"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Acro dør :(

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: ons 19. dec 2012 22:29
11
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Acro dør :(

Indlæg af Danielraaby »

acropora dør
acropora dør
Ja som i kan se dør min acropora stille :/ på nogle af forgreningerne skyder den også små hvide tråde ud. Alt dette er sket efter, at min Clavularia viridis en nat faldte ned oven på den og sidden er det bare blevet værre :(

værdier
ca: 455
aik: 9
mg: 1250

what to do??

Jeg har en anden acro, en bali slimer, som jeg selv synes er fin i farve og vokser også forholdsvis hurtigt.
bali slimer
bali slimer
Mvh Daniel


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Acro dør :(

Indlæg af crazy seahorse »

Sådan noget kan godt slå de berørte områder ihjel, men det er ikke min erfaring at det tager livet af hele korallen.
Hvis det er opstået umiddelbart efter den anden koral faldt ned oven i den, så har det nok med det at gøre.
Ellers så kan koraller opføre sig sådan, hvis de står i for direkte flow, for så bliver vævet blæst i stykker.
Men ellers må du væbne dig med tålmodighed og se hvor det bærer hen ad. Du kan nok hverken gøre fra eller til, det er dødt kan du ikke vække til live.
De fleste acroer kan sagtens vokse videre, selvom de har fået en skade.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: ons 19. dec 2012 22:29
11
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Re: Acro dør :(

Indlæg af Danielraaby »

crazy seahorse skrev:Sådan noget kan godt slå de berørte områder ihjel, men det er ikke min erfaring at det tager livet af hele korallen.
Hvis det er opstået umiddelbart efter den anden koral faldt ned oven i den, så har det nok med det at gøre.
Ellers så kan koraller opføre sig sådan, hvis de står i for direkte flow, for så bliver vævet blæst i stykker.
Men ellers må du væbne dig med tålmodighed og se hvor det bærer hen ad. Du kan nok hverken gøre fra eller til, det er dødt kan du ikke vække til live.
De fleste acroer kan sagtens vokse videre, selvom de har fået en skade.

Erik
Okay har sat et powerhead lige forand den fordi det lignede at den fik for lidt flow... Men det bliver ændret lige med det samme.. Hvad med de døde områder? Skal de klippes af eller kan den vokse op af dem igen ?? ? :)

mvh


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Acro dør :(

Indlæg af Carsten »

Ja klip de døde steder af.
Lidt under skadesstedet så vokser den fint videre


Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: ons 19. dec 2012 22:29
11
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Re: Acro dør :(

Indlæg af Danielraaby »

Carsten skrev:Ja klip de døde steder af.
Lidt under skadesstedet så vokser den fint videre
Mange tak det vil blive gjort :D


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Acro dør :(

Indlæg af pederrevnørd »

Carsten og Erik har helt ret i deres råd.

Håber ikke i opfatter min mening sur, men jeg har en anden holdning til at klippe i koraller(Acropora) når årsag er som den er her. Jeg vil kun klippe hvis der er tale om rtn eller anden sygdom der fordrer dette.

Personligt lader jeg sådanne koraller som din være, jeg synes faktisk den nye og anderledes vækst, samt kalkalger gør korallen mere naturlig at se på over tid.

Men det er jo blot min mening om skønhed, og det er der ligeså mange meninger om, som der er mennesker.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Acro dør :(

Indlæg af Gulkan »

Jeg har en forholdsvis stor acropora som er begyndt at dø fra roden.. Den står løst i stenopsætningen og læner sig op af stenene.. Er det det den ikke kan tåle og vil den forsætte med at leve i toppen??

Mine værdier er fine dog lidt høj ca. Og mg.


1000 l fra den 6/1-2019
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Acro dør :(

Indlæg af Meller »

Gulkan for den nok cirkulation? og jeg ville nok sætte den fast, da det vil slide på korallen hvis den rokker frem og tilbage :) jeg har 2 sps der var ved at dø fra bunden, en ekstra cirkulationspumpe stoppede dette :)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Acro dør :(

Indlæg af Gulkan »

Meller skrev:Gulkan for den nok cirkulation? og jeg ville nok sætte den fast, da det vil slide på korallen hvis den rokker frem og tilbage :) jeg har 2 sps der var ved at dø fra bunden, en ekstra cirkulationspumpe stoppede dette :)

Umidbart vil jeg mene den får nok den får cirkulationen fra overfladen plus der sider cirkulation i stenopsætningen ikke lagt fra hvor den er..

Tænker det nok er fordi den sider for langt neden i stenene og så løst.


1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Acro dør :(

Indlæg af Carsten »

At en koral skulle få STN af at stå løst vil jeg nu sætte et ? ved.
Der er så mange variabler i det spil, at det efter min mening er umuligt at pege på en direkte årsag.
Men som Gulkan selv skriver, kan manglende lys være en årsag. Det kan man iøvrigt også opleve når korallerne bliver store, for så skygger de for sig selv.


Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Acro dør :(

Indlæg af gnizten »

pederrevnørd skrev:Carsten og Erik har helt ret i deres råd.

Håber ikke i opfatter min mening sur, men jeg har en anden holdning til at klippe i koraller(Acropora) når årsag er som den er her. Jeg vil kun klippe hvis der er tale om rtn eller anden sygdom der fordrer dette.

Personligt lader jeg sådanne koraller som din være, jeg synes faktisk den nye og anderledes vækst, samt kalkalger gør korallen mere naturlig at se på over tid.

Men det er jo blot min mening om skønhed, og det er der ligeså mange meninger om, som der er mennesker.

Mvh
Peder
+1 :GO


Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Acro dør :(

Indlæg af Carsten »

pederrevnørd skrev:Carsten og Erik har helt ret i deres råd.

Håber ikke i opfatter min mening sur, men jeg har en anden holdning til at klippe i koraller(Acropora) når årsag er som den er her. Jeg vil kun klippe hvis der er tale om rtn eller anden sygdom der fordrer dette.

Personligt lader jeg sådanne koraller som din være, jeg synes faktisk den nye og anderledes vækst, samt kalkalger gør korallen mere naturlig at se på over tid.

Men det er jo blot min mening om skønhed, og det er der ligeså mange meninger om, som der er mennesker.

Mvh
Peder
Fik aldrig kommenteret grunden til at jeg ville knække de døde spidser af.

Det vil jeg gøre ud fra at døde koraller tiltrækker alger ,som en magnet. Selvom der ikke er alger andre steder, så kommer de der.
Hvis det så var kalkalger ville det ikke gøre noget, men synes altid at det er nogle grønne tråd alger som sætter sig i koralitterne.


Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Acro dør :(

Indlæg af Gulkan »

Carsten skrev:At en koral skulle få STN af at stå løst vil jeg nu sætte et ? ved.
Der er så mange variabler i det spil, at det efter min mening er umuligt at pege på en direkte årsag.
Men som Gulkan selv skriver, kan manglende lys være en årsag. Det kan man iøvrigt også opleve når korallerne bliver store, for så skygger de for sig selv.
Tror du har helt ret Carsten er nnemlig alt det der er i skykke der dør så tænker jeg prøver at sætte den lidt mere frit. Tak for åbenbaringen.. :-)


1000 l fra den 6/1-2019
Frank Christiansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 13. jul 2015 18:45
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Acro dør :( Hvide Tråde

Indlæg af Frank Christiansen »

IMG_1185.jpg
Vi har " fejl doseret " kalium, mener efterhånden at vide at det er derfor der kommer hvide tråde ud, øv, øv - vi skifter noge vand og håber det bedste.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Acro dør :(

Indlæg af Carsten »

Det som kommer frem, er korallens kamptentakler.
Har også oplevet det ved en drop i KH. Det som undrede mig, var dengang at det kun var min Echinopora lamellosa, som viste tegn på at noget var galt.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Acro dør :(

Indlæg af trine... »

Syns nu at franks a. yongei ser mere ud til at være irriteret af en eksterne påvirkning grundet de hvide/tyndvævede områder ift at det skulle være mesenterielle filamenter eller sweepers.
Clavularia skulle efter sigende også være the bomb ift allelopati, både ved beskæring og kontakt med andre koraller.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Acro dør :(

Indlæg af trine... »

Har ligesom PRN før haft en større a.nana tricolor som døde ned til 0,5cm levende væv, den lod jeg stå i bar frustration, et lille år senere var alt det døde re-encrusted plus at grenene havde fordoblet deres længde. Så jo det kan lade sig gøre at reetablere næsten tabte kolonier hvis man er i stand til at stoppe årsagen til vævstabet. Men med min viden idag ville jeg bestemt være mere tøvende da jeg ved at væbstab kan skyldes så mange forskellige ting at det i et fuldt bevokset system potentielt kan betyde problemer hvis årsagerne eller forholdene er de rigtige. Mange rutinerede akvarister med mere modne revsystemer jo jo ligeledes med tiden kæmpe med denne mere komplekse problemstilling ift reduceret flowmønster i tanken og minimeret lys tilgængeligt i bundzonerne. Så mere eller eller mindre samme problemstillinger, altså udskygning, for tæt vækst med videre,som vi ser hos bla enkelte sps, gør sig faktisk med tiden gældende for et hvert velfungerende revakvarie. Hvilket også er hvorfor trimning til sidst vil blive afgørende for at holde systemet levedygtigt, revet er jo ligeledes et særdeles konkurrencepræget miljø hvilket jo bestemt også betyder at den mest egnede vil overleve.


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Acro dør :(

Indlæg af Mic4700 »

Frank Christiansen skrev:
IMG_1185.jpg
Vi har " fejl doseret " kalium, mener efterhånden at vide at det er derfor der kommer hvide tråde ud, øv, øv - vi skifter noge vand og håber det bedste.
Sikker på det kun skyldes din Kalium ? , de symptomer hos Acropora kan også komme hvis du har kommet til og rykke på 1 pumpe så din Acro får for meget direkte flow , så vil nogle Acro typer komme til og stå og "slime" , inden de smider vævet helt , det kan også komme af hvis du f.eks har nogle fisk f.eks kejsere der går og stresser dine Sps koraller , ved og nippe i dem så de slimer , nogle kejsere æder slimet fra Acropora , Men der kan jo være så uendeligt mange andre årsager til det , end bare skæv Kalium værdi. :)


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"