"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

sps'er mister væv råd søges update 20 jan

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

sps'er mister væv råd søges update 20 jan

Indlæg af den_ »

Hej alle med saltere

Nogle af mine sps er begyndt at miste væv, nogle er det spidserne og andre midt på en gren.
Jeg har lidt brun alger på sand bunden når lystet er på ellers er der ikke alger, så der er nok for meget po4 i bajlen, da algerne begyndte at viste sig har jeg smidt rowa i en sok og det har da også taget nogle af algerne men ny er nogle af sps'erne som sagt begyndt at miste væv.
Jeg har længe kun tilføjet nopox fra red sea og det har fungeret godt indtil (1 år) nu. Jeg har altid lavet et vandskift 1 gang om ugen ca. 25 liter.
Mine værdier har ligget stabil det sidste halve år med balling lite på ca. 430, mg 1500, kh 8,6 og no3 1-2,5. Men efter jeg for et par måneder siden skiftede salt til bt sps salt, er jeg stoppet med at tilføje mg . Og har ikke lige tænkt at tanke om at teste det ny blandet salt men efter peterw bragte det på banen så blev jeg obs på det. Så mens jeg har brugt bt salt så har mg svinget fra 1650 til 1550 på en ugen.
Det var lidt info og her er så mine værdier målt her til morges
Salt 1.026
Temp 26.5
Ca. 460 ( overvejer at skrue ned for tilføjelsen af ca)
Mg 1570
No3 1
No2 0
Jeg har ikke målt po4 da det testsæt jeg har er for gammelt.

Spørgsmålet er så

Skal jeg øge mit ugenlige vandskift til 2 gange om ugen mens jeg har alger på bunden eller skal jeg øge mængden af vand jeg skifter 1 gang om ugen?

Skal jeg stoppe med at tilføje nopox imens der er alger?

Skal jeg smide de sidste 12 kg bt salt ud og købe noget nyt for at få mere stabil mg og ca igen ?

Skal jeg evt tage de skade ramte koraller over i et midlertidigt akvarie med noget nyblandet vand for at rede dem?

Er der andre tinge jeg kunne gøre
Senest rettet af den_ man 20. jan 2014 11:36, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af Carsten »

den_ skrev:Hej alle med saltere

Nogle af mine sps er begyndt at miste væv, nogle er det spidserne og andre midt på en gren.
Jeg har lidt brun alger på sand bunden når lystet er på ellers er der ikke alger,
Det er trist når noget sådant sker!

Det er lige den anden linie i det du skriver jeg hæfter mig ved.
Når det forholder sig som du skriver, så er det ikke alger, heller ikke cyano, men desværre dinoflagelatter.
De blomster op når der kommer lys på og forsvinder igen efter lyset slukkes.
De kan dog bekæmpes med dino-hexal mener jeg det hedder.
Om det så er grunden til at korallerne mister væv skal jeg ikke kunne sige.

Når et akvarie har kørt noget tid, så begynder pumperne at slamme til og skal afkalkes.
Hvis du ikke har led over akvariet, skal lyset og udskiftes. Du kan ikke selv se at lyset ændrer sig både i styrke og farve, men det kan korallerne.
Korallerne er forhåbentligt vokset, og det kan også være med til at nedsætte cirkulationen i akvariet.
Er det generelt alle korallerne der mister væv eller nogle bestemt slægter??
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af den_ »

Jeg har led lampe og pumperne bliver også afkalket en gang imellem .

Angående algerne vil jeg lige holde øje med om de forsvinder helt nå lystet slukker for at være sikker for har lige tjekke billeder af dino... og det ligner ikke det.
De koraler er begge hystrix den ene kun en spid den anden lidt flere
1 lilla digi, har flere lilla digi og de fejler ingen ting heller ikke den lyseblå eller grønne
2 acro'er resten af dem fejler ingen ting.
Kan også se at min alveopora her til morgen ikke har foldet sig helt ud
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af Carsten »

den_ skrev:Jeg har led lampe og pumperne bliver også afkalket en gang imellem .

Angående algerne vil jeg lige holde øje med om de forsvinder helt nå lystet slukker for at være sikker for har lige tjekke billeder af dino... og det ligner ikke det.
De koraler er begge hystrix den ene kun en spid den anden lidt flere
1 lilla digi, har flere lilla digi og de fejler ingen ting heller ikke den lyseblå eller grønne
2 acro'er resten af dem fejler ingen ting.
Kan også se at min alveopora her til morgen ikke har foldet sig helt ud
Nu ved jeg jo ikke hvilke billeder af dinoflagelatter du har set på. Men der er ingen andre "alger" som laver det nummer med at komme frem når lyset tændes og igen forsvinde når det bliver slukket. Dinoflagelatter kan også oplevet nærmest som søjler der rejser sig i vandet, på grund af ilt som bliver indesluttet i flagelatterne.

Nu skrev jeg helt bevist ingen arter/slægter af korallerne, men havde selv hystix i tankerne.
Der behøver ikke være noget galt med vandet, for at hystix laver det nummer.
Hystix er ikke alene om det, de andre Seriatopora arter laver det også.
For en del år siden snakkede jeg med en tysk opdrætter om problemet.
Han havde samme oplevelse som jeg angående hystix. Når de vokser til en vis størrelse bliver de for tætte i strukturen.
Derved nedsættes cirkulationen inden i korallen. Det gør at bakterier sætter sig derinde og så er skaden ved at ske.
Hvad er der så at gøre ved det? Fragmentering og atter fragmentering. Så man sørger for at den stadig er åben inden i.
alternativt deler den i 2-3 dele.
Tvivlerne vil så sige, hvorfor sker det så ikke i naturen? Der er verden til forskel på et akvarie og naturen.
Tænk på hvor mange 100000 liter vand der er i blot en enkelt bølge. Det hjælper ikke at sætte en pumpe til at høvle vand gennem korallen, tværtimod
den vil blive barberet inden for få timer. Kraftig vekslende cirkulation er sagen, og gerne i stød som fra en wavebox
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af StarF »

kan vi ikke få et billede af disse alger? for det lydder som carsten siger, som dinoflagatter.. Har selv lige bekæmpet dette med Brintovilte 1ml per 35l vand.. morgen og aften.....

ellers kan produktet DinoXal anbefales, det er det eneste der tog mit store udbrud som jeg havde for nogle år siden, hvor andre mærker måtte give op.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af Kasper j. »

Det kan jo også være at der "bare" er cyno alger. Det sker jo tit at folk bruger diverse vsv-ligende produkter og får derved bragt deres N helt i bund og så udsulter de en del bakterier og derved ødelægges en balance i akvariet og dette giver gode betingelser for cyno. Du kan jo prøve at lave cyno-testen. Sug lidt af algen op og hæld det over i et glas postevand. Bliver den rødlig er det cyno og ellers er det sku nok dino.

Hvor meget lys har du over din balje og hvor tæt er korallerne på overfladen ?

Men jeg har observeret at cyno også delvist forsvinder når lyset slukkes.

Hvis der er cyno så må du ikke tilsætte Amino eller noget som helst med kulhydrat. Men der findes mange tråde om bekæmpelse af cyno herinde.
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af den_ »

som nævnt vil jeg tjekke helt op på om det forsvinder nå lyset slukker for er lidt usikker
men jeg har taget lidt billeder af det
Vedhæftede filer
IMG_20131213_134136.jpg
IMG_20131213_134120.jpg
IMG_20131213_134030.jpg
IMG_20131213_134059.jpg
IMG_20131213_134037.jpg
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af den_ »

kan se at det første billede af algerne (billede 3) der ser de lilla ud og det er de ikke de har samme farve som billede 4
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af Carsten »

Du har ikke mulighed for at tage nogle billeder med mere hvidt lys på?

Grunden til at din hystix tager væv, er ikke den som jeg skrev, det er dens ikke stor nok til.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af Schwensen »

Carsten skrev:Du har ikke mulighed for at tage nogle billeder med mere hvidt lys på?

Grunden til at din hystix tager væv, er ikke den som jeg skrev, det er dens ikke stor nok til.
Det plejer også at være fra bunden/midten af korallen? Netop fordi det er her, at cirkulationen ikke når ind.

Håber du får styr på tingene Dennis! Du mangler ikke nogle fisk, snegle mv.? Som eventuelt kunne ligge et hemmeligt sted og frigive næring? Hvornår begyndte dine problemer, og hvornår tilføjede du sidst koraller eller andet levende?
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af den_ »

Schwensen skrev:
Carsten skrev:Du har ikke mulighed for at tage nogle billeder med mere hvidt lys på?

Grunden til at din hystix tager væv, er ikke den som jeg skrev, det er dens ikke stor nok til.
Det plejer også at være fra bunden/midten af korallen? Netop fordi det er her, at cirkulationen ikke når ind.

Håber du får styr på tingene Dennis! Du mangler ikke nogle fisk, snegle mv.? Som eventuelt kunne ligge et hemmeligt sted og frigive næring? Hvornår begyndte dine problemer, og hvornår tilføjede du sidst koraller eller andet levende?
Korallerne begynde for et par dage siden at tabe væv, alger/ dino eller hvad det nu begynde at komme for et måned siden vil jeg tro måske mere er ikke sikker da min hukommelse er som en skam skudt si fortiden.
Jeg har godt nok mistet et par snegle den ene var en eremit der ville have nyt hus. Mistede også en gul kirurg for et par mdr siden som kom for tæt på mp10 blæseren og fik suget det ene øje ud og ikke overlevet det.
De sidste 2 koraller kom i da koralfarmen åbnede.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af StarF »

Kan du få en po4 måling med et ordentligt test sæt?
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af den_ »

StarF skrev:Kan du få en po4 måling med et ordentligt test sæt?
Ja det kunne da være muligt skal bare ind forbi decocean nå jeg har muligheden. Har lige prøve med det po4 testsæt (rowa d&d) jeg havde som her løbet i datoen og der sagde den 0.008 nr 2 prik, men det kan man nok ikke regne med
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af Thue »

Det er ikke sådan at dine lps er lidt for tæt på de sps der er skadet vel, husk både trasi og hammer kan sende nogle rigtig lange arme ud
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af den_ »

Thue skrev:Det er ikke sådan at dine lps er lidt for tæt på de sps der er skadet vel, husk både trasi og hammer kan sende nogle rigtig lange arme ud
Min lps kan ikke nå dem
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af pederrevnørd »

De alger jeg i min algetråd kalder zeoalger "opfører" sig som Dinoer, men er ikke giftige.
De kommer i miljøer, hvor man tilfører carbon, og har ubalance i N og P.

Jeg ville ikke påbegynde medicinkur, istedet vil jeg anbefale øget N, og fjernelse af P.
Start med at stoppe nopox :y
Tror du har for lidt næring.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af den_ »

Hej Peder
Vil du anbefale jeg også forsætter med rowa og mine ugenlige vandskift på ca. 10% eller skal jeg skifte vand 2 gange om ugen?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Dennis,

Jeg vil gerne se din balje komme tilbage med måske lidt for meget næring først, dvs sunde koraller, og lidt alm. Grønalger - det tror jeg vil tage livet af de "bakteriebelægninger" du døjer med nu, og din koraldød pga for lidt Næring.

Når det niveau er nået, fortsætter du med vandskifte, indtil du har fundet en balance hvor koraller trives, og hvor grønalger ikke klarer sig - gerne med hjælp fra algespisere.

Så pt ikke nødvendigt med vandskifte - det er N der er brug for.
Enten øget fodring kombineret med Rowa/Seaklear eller Sangokai Nutri Complete.

Vigtigst er det at du stopper carbon dosering lige nu - og håber du forstår mit råd mht at jeg foretrækker alm. Sunde grønalger frem for dem du har nu, og syge underernærede koraller.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af den_ »

pederrevnørd skrev:Hej Dennis,

Jeg vil gerne se din balje komme tilbage med måske lidt for meget næring først, dvs sunde koraller, og lidt alm. Grønalger - det tror jeg vil tage livet af de "bakteriebelægninger" du døjer med nu, og din koraldød pga for lidt Næring.

Når det niveau er nået, fortsætter du med vandskifte, indtil du har fundet en balance hvor koraller trives, og hvor grønalger ikke klarer sig - gerne med hjælp fra algespisere.

Så pt ikke nødvendigt med vandskifte - det er N der er brug for.
Enten øget fodring kombineret med Rowa/Seaklear eller Sangokai Nutri Complete.

Vigtigst er det at du stopper carbon dosering lige nu - og håber du forstår mit råd mht at jeg foretrækker alm. Sunde grønalger frem for dem du har nu, og syge underernærede koraller.

Mvh
Peder
Jeg takker for de vise ord og har nu stoppet dosering af nopox og så skal det have fred

Hvis det er håber det er oki at sende dig pb hvis der skulle blive noget
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: sps'er mister væv råd søges

Indlæg af den_ »

En lille update.

Jeg har fulgt Peders råd, med at stoppe tilføjelse af nopox og vandskift en gang om ugen, jeg har et par gange om ugen tilføjet seaklear 0.3 ml. Efter en uge uden nopox og dosering af seaklear skiftede den brun algebelægning på bunden til rød/ lilla alger og allerede efter 1 til 2 uger efter tilføjelse af nopox var stoppet begynde korallen og resten af dem at få meget mere farve og en af acroporaene som også var kedelig før står nu rigtigt flot igen..
Jeg har ikke fået nogle rigtigt alger og her i sidste uge sugede jeg resten af de rødlilla op og de er ikke kommet igen ogd over en lille klat jeg ikke have fået fjernet men kan se den kæmper.
Jeg har siden jeg stoppede med at tilføje nopox mål po4 med glibers po4 testsæt og har ikke kunne måle noget, dette skyldes nok det rødlilla alger, i går måle jeg igen og der tror jeg den låg på 0,050 mg/ l po4 el. 0.016 mg/ l p.. når jeg siger tror er det fordi jeg syntes godt nok det er svært at se om det overhovedet var nogle farve, så nu tror jeg at jeg vil tilføje seaklear 1 gang om ugen.
No3 fik jeg op på 5 efter et par uger og siden ligget der ugen at tilføjet noget og jeg foder fiskene ca. Hver anden dag og det samme med korallerne
Så alt i alt har det virket og korallerne der har tabt væv har ikke tabt mere siden og alle korallerne har fået meget mere farve.

Jeg takker mange gange for råddet Peder og jeg skylder vist en fra kassen
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: sps'er mister væv råd søges update 20 jan

Indlæg af mcnats »

Skønt når det lykkes at stoppe problemerne i tide.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: sps'er mister væv råd søges update 20 jan

Indlæg af Petercw »

Dejligt med sådan en positiv opdatering.

Det kunne være lækkert med et par billeder :h
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: sps'er mister væv råd søges update 20 jan

Indlæg af den_ »

Petercw skrev:Dejligt med sådan en positiv opdatering.

Det kunne være lækkert med et par billeder :h

Ja det er sku lækkert at det er på rette køl igen

jeg har lagt lidt nye billeder ind. check dem på linket i sinaturen
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: sps'er mister væv råd søges update 20 jan

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Dennis,

Tak fordi du vender tilbage. Både din succes og din opdate gør mig glad :-)
Du skal nu bruge væsentligt mindre Seaklear end før - din Po4 er tæt på at være for lav.

Seaklear virker, man kan sige det virker for godt - dvs at kuren kan også blive et problem.
Fjerner du totalt P fra baljen får du igen døde koraller, og nul i Po4 er mærkeligt nok noget Dinoer kan lide......spørg mig ikke hvorfor - ved det blot via Jørg fra Sangokai.

Held og lykke fremover

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: sps'er mister væv råd søges update 20 jan

Indlæg af den_ »

Hej Peder

det er mig der takker, hvis min po4 er ved at være for lav så tror jeg at jeg vil nøjes med 0.1 ml i gang om ugen istedet også holde øje med den eller ville det være bedre bare at fortage et ugenligt vandskift istedet
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: sps'er mister væv råd søges update 20 jan

Indlæg af Olsen »

Tillykke med at det lykkedes at komme tilbage på sporet :GO
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: sps'er mister væv råd søges update 20 jan

Indlæg af pederrevnørd »

den_ skrev:Hej Peder

det er mig der takker, hvis min po4 er ved at være for lav så tror jeg at jeg vil nøjes med 0.1 ml i gang om ugen istedet også holde øje med den eller ville det være bedre bare at fortage et ugenligt vandskift istedet
Hej Dennis,

Vandskifte er altid at foretrække - det er nok det bedste man kan gøre for sin balje(min mening)
Og så har du Seaklear på hylden hvis du skulle få lidt alger :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: sps'er mister væv råd søges update 20 jan

Indlæg af Petercw »

den_ skrev:Hej Peder

hvis min po4 er ved at være for lav så tror jeg at jeg vil nøjes med 0.1 ml i gang om ugen istedet også holde øje med den eller ville det være bedre bare at fortage et ugenligt vandskift istedet
Jeg har været nogenlunde det samme igennem, som du har beskrevet i din tråd. Både mht alger og seaklear.

Min PO4 var lidt for høj og jeg havde alger osv.
Da jeg stoppede med at dosere seaklear for godt en måned siden (måske lidt længere), har min PO4 været helt stabil på (mellem 0,00 og 0,04 - aldrig NUL) med min dosis sangokai dagligt.
Det har ikke været nødvendigt for mig, at dosere noget seaklear overhovedet, siden jeg stoppede sidt.

Det virker i mit tilfælde som om at NO3 og PO4 holder hinanden lidt i skak.

Prøv at se om det overhovedet bliver nødvendigt for dig, at fortsætte med at dosere. Det er muligt at dine vandskift og en NO3 på 2-4 stykker kan holde po4'eren nede af sig selv :h

Kemi er godt når det er nødvendigt, men skadeligt når det ikke er. Sådan tænker jeg efter selv at have tabt nogle koraler og fisk til kemi.

Fortsat held og lykke med det :beer:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: sps'er mister væv råd søges update 20 jan

Indlæg af den_ »

Olsen skrev:Tillykke med at det lykkedes at komme tilbage på sporet :GO
takker mange gange.
pederrevnørd skrev:
den_ skrev:Hej Peder

det er mig der takker, hvis min po4 er ved at være for lav så tror jeg at jeg vil nøjes med 0.1 ml i gang om ugen istedet også holde øje med den eller ville det være bedre bare at fortage et ugenligt vandskift istedet
Hej Dennis,

Vandskifte er altid at foretrække - det er nok det bedste man kan gøre for sin balje(min mening)
Og så har du Seaklear på hylden hvis du skulle få lidt alger :y

Mvh
Peder
Super så genoptager jeg bare mine ugentlige vandskift og sætter seaklear på hylden
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"