"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Goniopora. Nu med orm!

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Goniopora. Nu med orm!

Indlæg af niels228 »

Min lilla/blå goniopora har fået orm. Jeg kan ikke finde ud af om det er godt eller dårligt. Den folder sig ikke helt ud som den har gjort.
Vedhæftede filer
Hvid orm på blå baggrund
Hvid orm på blå baggrund
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Goniopora. Nu med orm!

Indlæg af Allan M »

Er det ikke bare en børsteorm som har forvildet sig op i den?
Nu er jeg ikke så god til den koral, men mon ikke at årsagen til at den ikke folder sig ud, ligger et andet sted end i at den har "fået orm"?
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Goniopora. Nu med orm!

Indlæg af crazy seahorse »

Kunne det være en kalkrørorm?
Hvis den så at sige sender et net ud, så er det nok sådan en.
Har selv lige fået én på en Montipora undata.
Jeg fjerner dem, hvis det kan lade sig gøre uden at skade korallen for meget.
Det generer korallen, men om det slår den ihjel er jeg ikke sikker på.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Goniopora. Nu med orm!

Indlæg af niels228 »

Ormen er nu ude af korallen men den smuttede fra mig. 20-25 cm lang. Lilla i den ene ende og hvid i den anden. Nu er jeg spænt på om den flytter ind i korallen igen. Lige nu gemmer den sig i stensætningen.

Det er sgu nogle undelige dyr vi har i vores baljer.
Akvarier skal vejes i ton.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Goniopora. Nu med orm!

Indlæg af Anden »

Vi håber der bare er en børsteorm og ik en farlig dræber, måske denne kan hjælpe. http://www.chucksaddiction.com/hitchworms.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Goniopora. Nu med orm!

Indlæg af niels228 »

Fandt denne tråd:
http://www.nano-reef.com/topic/78435-th ... flowerpot/" onclick="window.open(this.href);return false;
i bunden er der et billede af ormen og det er ren symbiose. Tilsyneladende er det en alminelig forekomst i Goniopora at de har såden en ting.

Jeg har en mistanke om at grunden til korallen hænger lidt med skuffen er at jeg bruger uv lys mod hvide pletter parasitter som lige har udryddet halvdelen af min fisk. UV er kanon mod primært alger og derefter parasitter. Dvs at det Phytoplankton jeg tilsætter akvariet netop for Gonioparaen skyld bliver myrdet af UV lyset før det kommer korallen tilgode.

Jeg tilsætter nu phytoplankton om morgenen og kører kun UV om natten hvor korallen alligevel ikke er aktiv.
Vedhæftede filer
Ormen starter lys og man kan ses den omslutter  hele koral skelettet.
Ormen starter lys og man kan ses den omslutter hele koral skelettet.
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 272
Tilmeldt: søn 29. jul 2012 10:37
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Goniopora. Nu med orm!

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Denne tråd er hapset fra "fisk og bløddyr" - underforaet.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=73559" onclick="window.open(this.href);return false;
Den tråd Ole linker til beskriver ormene som parasitter
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Goniopora. Nu med orm!

Indlæg af PoulD »

Jeg gentager nok mig selv. Jeg tror ikke phytoplankton er velegnet til Goniopora. Uden at være skråsikker, er det er vist kun ganske få koral arter der spiser phytoplankton direkte, i betydelige mængder (Dendronephthya og lign.). Goniopora kan hverken trives eller leve på phytoplankton.

Borneman har ganske vist på et tidspunkt skrevet, at næsten halvdelen af en Gonioporas føde udgøres af phytoplankton. Det er en antagelse som formentlig alene bygger på en analyse af maveindholdet. Undersøger man mit mave indhold vil man givetvis også finde fyldstoffer som mere eller mindre tilfældigt er proppet i hovedet sammen med den mad jeg faktisk lever af :hehe: Jeg vil ikke være kålhøgen, måske har Borneman ret, men under alle omstændigheder er phytoplankton i hvert fald langt fra føde nok.

Jeg ville give den noget med lidt mere guf i. F.eks. frosne hjuldyr, cyklops, små æg eller decideret goniopora foder som f.eks. http://www.sewatec.de/fish-coral-food-e ... er-30g.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Goniopora. Nu med orm!

Indlæg af niels228 »

Har nu fjernet ormen og korallen ser ud til at have det bedre :-)
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Goniopora. Nu med orm!

Indlæg af niels228 »

Brown Jelly Disease. Dagen efter jeg hiver ormen ud af min koral får den denne sygdom som nu stort set dækker hele overfladen. Så ormen havde en funktion tror jeg. Den hold Brown Jelly tilbage og levede af de parasitter som udgør Brow Jelly.
Det er en symbiose mellem orm og koral.
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Goniopora. Nu med orm!

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg tror desværre ikke, at ormen havde en funktion som den du beskriver. Det ville ellers være fint. Jeg er mere bange for, at den måske har forårsaget problemet.
Brown Jelly Disease er en bakterie infektion der kan opstå (ofte set hos Goniopora) når en koral får en skade - feks fra en orm, eller ens forsøg på at fjerne ormen.

Der står en del om det her: http://www.athiel.com/lib/bacterial.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"