"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koral id?

Forum for snak om alle typer koraller.
skunkmastaflex
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tirs 27. mar 2012 10:56
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Koral id?

Indlæg af skunkmastaflex »

Hej
Jeg har denne og kan ikke rigtig finde ud af hva det er for en LPS

Nogen som kan hjælpe
På forhånd tak
Vedhæftede filer
image.jpg


Brugeravatar
Meeloo
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 139
Tilmeldt: ons 1. dec 2010 04:04
13
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kastrup

Re: Koral id?

Indlæg af Meeloo »

Det ligner noget scolymia fra Australien i mine øjne :)


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Koral id?

Indlæg af Mic4700 »

Det ligner en Meget sulten Scolymia. :beer:


skunkmastaflex
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tirs 27. mar 2012 10:56
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Re: Koral id?

Indlæg af skunkmastaflex »

Ja kunne godt ligne lidt
Men mine scolymia ser sådan ud
Altså runde med en donut ring hvor den her er oval og puster sig ikke op
Og skelettet ligner ikke det samme
Vedhæftede filer
image.jpg


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Koral id?

Indlæg af hellfish »

Det er en acantophyllia


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Koral id?

Indlæg af trine... »

Mit bud ville have været cynarina deshayesiana men det er vist det samme som acanthophyllia.

Edit: hvis den har fladt skelet og ikke puster sig nævneværdigt op, så vil jeg gerne have lov at rette mig selv til Australomussa, det er self svært at se når man ikke kender skeletformen og dens normale udseende hvis den var på toppen.
Senest rettet af trine... tors 5. feb 2015 12:05, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Koral id?

Indlæg af trine... »

Lidt info om skellettet og evt et billede af det ville hjælpe en del.


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Koral id?

Indlæg af Mic4700 »

Tror jeg var for hurtig med mit første bud , efter og have studeret dit billed nærmere tror jeg det er en Wellsophyllia , har selv en stor en med 10 munde nu flot lps. :beer:


michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Koral id?

Indlæg af michael26 »

Tror det samme som mic


Brugeravatar
Castillo
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: søn 8. mar 2009 12:41
15
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Koral id?

Indlæg af Castillo »

Har før haft samme som blev solgt som wellsophyllia


Red Sea Reefer 250. radion 2 stå xr15w 1xr30 G4 pro, Bubble King mini 180, vortech 2stk mp40wesqd, Reeflink, Osmolator og Apex 2016 med DÓS dosering
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Koral id?

Indlæg af trine... »

Trachyphyllia Radiata eller Geoffroyi må være mit sidste indspark, dog er Wellso et lige så godt bud da de oftest rodes sammen af exportører og forhandlere alligevel.


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Koral id?

Indlæg af AndersGS »

trine... skrev:Trachyphyllia Radiata eller Geoffroyi må være mit sidste indspark, dog er Wellso et lige så godt bud da de oftest rodes sammen af exportører og forhandlere alligevel.
Wellsophyllia sp. er ikke længere en selvstændig slægt. De går under Trachyphyllia sp. nu.

Edit: Kilde http://www.marinespecies.org/aphia.php? ... &id=739684" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Koral id?

Indlæg af AndersGS »

Noget andet er at jeg ikke tror på det er en Trachyphyllia sp.
De har en dybere kløft i midten.

Ligner meget mere en Scolymia sp.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Koral id?

Indlæg af PoulD »

trine... skrev:Trachyphyllia Radiata eller Geoffroyi må være mit sidste indspark, dog er Wellso et lige så godt bud da de oftest rodes sammen af exportører og forhandlere alligevel.
Det er da vist ikke kun forhandlere der roder i navnene. Og for Wellsophyllia og T. geoffroyi gør forhandleren helt ret i at "rode" dem sammen. for det ER den samme koral :T Navnet Wellsophyllia er ikke accepteret af WoRMS (World Register of Marine Species). Det er et synonym. Den korrekte betegnelse er Trachyphyllia geoffroyi.

For mig ligner den afbildede koral dog heller ikke en Trachy. Hælder en lille bitte smule mere til Silas' bud. Jeg har en Acantophyllia der ser præcis magen til ud i den midterste flade del http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 1&p=610665" onclick="window.open(this.href);return false;.
På den anden side ligner "skørtet" på ingen måde. Det er meget større og langt mere "plisseret". Den puster sig også tit op (bliver 10-12 cm høj). "Skørtet" er også "plisseret" på alle de Acantophyllia billeder jeg har kunnet finde.

Edit: Anders var hurtigere :-)
Edit2: Sluddernavn slettet (blot for ikke at skabe yderligere misforståelser)
Senest rettet af PoulD tors 5. feb 2015 21:30, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Koral id?

Indlæg af hellfish »

PoulD:

Jeg tror stadig det er som jeg sagde, men netop en der ikke har det så godt som din hvor skørtet er plisseret..

Har selv fået fat på en som var 5 cm gennemsigtigt snot på en sten .. Nu er midten lilla og skørtet helt irgrønt.. Men endnu ikke fyldig og plisseret som din :)


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Koral id?

Indlæg af AndersGS »

PoulD skrev:Den korrekte betegnelse er - alt efter typen - enten Trachyphyllia Milne eller Trachyphyllia geoffroyi.
Tror du har fået galt fat i noget? Eller også misforstår jeg hvad du skriver?

Milne? Mon ikke det er Milne Edwards og Haimes som først beskrev Trachyphyllia i 1849.

Trachyphyllia sp er monotypisk ifølge WORMS. Så der er kun T. geoffroyi.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Koral id?

Indlæg af PoulD »

AndersGS skrev:
PoulD skrev:Den korrekte betegnelse er - alt efter typen - enten Trachyphyllia Milne eller Trachyphyllia geoffroyi.
Tror du har fået galt fat i noget? Eller også misforstår jeg hvad du skriver?

Milne? Mon ikke det er Milne Edwards og Haimes som først beskrev Trachyphyllia i 1849.

Trachyphyllia sp er monotypisk ifølge WORMS. Så der er kun T. geoffroyi.
Jo. Jeg roder tydeligvis også rundt i navnene :oops: Qua min manglende viden har jeg ikke læst det korrekt. Eneste forsvar jeg kan diske op med er, at navnet på personen burde (og plejer at) stå i parentes efter navnet på korallen.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Koral id?

Indlæg af trine... »

Exportørerne er så tilsyneladende heller ikke opdateret ift WORMS for de fleste har stadig både Trachyphyllia og Wellsophyllia på deres stocklister hvilket er hvorfor jeg skrev at de roder dem sammen... Men jeg sidder så heller ikke og leder efter dokumentation før hver gang jeg poster blot for at fremstå klogere på hobbyen, men tager derimod tingene frit fra hukommelsen, så alt bliver derfor ikke krydstjekket med WORMS og hvis det alligevel ændrer sig løbende hvilke navne tingene er kendt under, hvad er det så værd?
Men det er aldrig til at sige med sikkerhed hvilken art der er tale om, da det ville kræve at man havde den i fuldt flor og ikke som et skræntende eksemplar, desuden ville man skulle have blottet dens skelet for 100% positivt id...
Men Poul vi kan godt være enige om at den ligner en Cynarina deshayesiana eller Acanthophyllia om man vil... Potato-potahto...


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Koral id?

Indlæg af AndersGS »

Ingen grund til at forsvare - it's a jungle out there!!

Det er nyt for mig at Trachyphyllia sp. er monotypisk, troede der var T. geoffroyi og T. radiata. Der sker hele tiden noget! :)


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Koral id?

Indlæg af pederrevnørd »

Silas har ret i trådstartes spørgsmål - det sætter jeg gerne mønt på :h


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Koral id?

Indlæg af AndersGS »

trine... skrev:Exportørerne er så tilsyneladende heller ikke opdateret ift WORMS for de fleste har stadig både Trachyphyllia og Wellsophyllia på deres stocklister hvilket er hvorfor jeg skrev at de roder dem sammen... Men jeg sidder så heller ikke og leder efter dokumentation før hver gang jeg poster blot for at fremstå klogere på hobbyen, men tager derimod tingene frit fra hukommelsen, så alt bliver derfor ikke krydstjekket med WORMS og hvis det alligevel ændrer sig løbende hvilke navne tingene er kendt under, hvad er det så værd?
Men det er aldrig til at sige med sikkerhed hvilken art der er tale om, da det ville kræve at man havde den i fuldt flor og ikke som et skræntende eksemplar, desuden ville man skulle have blottet dens skelet for 100% positivt id...
Men Poul vi kan godt være enige om at den ligner en Cynarina deshayesiana eller Acanthophyllia om man vil... Potato-potahto...
Ingen der prøver at lyde klogere, men det er da en skam at blive ved med at kalde nogen noget forkert. :Peace:
Ellers kan vi jo ligeså godt gøre som amerikanerne som kalder dem alverdens populærnavne.

Men nu ville jeg heller ikke sætte min lid til en koraleksportør fra Indonesien når det kommer til artsbestemmelser.


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Koral id?

Indlæg af hellfish »

pederrevnørd skrev:Silas har ret i trådstartes spørgsmål - det sætter jeg gerne mønt på :h
Jeg er næsten sten sikker! De farver ligner også meget mere acanthophyllia farver en trachaphyllia farver! (Er godt klar over det ikke er en mega videnskabelig beskrivelse, men dog alligevel en markør)


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Koral id?

Indlæg af trine... »

AndersGS skrev:
trine... skrev:Exportørerne er så tilsyneladende heller ikke opdateret ift WORMS for de fleste har stadig både Trachyphyllia og Wellsophyllia på deres stocklister hvilket er hvorfor jeg skrev at de roder dem sammen... Men jeg sidder så heller ikke og leder efter dokumentation før hver gang jeg poster blot for at fremstå klogere på hobbyen, men tager derimod tingene frit fra hukommelsen, så alt bliver derfor ikke krydstjekket med WORMS og hvis det alligevel ændrer sig løbende hvilke navne tingene er kendt under, hvad er det så værd?
Men det er aldrig til at sige med sikkerhed hvilken art der er tale om, da det ville kræve at man havde den i fuldt flor og ikke som et skræntende eksemplar, desuden ville man skulle have blottet dens skelet for 100% positivt id...
Men Poul vi kan godt være enige om at den ligner en Cynarina deshayesiana eller Acanthophyllia om man vil... Potato-potahto...
Ingen der prøver at lyde klogere, men det er da en skam at blive ved med at kalde nogen noget forkert. :Peace:
Ellers kan vi jo ligeså godt gøre som amerikanerne som kalder dem alverdens populærnavne.

Men nu ville jeg heller ikke sætte min lid til en koraleksportør fra Indonesien når det kommer til artsbestemmelser.
Gør jeg nu heller ikke, jeg siger det bare som det er :-) Var nu heller ikke så meget møntet på dig. En art bliver jo ikke forkert blot fordi den har ændret navn i WORMS, det som det i min optik bør stå og falde på, er jo at myndighederne stadig godkender cites´ne både som Trachyphyllia og Wellso både til export og import så derfor er det vel stadig semi officielt... Der er jo ingen af os som er experter... ikke engang experterne hehe :beer:


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Koral id?

Indlæg af AndersGS »

Ja, jeg bliver altså ved :beer:

Mener bestemt heller ikke det er Acanthophyllia sp.(monotypisk slægt), da den er blevet synonym med Cynarina lacrymalis, som absolut er meget anderledes i skeletstrukturen.

Holder stadig på Scolymia sp. :peace:

Se evt (Cynarina sp.): http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0127" onclick="window.open(this.href);return false;

Prøv at se Scolymia australis(solitær): http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0339" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Koral id?

Indlæg af AndersGS »

trine... skrev:
AndersGS skrev:
trine... skrev:Exportørerne er så tilsyneladende heller ikke opdateret ift WORMS for de fleste har stadig både Trachyphyllia og Wellsophyllia på deres stocklister hvilket er hvorfor jeg skrev at de roder dem sammen... Men jeg sidder så heller ikke og leder efter dokumentation før hver gang jeg poster blot for at fremstå klogere på hobbyen, men tager derimod tingene frit fra hukommelsen, så alt bliver derfor ikke krydstjekket med WORMS og hvis det alligevel ændrer sig løbende hvilke navne tingene er kendt under, hvad er det så værd?
Men det er aldrig til at sige med sikkerhed hvilken art der er tale om, da det ville kræve at man havde den i fuldt flor og ikke som et skræntende eksemplar, desuden ville man skulle have blottet dens skelet for 100% positivt id...
Men Poul vi kan godt være enige om at den ligner en Cynarina deshayesiana eller Acanthophyllia om man vil... Potato-potahto...
Ingen der prøver at lyde klogere, men det er da en skam at blive ved med at kalde nogen noget forkert. :Peace:
Ellers kan vi jo ligeså godt gøre som amerikanerne som kalder dem alverdens populærnavne.

Men nu ville jeg heller ikke sætte min lid til en koraleksportør fra Indonesien når det kommer til artsbestemmelser.
Gør jeg nu heller ikke, jeg siger det bare som det er :-) Var nu heller ikke så meget møntet på dig. En art bliver jo ikke forkert blot fordi den har ændret navn i WORMS, det som det i min optik bør stå og falde på, er jo at myndighederne stadig godkender cites´ne både som Trachyphyllia og Wellso både til export og import så derfor er det vel stadig semi officielt... Der er jo ingen af os som er experter... ikke engang experterne hehe :beer:
Ja, vi er tildels enige - men vil nu vove den påstand at vores viden herinde overgår S og N's viden om koraller med flere længder. Amatører eller ej :)


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Koral id?

Indlæg af pederrevnørd »

AndersGS skrev:Ja, jeg bliver altså ved :beer:

Mener bestemt heller ikke det er Acanthophyllia sp.(monotypisk slægt), da den er blevet synonym med Cynarina lacrymalis, som absolut er meget anderledes i skeletstrukturen.

Holder stadig på Scolymia sp. :peace:

Se evt (Cynarina sp.): http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0127" onclick="window.open(this.href);return false;

Prøv at se Scolymia australis(solitær): http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0339" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er helt fint...
Dig og Trine er hermed kåret som forummets mest stædige personer :scream: :scream: :scream:

LOL :biggrin:


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Koral id?

Indlæg af AndersGS »

pederrevnørd skrev:
AndersGS skrev:Ja, jeg bliver altså ved :beer:

Mener bestemt heller ikke det er Acanthophyllia sp.(monotypisk slægt), da den er blevet synonym med Cynarina lacrymalis, som absolut er meget anderledes i skeletstrukturen.

Holder stadig på Scolymia sp. :peace:

Se evt (Cynarina sp.): http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0127" onclick="window.open(this.href);return false;

Prøv at se Scolymia australis(solitær): http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0339" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er helt fint...
Dig og Trine er hermed kåret som forummets mest stædige personer :scream: :scream: :scream:

LOL :biggrin:
Kan godt lide du siger forummets, for du har ikke mødt min kone :T :beer:


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Koral id?

Indlæg af pederrevnørd »

AndersGS skrev:
pederrevnørd skrev:
AndersGS skrev:Ja, jeg bliver altså ved :beer:

Mener bestemt heller ikke det er Acanthophyllia sp.(monotypisk slægt), da den er blevet synonym med Cynarina lacrymalis, som absolut er meget anderledes i skeletstrukturen.

Holder stadig på Scolymia sp. :peace:

Se evt (Cynarina sp.): http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0127" onclick="window.open(this.href);return false;

Prøv at se Scolymia australis(solitær): http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0339" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er helt fint...
Dig og Trine er hermed kåret som forummets mest stædige personer :scream: :scream: :scream:

LOL :biggrin:
Kan godt lide du siger forummets, for du har ikke mødt min kone :T :beer:
Jo da - :sneaky2:
God aften :beer:


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Koral id?

Indlæg af trine... »

hehe:-) skåååål. Bred enighed er jo bare så uudfordrende kedeligt.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Koral id?

Indlæg af PoulD »

@Trine: Når det ikke var møntet på Anders, må det jo være møntet på mig.
Jeg prøver bestemt ikke at lyde klogere, jeg prøver at blive klogere (og nu er jeg i den heldige situation, at jeg med en relativt lille indlæring, kan fordoble min viden)

Jeg har jo langt fra så lang erfaring i den her hobby som I andre "nørder", så hvis jeg vil tale med om noget er jeg nødt til at læse om det.

Jeg har selv haft en Trachy (min ynglingskoral som desværre afgået ved døden). Da jeg for 2-3 år siden købte den af Jennifer læste jeg også om den og derved lærte jeg, at Welso og Trachy er det samme.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"