"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af nicklassandager »

Jeg mangler en koral med noget bevægelse i min balje. Hvis jeg kunne, ville jeg sætte en hammerkoral i mit akvarium. Mit akvarium er imidlertid en 60l-balje, hvor der højest bliver 7-8 cm til nærmeste nabo. Det er så vidt jeg kan læse mig til ikke tilstrækkelig afstand til at sikre at en hammerkoral ikke går i krig med sine fredelige naboer. Findes der et ikke-aggressivt alternativ der har udseende i retningen af hammerkoraller, frogspawn eller torch koraller (lange tentakler der kan sveje i strøm) og som samtidigt kan holdes så den ikke bliver alt for stor (maks omkring 6-7 cm i diameter)? Er der nogen der har forslag?
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af Kasper j. »

Du kan prøve en af de her Euphyllia paraancora, 6-7 cm er dog ikke meget men en 2-3 hoveder er der vel plads til.

Jeg har en med 1 hoved som du kan købe for en 50'er hvis det er. Jeg startede med en med 3 hoveder for 2 år siden. Nu har den 20+ og så brækkede jeg denne her af.

Hvis det har interesse med korallen kan du sende en pb. så sender jeg et billede.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af PoulD »

Alveopora kunne måske også være et godt alternativ. Kan sagtens få 10-15 cm lange "stilke" (jeg ved ikke hvad det hedder, tentakler er det vel ikke)
Goniopora er også et muligt alternativ, me de er nok lidt sværere og som regel rækker de heller ikke så langt. Hold dig dog fra de røde encrusting Goniopora. Jeg har sådan en og den er ekstremt aggresiv, og den kan sagtens nå 20-25 cm
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af nicklassandager »

Hey folkens. Tak for input :-) Tror jeg kigger nærmere på Euphylla Paraancora.
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af amddurin »

Bortset fra at en Euphyllia (Paraancora eller anden slags.) netop kaldes for Hammer koral på Dansk... :dizzy:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af nicklassandager »

Jeps. Men Paraancora varianten ser ud til at være mindre aggressive end andre varianter af hammerkoraller - dog lidt afhængigt af hvor man læser om den...
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af amddurin »

Du skulle osse kunne se det når lyset er slukket hvor langt de sender tynde polypper ud for at bekrige andre koraller...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af nicklassandager »

Ok. Det prøver jeg :-)
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af peder »

En Duncan, den er fredelig.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af nicklassandager »

Ja. Dem er jeg også på vej til at finde nogle af. Synes bare umiddelbart at hammerkorallen er flottere ;-)
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af Carsten »

Hammerkoraller er flotte, men du må blot konstatere at du har en masse begrænsninger i udvalget på grund at akvariet minimale størrelse
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af nicklassandager »

Det er jeg skam helt med på. Men man må jo udforske de muligheder man har, når man først er startet med saltvand for 1/2 år siden.

Er i øvrigt rigtig tilfreds med mit nano. Det er blevet super flot og behøver jo ikke være stort for at være godt ;-)
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af jonas _sandager »

Skal det være LPS? Jeg har selv en sarcophyton, med lange og ret tætsiddende polypper, der svejer rigtig fedt i strømmen. Den ligner selvfølgelig slet ikke en hammer koral, så jeg ved ikke om det er helt ved siden af?
Det skal også lige siges at den vokser godt. Til gengæld skulle den være nem at skære et stykke af, så den bliver lidt mindre igen. Og så har jeg ikke observeret at den har brændt nogle naboer :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af Carsten »

jonas _sandager skrev:Skal det være LPS? Jeg har selv en sarcophyton, med lange og ret tætsiddende polypper, der svejer rigtig fedt i strømmen. Den ligner selvfølgelig slet ikke en hammer koral, så jeg ved ikke om det er helt ved siden af?
Det skal også lige siges at den vokser godt. Til gengæld skulle den være nem at skære et stykke af, så den bliver lidt mindre igen. Og så har jeg ikke observeret at den har brændt nogle naboer :)
Det er snarere omvendt.
Jeg havde en Sacrophyton, hvor der sad nogle skiveanemoner ved foden af Sacrophytonen.
Det kunne den ikke tåle, de brændte den så kraftigt at den gik i opløsning lige der hvor anemonerne ramte den.
Den voksede fint videre og satte en fin ny fod
Brugeravatar
nicklassandager
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. jun 2012 17:55
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af nicklassandager »

Tak for jeres forslag :-) Jeg har købt en stump Euphyllia Paraancora som jeg har haft i akvariet i en lille uges tid. Indtil videre går det fint. Den rækker max 5 cm fra hvor den står og der er over 10 cm til nærmeste nabo. Tiden må vise om det gode naboskab holder ved :-)
Vh Nicklas
60L Dennerle Nano Marinus med LPS, SPS og lidt fisk. Ecotech Radion xr30w g2 lampe. Mekanisk filtrering, aktivt kul, fosfat-fjerner. Ugentlig 20% vandskift med osmosevand.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af jonas _sandager »

Carsten skrev:
jonas _sandager skrev:Skal det være LPS? Jeg har selv en sarcophyton, med lange og ret tætsiddende polypper, der svejer rigtig fedt i strømmen. Den ligner selvfølgelig slet ikke en hammer koral, så jeg ved ikke om det er helt ved siden af?
Det skal også lige siges at den vokser godt. Til gengæld skulle den være nem at skære et stykke af, så den bliver lidt mindre igen. Og så har jeg ikke observeret at den har brændt nogle naboer :)
Det er snarere omvendt.
Jeg havde en Sacrophyton, hvor der sad nogle skiveanemoner ved foden af Sacrophytonen.
Det kunne den ikke tåle, de brændte den så kraftigt at den gik i opløsning lige der hvor anemonerne ramte den.
Den voksede fint videre og satte en fin ny fod
Min sidder ret tæt op ad en montipora. Det ser ikke ud til at nogen af parterne har noget imod dette. I hvert fald indtil videre :) Men montier er vel heller ikke kendt for at være specielt aggressive?
nicklassandager skrev:Det er jeg skam helt med på. Men man må jo udforske de muligheder man har, når man først er startet med saltvand for 1/2 år siden.

Er i øvrigt rigtig tilfreds med mit nano. Det er blevet super flot og behøver jo ikke være stort for at være godt ;-)
Enig! :)
Hvis du gerne vil have hammerkoraller, kan du så ikke placere dem i nærheden af din pumpe, men sådan at strømmen trækker dem væk fra andre koraller?

@Nicklas. Skal vi ikke se nogle billeder af dit akvarie? :D
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af Carsten »

[quote="jonas _sandager"][Min sidder ret tæt op ad en montipora. Det ser ikke ud til at nogen af parterne har noget imod dette. I hvert fald indtil videre :) Men montier er vel heller ikke kendt for at være specielt aggressive?

Nej, der er mange andre koraller som er meget mere aggressive.
Men hvis de kommer i konstant berøring, så vil der nok ske noget på et tidspunkt.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af jonas _sandager »

Carsten skrev:
jonas _sandager skrev:[Min sidder ret tæt op ad en montipora. Det ser ikke ud til at nogen af parterne har noget imod dette. I hvert fald indtil videre :) Men montier er vel heller ikke kendt for at være specielt aggressive?

Nej, der er mange andre koraller som er meget mere aggressive.
Men hvis de kommer i konstant berøring, så vil der nok ske noget på et tidspunkt.
Det tror jeg helt sikkert du har ret i. Men indtil videre er det kun 'tentaklerne', der vrl er 4-7 cm lange, der en gang imellem børster sig op ad montien. Så der går nok lidt til selve kroppen af korallen når helt over og røre ved montien. Nå, det er vist lidt off topic. Beklager :)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af amddurin »

Det er jo netop de lange polypper der bekriger andre slags koraller...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af jonas _sandager »

Det har du jo ret i. Men det er jo så netop lige dét, jeg siger at de ikke gør for mig ;)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Ikke-aggressive alternativer til hammerkoraler

Indlæg af amddurin »

Nå, ja...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"