"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koral fodring

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Koral fodring

Indlæg af Brian »

Er der nogle der fodre deres koraller ?? Isåfald med hvad, hvornår og hvordan ? Og har i kunne se en positiv indvirkning på korallerne ?

Jeg har selv i sin tid forsøgt mig med marine deluxe men syntes ikke at kunne se nogen form for forbedring overhovedet :roll:

Levende plankton - Marine snow - Julian Sprung alger - Marine deluxe - cyclop eeze ???

Der er jo nok at vælge imellem ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
knoltot
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 164
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:57
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Thy

Indlæg af knoltot »

jeg fodre med marine deluxe, men ved ikke om det hjælper helt vildt da jeg har gjort det fra start.. og så smider jeg og sommetider en knust foder terning nej i baljen
MVH Thomas Jørgensen
Alexander
Reactions:

Indlæg af Alexander »

Levende plankton her, og jeg ved faktisk heller ikke om der er en positiv virkning ved det, fordi jeg har altid fodret med det.
Alexander
Reactions:

Indlæg af Alexander »

Forresten jeg fodre én gang hverdag.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg har anvendt Marine Deluxe en kort overgang, men jeg synes ikke, jeg kunne se forskel. Jeg tror, at korallerne får mindst lige så meget udbytte, når jeg fodrer med frostfoder som f.eks. artemia, mysis og krill.
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Bruger intet koralfoder, syntes simpelthen det er spild af penge, har ligesom Nyberg prøvet uden nogen synlig forskel. hælder lidt af vandet fra frostfoderet i først, og så resten i 5-10 min senere, så kan de storpolyppede koraller nå at folde sig ud.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

marine deluxe... men heller ikke her ved jeg om det giver en forskel
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
19
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

Også marine deluxe her
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Er der nogle af jer der bruger koralfoder der har prøvet at regne på hvor mange penge det koster på årsbasis at bruge?
Har endnu ikke snakket med nogle der kan se forskel, og så er det sku dyrt.
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
19
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

Jeg har lige regnet på det og fået det til ca 0,34 kr om dagen.
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har prøvet det, me nkunne ikke se nogen effekt af det.
Nu får de ingen ting, ud over lys og en gang imellem cyclops eeze
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Øhh?? Henrik, hvordan finder du frem til den pris??
For 0,34 øre pr dag, svare det ca til at de akvarie er ca. 2,7 liter hvis du skal følge anvisningen på 3ml pr 100 liter akvarievand.
For mit vedkommende skulle jeg betale ca 1500kr om året, når akvariet er 720L
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
19
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

Øhh Carsten jeg har knap 100 l vand så jeg tilsætter 2ml pr dag
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Så er vi nok af samme holdning nogle af os med at det ikke kan ses...

Men det kan jo diskuteres lidt firkantet - Hvorfor ikke efterleve de naturlige levevilkår ?? Men uden en synsmæssig forbedring af leve vilkårende så er det vel ret nemt...

Fodre selv alt frost foder i sumpen vilket betyder langsom opløsning og levering til baljen flere steder mellem sten, foran sten osv. Dette giver naturligvis både fisk og LPS koraller mad ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg tilsætter heller ikke koralfoder. Ser Carsten H akvarie engang i mellem (så Carsten nu bliver du hængt ud :D )og det er kanon flot. Korallerne vokser som om de bliver betalt for det. Så når han ikke tilsætter noget og tingene vokser og står så flot, ser jeg ikke nogle grund til at ligge og bruge penge på det !
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Brian skrev: Men det kan jo diskuteres lidt firkantet - Hvorfor ikke efterleve de naturlige levevilkår ?? Men uden en synsmæssig forbedring af leve vilkårende så er det vel ret nemt...
Så er spørgsmålet også, om Marine Deluxe er at efterleve de naturlige levevilkår. Jeg er selv af den opfattelse, at koralfoder til at hælde i vandet er godt, hvis nitratfilteret også skal mærke, det er jul. Hvad der kommer fra frostfoderet, er garanteret lige så godt for koraller om ikke bedre. Mine koraller reagerer i hvert fald positivt, når der fodres med frostfoder. Jeg har aldrig set dem reagere, når der puttes Marine Deluxe i vandet.
Brugeravatar
NNNN
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs 14. sep 2004 14:48
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Glostrup

Indlæg af NNNN »

der må jeg sige jeg er enig med ttkthomsen, carsten h akvarie er kanon flot:D, og hvorfor penge på noget, som stort set ingen kan se forskel på
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Ups :oops: det var vidst en regnefejl.
Du siger at du bruger 2 ml. om dagen, så har du mindst til et halvt år, kan det godt holde sig så længe, også selvom det står i køleskab?

Er fuldstændig enig med Nyberg, det er bare guf for skummer og nitratfilter, Problemet er bare at det er de færeste der har et system der kan klare alt det foder (skummer, refugium, rislefilter osv) og så ender de med at få alger og nitrat, med dødsfald til følge.

Ttkthomsen: føler mig virkelig udhængt :D der må være en aflægger til dig næste gang vi ses.

NNNN: du må vente lidt endnu, der skal jo først vand i baljen :D
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Carstenh skrev:Ups :oops: det var vidst en regnefejl.
Du siger at du bruger 2 ml. om dagen, så har du mindst til et halvt år, kan det godt holde sig så længe, også selvom det står i køleskab?
Ja, han har til næsten 1½ år, hvis han da har købt 1 liter af stadset.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Er fuldstændig enig med Nyberg, det er bare guf for skummer og nitratfilter, Problemet er bare at det er de færeste der har et system der kan klare alt det foder (skummer, refugium, rislefilter osv) og så ender de med at få alger og nitrat, med dødsfald til følge.
Jeg har ihvertfald ikke efter ½ år problemmer med nitrat, men omvendt jeg har sikkert bare en skummer der kan klare det. Dog vil jeg sige at jeg ikke har oplevet mere skum når jeg har brugt det!
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"