"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Trachyphyllia Pleje

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Trachyphyllia Pleje

Indlæg af ordy »

Hey..

Jeg har 2 Trachyphyllia koraller som ikke rigtig trives , ved godt det ikke er den nemmeste koral men hvad gør i andre for at holde den..?

Jeg fodre mine med reef pearls ca. hver 14. dag plus jeg fodre fisk med flager hver dag

Alle mine værdier er i orden når jeg måler, dog har jeg noget PO4 da jeg har cyano på bunden

Uanset hvad er de ikke i topform den ene har jeg haft i 3-4 år og her de sidste 2 år er det kun gået ned af bakke den skrumper mere og mere + den er meget svag i farverne efterhånden :/

Råd søges :)

Vh Martin
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Trachyphyllia Pleje

Indlæg af Carsten »

Hvad får de af lys??

Jeg havde både en Trachyphyllia og Cynaria. I alle de år jeg havde dem, blev de ikke fodret, men da de voksede må de jo havde fanget noget selv.
Så selvom de godt kan lide at blive fodret, så er det ingen nødvendighed - set fra min vinkel
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Trachyphyllia Pleje

Indlæg af crazy seahorse »

Hos mig, i mit system, kan Trachyphyllia, Welsophyllia og de australske Scolymiaer ikke klare den på langt sigt.
De gør som det du nævner, de bliver mindre og mindre. Der er efter min mening ganske enkelt ikke næring nok i vandet.
Eller også er det den forkerte næring. De skal sikkert have en del No3 og kun ganske lidt Po4.
Jeg har bare måtte erkende, at jeg ikke kan holde den type af koraller. En skam for jeg synes de er utroligt smukke.
At du har kunne holde den så længe, synes jeg er flot. Efter max 1,5 - to år er mine væk, helt væk.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Trachyphyllia Pleje

Indlæg af Thue »

Desværre jagter vi alle de lave værdier for og holde vores sps men når vi gør det udsulter vi vores lps. De kan godt lide lidt Plummer vand. Så nogen gange må man gøre op med sig selv hva man helst vil have til og stå at spille maks ;-)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Trachyphyllia Pleje

Indlæg af Bingocaller »

Jeg har altså både Trachy og acan etc sammen med masser af SPS under ULNS
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Trachyphyllia Pleje

Indlæg af Carsten »

Jeg havde intet problem med hverken Trachyphylia eller Cynaria, ligeledes trivedes mine Euphyllia men Blastomussa, Acanthastrea og Nemenzophyllia kunne jeg bare ikke holde.
Hvorfor nogen var lette at holde og andre ikke har jeg desværre ikke noget bud på.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Trachyphyllia Pleje

Indlæg af crazy seahorse »

Thue skrev:Desværre jagter vi alle de lave værdier for og holde vores sps men når vi gør det udsulter vi vores lps. De kan godt lide lidt Plummer vand. Så nogen gange må man gøre op med sig selv hva man helst vil have til og stå at spille maks ;-)
Det tror jeg du har ret i.
Jeg kan holde nogle LPS. Euphyllia, Nemezophyllia, Cynarina, Duncan, Caulatrea enkelte Acans og Blastomussa og så min Acanthophyllia. De trives ok.
Men en af mine absolutte favoritter Catalaphyllia, må jeg desværre se bort fra. Det samme gælder for de utroligt smukke australske Scolymiaer.
Men det er vel også en del af det, at være en ansvarlig akvarist. Fravalg af det man ved ikke kan lade sig gøre, selvom det er muligt at skaffe.

Jeg er helt enig med dig i, at skal SPS spille max og skal de helt op og "ringe", så er det på bekostning af LPS.


Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Trachyphyllia Pleje

Indlæg af ordy »

Først og fremmest tak for alle jeres godt svar :)

Kan godt være jeg bare må indse at jeg ikke kan havde disse flotte koraller i mit setup :/
Men lige som mange af jeg andre har og også massere af andre LPSér som trives sammen med mine Sps koraller bla. Acanthastrea, Caulastrea, Duncanopsammia, Euphyllia, Favia og Symphyllia

Som du blandt andet også nævner Erik kan jeg heller ikke holde Catalaphyllia trist for den er nemlig pisse flot :)

Ville der være et bedre alternativ til reefpearls tænker om andet kunne give dem mere næring ? evt. små stykker rejer eller muslinger ?

Vh Martin
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Trachyphyllia Pleje

Indlæg af ordy »

Carsten skrev:Hvad får de af lys??

Jeg havde både en Trachyphyllia og Cynaria. I alle de år jeg havde dem, blev de ikke fodret, men da de voksede må de jo havde fanget noget selv.
Så selvom de godt kan lide at blive fodret, så er det ingen nødvendighed - set fra min vinkel
Jeg har i øvrigt 2x150w led over så lys mangler de vist ikke snare tvært imod

Mener dog jeg har skuet det ned til 80% for at spare lidt på strømmen.
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Trachyphyllia Pleje

Indlæg af Thue »

Med så mange watt led lys, så tror jeg også at de får alt for meget lys.
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Trachyphyllia Pleje

Indlæg af ordy »

Jaa ved godt der er temmelig meget blus på men igen alle mine andre Lps ser ikke ud til at tage skade ?

Nu ved jeg ikke om Trachyphyllia er meget følsom overfor lys.?

Ved heller ikke om en Euphyllia er mere tolerant over for kraftigt lys men ved den kan klare sig med meget lidt lys og sådan en har jeg endda tættere på lyset og den står i fuld flora :)
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Trachyphyllia Pleje

Indlæg af Carsten »

Hammerkoraller tåler meee lys end mange andre lps.
Jeg havde noget som stod ca 30 cm fra en 400w hqi,og den ttrivedes rigtigt godt
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Trachyphyllia Pleje

Indlæg af ordy »

Carsten skrev:Hammerkoraller tåler meee lys end mange andre lps.
Jeg havde noget som stod ca 30 cm fra en 400w hqi,og den ttrivedes rigtigt godt

Ok ..

Men stadigvæk , alle mine andre Lpsér er placeret højere end mine Trachyphylliaer om så Trachyphyllia er meget lys sky skal jeg ikke kunne sige :)
Har et skygge sted hvor jeg godt kunne prøve at placere en af dem men har bare på fornemmelsen det mere handler om mangel på næring ? :P
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Trachyphyllia Pleje

Indlæg af crazy seahorse »

ordy skrev:
Carsten skrev:Hammerkoraller tåler meee lys end mange andre lps.
Jeg havde noget som stod ca 30 cm fra en 400w hqi,og den ttrivedes rigtigt godt

Ok ..

Men stadigvæk , alle mine andre Lpsér er placeret højere end mine Trachyphylliaer om så Trachyphyllia er meget lys sky skal jeg ikke kunne sige :)
Har et skygge sted hvor jeg godt kunne prøve at placere en af dem men har bare på fornemmelsen det mere handler om mangel på næring ? :P
Jeg har et par Euphyllia stående helt oppe under lyset og de vokser ret markant. De er samtidig meget tætte i væksten.
Min teori er, at det har med flowet at gøre - vel og mærke det rigtige flow.
Hvis de får godt med vekslende flow, så vil de affaldsstoffer som korallen producerer blive ført væk og samtidig vil der blive tilført ny næring.
De her to Euphylliaer står i strømmen fra min waveboks og duver hele tiden fra side til side. Samtidig er de meget tætte, som om de rykker sammen for at modstå elementerne.
IMAG1242.jpg
De er begge på størrelse med en lille håndbold og står 10 cm under vandoverfladen lige under en Radion

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Trachyphyllia Pleje

Indlæg af ordy »

crazy seahorse skrev:
ordy skrev:
Carsten skrev:Hammerkoraller tåler meee lys end mange andre lps.
Jeg havde noget som stod ca 30 cm fra en 400w hqi,og den ttrivedes rigtigt godt

Ok ..

Men stadigvæk , alle mine andre Lpsér er placeret højere end mine Trachyphylliaer om så Trachyphyllia er meget lys sky skal jeg ikke kunne sige :)
Har et skygge sted hvor jeg godt kunne prøve at placere en af dem men har bare på fornemmelsen det mere handler om mangel på næring ? :P
Jeg har et par Euphyllia stående helt oppe under lyset og de vokser ret markant. De er samtidig meget tætte i væksten.
Min teori er, at det har med flowet at gøre - vel og mærke det rigtige flow.
Hvis de får godt med vekslende flow, så vil de affaldsstoffer som korallen producerer blive ført væk og samtidig vil der blive tilført ny næring.
De her to Euphylliaer står i strømmen fra min waveboks og duver hele tiden fra side til side. Samtidig er de meget tætte, som om de rykker sammen for at modstå elementerne.
IMAG1242.jpg
De er begge på størrelse med en lille håndbold og står 10 cm under vandoverfladen lige under en Radion

Erik
De ser ud til at stor trives Erik :GO
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"