"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

SPS og LPS i samme balje

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

SPS og LPS i samme balje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej SF,

Inspireret af personlige udfordringer,,og min navnebrors lærerige ord fra hans tråd om at holde både lps og sps i et mixed reef, ku jeg tænke mig at hører jeres erfaringer hermed

Selv er min balje jo udpræget sps, men elsker også lps, men hvor sps vokser som de skal, så er mine erfaringer med lps i samme balje med vekslende succes.

Arter der trives i min balje af lps:

Favia, echino og oxypora, fungia,scolymia, euphylia og goniopora

Arter der overlever,men ikke stråler:

Acans, lobophylia

Arter jeg ikke kan lykkes med:

Trachaphylia, nemenzophylia,visse lobophylia, welsophylia, boblekoral.

Hvad har i af erfaringer med mixed reef ?

Har selvfølgelig taget det normalehensyn mht lys og vandbevægelse - for så vidt det er muligt.
Har selvfølgelig en del lys og meget flow, men alligevel

Ku være sjovt om andre har lignende erfaringer :y - eller om mine sps simpelthen er for dominerende for visse arter.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af nbd »

Rigtigt godt initiativ, Peder! :clap:

Dine svar på mine spørgsmål om koraller har fået mig til at tænke over samme problemstilling, bl.a også om hvordan blødkoraller kan påvirke stenkoraller.

Jeg har ikke kunnet få LPS til at trives hos mig. Acans og Euphylia står helt stille i vækst (på 2. år) hvorimod SPS gror (pt. dør de fordi jeg pga. muskelsmerter ikke har kunnet passe min balje i 7 uger). Blødkorallerne gror også, og mine Ricordia florida er omsider begyndt at dele sig.

Jeg har 170 W LED over mine 180 L, kraftig cirkulation og bruger Zeovit, RowaPhos og biopellets. Jeg tester aldrig vandet. En gang om ugen fodrer jeg koraller med div. koralfoder, bl.a. Coral snow.


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af Birkefeldt »

Spændende tråd. Har tidligere læst at det er svært at holde et mixed reef optimalt for alle koraller, så har gået og overvejet hvad jeg vil satse på når jeg skal i gang med at fylde akvariet. Valget står mellem SPS eller mixed.

Men hvad er det helt præcist der gør det uoptimalt at blande blød-, LPS og SPS koraller?

Mvh Kenneth


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har mixed reef.

Hos mig trives af SPS:
Acro, Monti

Hos mig trives af LPS:
Acan, Lobo, Caulastrea, Echinopora, Nemenzophyllia, Acantophyllia, Duncan, Cynarina, Oxypora, Euphyllia, Favia

Med lidt besvær, men trives dog med særlig opmærksomhed:
Welsophyllia, Blastomussa,Scolymia

Slet ikke:
Tracho, Bobble og Catalaphyllia

Pudsigt nok, så har jeg en Bobble som trivedes skidt i DT. Den mistrivedes faktisk.
Den blev flyttet ned i mit refugium, hvor de er alm Gro Lux rør over af hensyn til Caulerpa og Chedomorpha.
Det passer den rigtig fint. Den står sammen med en Acantophyllia som også har det glimrende.
Ved lejlighed vil jeg prøve en af mine yndlinge, Catalaphyllia i refugiet.
Det skal nævnes at mine søheste går dernede, så der kommer en del foder forbi.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af pederrevnørd »

Tak for input indtil videre, men vi skal ha mange flere på banen her :y

@ npd dine vandværdier lydersomom de er rene sps værdier, er det korrekt ? Og god bedring med muskelsmerterne :y

@ Kenneth vi ved at blødkoraller ogisær acros kan være enuheldig blanding, men om det er tilfældet med lps og sps, er jo det store spørgsmål. Netop derfor jeg starter tråden. Udskiller begge parter noget i vandet som hæmmer den anden part. Har de forskellige krav til næring. Og ligeså forskellige krav til lys og flow,som gør dette svært.

@ Crazy S du har jo en del arter, men din bobble er interessant. Du flyttede den væk fra DT, og den begyndte at trives.
Spørgsmål, kører de På samme vand - og er det således blot flow og lys der er forskellen ?

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af AndersBoerglum »

Jamen så vidt jeg ved/ har hørt, så skal bobblekoraller ikke ha ret meget lys, og er ikke krævende m.ht vandkvalitet. Ved den lokale forhandler står der en 3-4 stk i en akvarie uden ret meget vandflow, samt et par gamle T5 rør over, og de står pisse flotte :)


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af crazy seahorse »

Den står i det samme vand og så er der væsentlig mindre strøm dernede.
Søhestene får frosne mysis og levende artemia hver dag, så der ryger sikkert lidt foder ned til både den og Acantophylliaen dagligt.

De to gro Lux rør giver jo heller ikke så meget lys.

En læderkoral som var til overs står også dernede og den vokser også, omend væksten på den ikke er så kraftig som da den stod i DT

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af AndersBoerglum »

okay. De er ellers meget facinerende de bobblekoraller, men tror ikke de egner sig til et sps rev, hvor der er masser cirkulation.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af pederrevnørd »

andersboerglum skrev:Jamen så vidt jeg ved/ har hørt, så skal bobblekoraller ikke ha ret meget lys, og er ikke krævende m.ht vandkvalitet. Ved den lokale forhandler står der en 3-4 stk i en akvarie uden ret meget vandflow, samt et par gamle T5 rør over, og de står pisse flotte :)
Enig, de kræver lidt lys, og intet flow, men kræver næring i vandet i form af N.
Derfor er denne art måske let at konkludere som en art der har behov som ikke matcher en rendyrket sps balje.
Kunne det være noget vi ku blive enige om ? For såhar vi da starten på en liste :y


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af AndersBoerglum »

Ja da. Men tror faktisk at det er tæt på umuligt at gøre LPS og SPS tilfredse i samme akvarie. Tror i hvert fald at det kræver at men koncentrere sine sps koraller i toppen af akvariet, og også koncentrere sin kraftige cirkulation omkring dem. - Altså holder pumperne højt i akvariet også, så de ikke blæser løs på sine LPS koraller i den nedre del af akvariet, og flere små pumper i stedet for få store. Synes i hvert fald at det er cirkulation de har det sværest med, de LPS.

Men jo en No3 på 5-10 stykker, synes også optimalt for LPS, hvor at den helst skal være under 5 hos SPS.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
spdiving
Reactions:

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af spdiving »

Jeg har både SPS og Bobbel koraler som trives fint.

Min 2 bobble koraler Plerogyra sinuosa får masser af cirk.

Jeg har 3 stk MP40 der køre 5 forskelige flows om dagen samt 2 stk Tunze 6105 + 2 stk Tunze 6045.
Så det er ikke Cirk. der mangler i baljen.

Steen


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af pederrevnørd »

@ anders, meget enig i dit indlæg, og det er jo sådan vi alligelvel ofte gør - og jeg for min del sætter skam disse koraller optimalt, og alligevel er det yderst begrænset succes med udvalgte lps.

Blot derfor jeg tænker, er der mere i dette end hvad vi går og tror ?

@Steen, interessant at dine har det fint. Nu har jeg ikke set billeder af din balje i en evighed, er det et mix reef, eller med flest sps ?

Tak for input drenge

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af AndersGS »

Man skal jo nogle gange lidt prøve at glemme alt vores teknik og udstyr og se på hvordan korallerne vokser i naturen.

Fx. Plerogyra sp. vokser i naturen steder som vi stort set aldrig har i akvariet. I grumset næringsrigt vand gerne i skygge eller under overhæng.. Derfor er det måske ikke så underligt at netop sådan en koral vil have det overordentligt svært ved at tilpasse sig til livet i et kraftigt belyst og meget næringsfattigt akvarium. Mange andre LPS lever også under sådanne eller lignende forhold og der følger jo desværre ikke infomation med om fangstedet når man køber koraller.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af pederrevnørd »

AndersGS skrev:Man skal jo nogle gange lidt prøve at glemme alt vores teknik og udstyr og se på hvordan korallerne vokser i naturen.

Fx. Plerogyra sp. vokser i naturen steder som vi stort set aldrig har i akvariet. I grumset næringsrigt vand gerne i skygge eller under overhæng.. Derfor er det måske ikke så underligt at netop sådan en koral vil have det overordentligt svært ved at tilpasse sig til livet i et kraftigt belyst og meget næringsfattigt akvarium. Mange andre LPS lever også under sådanne eller lignende forhold og der følger jo desværre ikke infomation med om fangstedet når man køber koraller.
Hej anders,

Gode solide sandheder :GO

Ting som vi alle vidste, men vi glemmer og bliver forhippede på at få alt til at fungere optimalt.
Af samme årsag har jeg ikke vidunderkoral i min balje - men der er jo mange undtagelser fra din udmærkede regel.

Jeg kan ha Steen mistænkt for meget, men ikke for mudret vand :T
Tak for dit input

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af pederrevnørd »

Og set i lyset af anders gode input, nogen der har et link til de typiske steder på revet vores LPS kommer fra ?

Ku være interessant at se, og jeg vil få detaljer direkte fra en "fanger" som min koralpusher kender indgående.
Måske det kan bruges til noget .... :y


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
malawicarsten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 163
Tilmeldt: tirs 21. okt 2008 09:57
15
Postnummer: 9260 Gistrup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af malawicarsten »

Jeg har 4 små klip fra Inhaca Island ved Mozambique og vil da ikke just mene det er rent vand...
http://www.youtube.com/user/malawicarst ... ery=inhaca


http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 616
Tilmeldt: fre 6. jan 2006 12:48
18
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af Bruno »

Rigtig godt initiativ til tråd om et rigtig godt emne, Peder. Jeg har tidligere haft samme problemstilling i meget udpræget grad.

Jeg har i mange år haft nogen lunde de samme problemer med hensyn til vækst og trivsel på LPS. Rigtig mange arter døede ganske stille hen eller voksede ganske simpelt ikke og dem der ikke voksede stod bare matte og hensukne hen. Hvor imod SPS voksede rigtig godt.

Når jeg så siger tidligere så er det fordi jeg for ca. 1,5 - 2 års tid siden fik gang i LPS og i dag er der ikke rigtig nogen arter der ikke trives (vokser og har gode farver).

I dag trives og vokser følgende arter: Trachyphyllia, Lobophyllia, Bobbelkoral, Favia, Duncan, Acanthastrea og Echinophyllia, Blastomussa og Fungia. Mine LPS står fra midterzonen og nedad, men de står alle forholdsvis god cirkulation og især min Blastomussa står i rimelig meget lys. Jeg har på det seneste solgt flere af mine LPS fra da de begyndte at fylde for meget.

Hvad vendste så skuden?

Jeg havde aldrig super farver på nogen koraller, hverken SPS eller LPS. Og ved et rent tilfælde en dag dobbelt tjekkede jeg saltindholdet (med en mit ny indkøbte refraktometer) og opdagede at salt niveauet lå helt nede omkring 1.022. Efter jeg fik hævet saltindholdet til 1.025 så LPS ud til at få det markant bedre. Dog stadig ingen vækst......, men dette var ligesom første skridt i den rigtige retning.

Mens jeg havde nul-vækst på LPS kørte jeg altid med ULNS: 0 i Nitrat og 0.00 i fosfat. I dag ved vi jo alle at korallerne skal have en smule fosfat og LPS skal også have en smule Nitrat. Jeg begyndte at fodre en del mere og siden har fosfat ligget mellem 0.03 og 0.05 (undtaget lige sidste sommer da det hele væltede). Der til har jeg punktfodret med Ultra LPS growth+color. Når jeg enten glemmer eller ikke gider punktfodre vokser LPS markant langsommere (holder dog farven).

Det korte af det lange er, at jeg tror ganske enkelt ikke vi har nok foder i vores baljer til at de fleste LPS arter trives godt. Udfordringen vi har i forhold til naturen er, at have rigeligt med foder kontra ikke at holde nitrat og fosfat langt nok nede, i vores må lukkede systemer


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af pederrevnørd »

Genialt indlæg Bruno,

Personlingt tror jeg oz at du rammer spot on på problemstillingen :GO

Tak for dit gode indlæg

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af Carsten »

Jeg havde en god blanding at det hele SPS - LPS og blødkoraller. Det meste trivedes fint, men nogle arter kunne jeg simpelthen ikke holde liv i.
Og det var Blastomussa, Achanstrea, Fungia og Nemenzophylia. Men tilgæld groede mine Euphyllia, Caulastrea og boblekoral godt.


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af Bingocaller »

Bruno skrev:Der til har jeg punktfodret med Ultra LPS growth+color. Når jeg enten glemmer eller ikke gider punktfodre vokser LPS markant langsommere (holder dog farven).
Hvad er det for noget der der uLTRA lps GROWTH + COLOR?

Link?


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af Moente »

Mine erfaringer med LPS og SPS i samme balje er således:

Jeg har faktisk stort set altid holdt et fint mix af LPS og SPS i mine baljer, alle med super gode erfaringer, især i mit nuværende setup. SPS vokser og har flotte farver, og ditto med LPS.

Af de småpolyppede holder jeg Acropora, Montipora i flere varianter, Pavona, Stylophora.
Af de storpolyppede holder jeg Euphyllia, Cycloseris, Catalaphyllia, Acanthastrea, Favia, Caulastrea, Echinopora og Goniopora.

Lps står på bunden og op til ca. midten af akvariet, og SPS står sådan set over det hele. Der er rigelig cirkulation, da mine SPS er mine små kærlighedsgrene, som jeg vil gøre alt for.

Værdierne ligger nogenlunde således:
Mg 1400
Kh 8-8,5
Ca 400-450
No3 0-2
Po4 0,01-0,03

Akvariet måler 80x50x35 og vandet blæses rundt af 2xMP10 i NTM på ca. 70 %, så der er altså masser af vandbevægelse.

Jeg har endnu ikke oplevet, at der er koraller, jeg bare ikke kan holde. Måske skyldes det, at jeg doserer aminosyrer og Sponge Power fra KZ, hvem ved?

Jeg har hvert fald aldrig haft problemer med at holde et godt mix af både LPS, SPS og blødkoraller.


Mvh Tobias
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af pederrevnørd »

Tak for jeres indlæg Carsten og Moente,

Personligt har jeg vel en anelse flere acros end de fleste, tror i at det kan have noget at sige ?

Fedt at i deltager aktivt, rart hvis vikan dele erfaringer og lære noget af hinanden :y

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af Moente »

pederrevnørd skrev:Tak for jeres indlæg Carsten og Moente,

Personligt har jeg vel en anelse flere acros end de fleste, tror i at det kan have noget at sige ?

Fedt at i deltager aktivt, rart hvis vikan dele erfaringer og lære noget af hinanden :y

Mvh
Peder
Antallet af Acros burde vel ikke betyde så meget? Du har jo tilsvarende mere lys, cirkulation, afskumning osv, samt et større doseringsskema. Måske er der dog alligevel af den grund mere kemisk warfare, som kan have betydning for nogle LPS??


Mvh Tobias
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af Carsten »

pederrevnørd skrev:Tak for jeres indlæg Carsten og Moente,

Personligt har jeg vel en anelse flere acros end de fleste, tror i at det kan have noget at sige ?

Fedt at i deltager aktivt, rart hvis vikan dele erfaringer og lære noget af hinanden :y

Mvh
Peder
Det har jeg ikke noget bud på.
Om Achanstrea kan jeg så lige tilføje, at den første jeg havde voksede fint, selvom den fik ganske meget lys. husker desværre ikke hvorfor jeg solgte den.
Men efterfølgerne til den, trivedes slet ikke. De foldede sig slet ikke ud, uanset hvad jeg forsøgte, og gik med tiden til.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af pederrevnørd »

Personligt har jeg i lang tid udelukkende fodret mine koraller med lys, fiskehømhøm, amino, spongepower og bakterier.

Tror jeg vil begynde begynde at give regelmæssige doser af oyesteregg og reelpearls, samtidig med at jeg holder tæt på ulns værdier, og se om det gør en forskel.

Fortsæt endelig med jeresinput - vi skal da have mixed reefs, og hver en udfordring vi støder på skal knækkes :y

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af Moente »

Jep, skal også lige siges, at jeg også fodrer med Reefpearls - til stor glæde for LPS især!


Mvh Tobias
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af AndersGS »

Moente skrev:Jep, skal også lige siges, at jeg også fodrer med Reefpearls - til stor glæde for LPS især!
+1 :GO


Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 390
Tilmeldt: tirs 1. sep 2009 17:58
14
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af Lohse »

En lidt overraskende opdagelse fra mig, som jeg senere har fået bekræftet. Så kan mængden og især koloni størrelsen af SPS begynde at være et så stort nitrat/fosfat filter i sig selv at de kan blive et "problem" for SPS. med dette skal forståes at ISÆR de store kolonier af SPS simpelthen fjerner alt næring fra vandet så hurtigt (i forhold til LPS) at disse har fra optimal forhold. Og med store kolonier så skal dettes forstårs i forhold til akvariet de er placeret i. En 15 x 15cm koloni i en 1000L balje er ikke en stor koloni.

Har blandt andet væres hos en tysk forhandler da i hans display akvarie have kolonier der var 50 x 50 cm store, og kørte med en skummer der var rated til omkring halvdelen af hvad hans samlet vand volume var og kunne ikke måde hverken det ene eller andet.

Min pointe i forhold til dig Peder er at den mændge og efterhånden størrelse på nogle af dine kolonier, simpelthen fungere som et ret kraftigt filter i sig selv, dette må vel også være gældende i forhold til sporestoffer(både store og små). Du kan jo tilføre alt det du normalt gøre men hvis der står en flok glubske Acro'er og bare venter, så får de stakkelse LPS intet...

For mit eget vedkommende så steg min No3 fra 0,00 til omkring de 3-4 stykker efter jeg fjernede alle SPS fra min balje, selvom jeg intet har ændret i baljen, faktisk havde jeg endag solgt nogle af de eksisterende fisk da stigningen begyndte, men jeg havde jo også nogle ret store kolonier i til sidst (confusa 30*30, Monti cap. 25*20, dybhavs Acro 30*30 osv.)

Bare min indput :)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af PoulD »

Meget spændende tråd. Jeg har desværre ikke megen erfaring at bidrage med endnu, men følger interesseret med for jeg VIL simplethen have mix i min balje.

Hvis Lohse's teori holder stik kan man vel bare target fodre sine mest krævende LPS med en pipette og lidt LPS foder ind imellem? (hvis det sviner vandet må SPS filteret jo så rense det :-) )

Det må da kunne lade sig gøre. Jeg synes da også jeg har set et par tanke både på billeder og IRL hvor det - i hver fald på overfladen - ser ud til at kunne gøres.

Edit: Kan det være man skal have nogle blødkoraller også? (Synes jeg har læst på eteller andet sted, at LPS synes godt om det slim blødkoraller afgiver)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: SPS og LPS i samme balje

Indlæg af nbd »

Jeg har aldrig betragtes korallerne som konkurrenter om nitrat og fosfat - og det er måske forkert?

Xenia, som jo skulle absorbere en del næringssalte, har tidligere groet eksplosivt hos mig. I samme periode (over et år) ville mine fragmenter af Euphylia, Caulastrea og Acans overhovedet ikke gro. Og når jeg samtidig bruger Zeovit, RowaPhos og biopellets, så er der næppe noget guf tilbage til LPS


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"