"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hva koraller har i svært ved og holde

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Hva koraller har i svært ved og holde

Indlæg af Thue »

Hej der ude

Syntes det kunne være spændende og høre lidt om hva folk hver i sær har svært ved og holde. Vi ved jo alle der findes svære koraller som kræver meget,men syntes også nogen gange at man hver i sær har nogle lidt nemmere koraller hvis man kan kalde det det, som man bare ikke kan få til og lykkes i ens eget akvarie. Så syntes da det kunne være spændende og høre lidt om i også har nogle koraller i bare ikke kan få til og trives i jeres lille øko system. Det kunne jo være vi kunne lære lidt af hinanden.

De koraller som jeg har svært ved og få til at trives over længere tid er scolymia, de står flot i ca et halvt år og så begynder de stille og roligt at trække sig, samt enkelte hammer koraller så som Euphyllia ancora, den som har et enkelt skelet. Og så Euphyllia paraglabrescens. De er også mere eller mindre på lånt tid hos mig desværre. Andre typer hammer koraller plejer og trives fint. Og selv om der er mange andre der har stor succes med Duncanopsammia axifuga så virker den ikke helt glad hos mig desværre.

Så håber i er med på en lille gennemgang af hva i feks ikke kan holde over lang tid

Mvh Thue
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4570
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hva koraller har i svært ved og holde

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hej Thue

I mit gamle rumdeler, havde jeg svært ved a holde alle de koraller jeg holdet mest a, det var scolymia, Trachyphyllia, og euphylliaer, tror grunden var det voldsomme flow jeg havde på bunden..

Xenia har jeg heller aldrig kunne holde liv i :/
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Hva koraller har i svært ved og holde

Indlæg af mchr »

xenia er lidt et mysterie for mig, jeg har to akvarier, hvor det trives som ukrudt, bruger en del tid på at prøve at komme af med xenia da det kvæler alle andre koraller.
før jeg flyttede bajen(flyttede 200 meter så samme vandforsyning og alt blev flyttet med) kunne jeg ikke holde liv i det overhovedet.
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hva koraller har i svært ved og holde

Indlæg af khl »

Clavularia Viridis (grønt græs)....kan jeg simpelthen ikke få til at gro, står flot de første uger for derefter at trække sig sammen og ikke komme ud igen, jeg har efterhånden prøvet nogle gange, men med samme nedslående resultat. Skulle ellers være en meget let og taknemmelig koral.....men næ nej ikke i mit setup. Den får masser af cirkulation fra skiftende retninger, rimeligt med lys.
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hva koraller har i svært ved og holde

Indlæg af nbd »

Xenia er også et mysterium for mig. Enten trives det ikke eller også overgror det alt.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Hva koraller har i svært ved og holde

Indlæg af Michael_F »

khl skrev:Clavularia Viridis (grønt græs)....kan jeg simpelthen ikke få til at gro, står flot de første uger for derefter at trække sig sammen og ikke komme ud igen, jeg har efterhånden prøvet nogle gange, men med samme nedslående resultat. Skulle ellers være en meget let og taknemmelig koral.....men næ nej ikke i mit setup. Den får masser af cirkulation fra skiftende retninger, rimeligt med lys.
Jeg har helt det samme problem. Jeg fatter det ikke. Xenia gror voldsomt godt hos mig, og jeg "luger" jævnligt" ud. Ud over det, har jeg også lidt problemer med acropora, mens montipora står FLOT og gror der ud af...!
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 397
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 23:47
12
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: Hva koraller har i svært ved og holde

Indlæg af Bo Steen »

( det er en gammel tråd, ved det godt :))
Men jeg har også problemer med at holde grønt græs.....står super 2-3 uger hvor efter den dør ud.

Alt andet står fint......
Er der noget bestemt, som skal være tilstede, for at de kan gro ?? :)
Hilsen Bo)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hva koraller har i svært ved og holde

Indlæg af Anden »

Skiver og green star polyps kan jeg så ik slå ihjel.
Men jeg har lidt svært ved at holde Acropora men det er nok fordi jeg foder lps to gange om dagen og foder automat giver flagefoder 4 gange om dagen og så er mit akvarie også pænt nyt men scolymia tracophylia Duncan Acan Blastomussa og de Walking Dendros skal jo have noget at spise.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hva koraller har i svært ved og holde

Indlæg af Carsten »

Blastomussa og tracophylia har jeg aldrig haft held med.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"