal skæres væk. Der bliver masser af frags ud af den.
Jeg kan snildt lave 3-5 mindre pindsvin ud af dem. Så dem kan man også erhverve sig. Jeg har nemlig ikke plads til dem. Jeg skal bare have en selv.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Fra Hedgehog til Porcupine.

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg er på til en pindsvin frag Erik :)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Fra Hedgehog til Porcupine.

Indlæg af Flemse »

Mig også! Håber at du evt. vil holde en til Januar da jeg tænker, at mine alger er ved at være væk der.
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Fra Hedgehog til Porcupine.

Indlæg af Flemse »

Hej Erik

Har du gemt et stykke til mig, eller har Charlie fået hele pindsvinet? Ellers vil jeg komme forbi i starten af Januar! 2-3 Januar hvis du er hjemme der?
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Fra Hedgehog til Porcupine.

Indlæg af crazy seahorse »

Flemse skrev:Hej Erik

Har du gemt et stykke til mig, eller har Charlie fået hele pindsvinet? Ellers vil jeg komme forbi i starten af Januar! 2-3 Januar hvis du er hjemme der?
Hej Flemming.
Du er skam ikke glemt. Det med pindsvinet i den anden tråd var bare lidt spas. Charlie og jeg har ikke talt om at han skulle have den.
Jeg mener faktisk at han fik calliendrum sidst han var her. Men ellers er der mere. Den står i det andet akvarie også, der er den bare ikke lavet til pindsvin endnu.
Jeg vil bare gerne af med den store inden jeg laver flere, for de fylder og jeg har ikke pladsen før den store kommer væk.
Du er velkommen 2-3 januar og der skal nok være til dig.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Fra Hedgehog til Porcupine.

Indlæg af Flemse »

Super takker ! Tænker lige vi skriver sammen inden d.2-3. mht tid på dagen.....
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Fra Hedgehog til Porcupine.

Indlæg af crazy seahorse »

Flemse skrev:Super takker ! Tænker lige vi skriver sammen inden d.2-3. mht tid på dagen.....
:GO
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Re: Fra Hedgehog til Porcupine.

Indlæg af nybegynder »

Hej hvad er prisen på en pindgris ?
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"