"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fragging/flytning af Actinodiscus

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
jesper kristensen
Reactions:

Fragging/flytning af Actinodiscus

Indlæg af jesper kristensen »

Kan en venligst fortælle mig hvordan jeg flytter eller fragger en koloni af Actinodiscus jeg har købt på en sten. Vi snakker 7 styks. Mener at have læst man bare kan sætte en knivind under dem og løsne den fra stenen og derefter lime den over på en anden. Fragging er vel bare at skære den over i 2 eller 4, men hvad med den lille mund den har i midten? Får den en ny?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fragging/flytning af Actinodiscus

Indlæg af Carsten »

Du kan godt tage en kniv og løsne dem på den måde.
Den med at lime dem fast, tvivler jeg meget stærkt på, da skiverne har en slimet underside, som gør at limen ikke binder.
Og i øvrigt synes jeg det er noget barbarisk at lime dem fast.
Hvis du nu får placeret stenen et sted hvor det ikke passer at de sidder, det kan være sig strøm og lys, så har de ingen mulighed for at flytte sig.
Det vil svare til at du fik limet fødderne fast til gulvet, og skulle spise hvad du kunne nå.

Når skiverne er løsnet fra underlaget, placerer du dem på en anden sten, og lægger et stykke gaze hen over dem, og samler gazen på undersiden med et par elastikker. Gazen skal sidde til, men ikke stramt om stenen.
Stenen placeres på bunden i en uges tid, og derefter kan gazen fjernes og skiverne burde sidde fast.

At fragmentere dem på den måde med at skære dem igennem, synes jeg ikke om. Du får godt nok flere, men der går lang tid før end de bliver pæne at se på igen.

Givdem hellere tiden til selv at lave aflæggere.


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"