"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Forum for snak om alle typer koraller.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Gino »

Hej.

Her den sidste uge er et par af mine koraller begyndt at død.. bliver mere og mere hvide og min monti med orange polypper bliver mere mørk i det og polypper er ikk meget ude og slimer også lidt!
Der er tale om en hvid montipora med orange polypper.. rigtigt flot mendet er den ikk mere.. og den anden er en montipora med kraftig grønne polypper! de står ved siden af hinanden men rør ikk hinanden og står øverst oppe ved lyset men der har de i et par måneder groet fint og godt!

men syntes lidt det begyndte efter jeg skiftede Rowaphos i min phosfat filter! hele akvariet blev jo pænt brunt da man ikk må skylle det inden!
Mit xenia står nu også anderledes end før, er ikk udsprunget som meget som det plejer men det ligner lidt jeg har en eller anden fisk der spiser lidt af polypperne men er ikk sikker da jeg ikk har set noget!

Hva kan skyldtes det?

Mine vandværdier er følgene:

Nitrit o (Salifert, tropic marin)
Nitrat ca 1 (---//-------------)
Phosfat 0,02 (JBL Sensitiv)
Magnesium 1280(JBL)
Calsium mellem 450-500 (red sea og JBL og den siger 440)
PH 8.0(digital måler)
KH 8-9 ( JBL)


Vil meget gerne have nogle inputs til hva jeg kan prøve! håber meget i kan hjælpe da det går mig på!!

PS: har ikk kameraet hjemme pt desværre men kan måske tage nogle billeder imorgen

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af leifkrarup »

Du har muligvis overdoseret Rowaphos. Mange SPS kan ikke lide hurtige ændringer i vandkemien. Det samme skete for mig engang da jeg var nystartet og mente at hvis lidt Rowa var godt så måtte meget Rowa være bedre.....det var det ikke!!!


Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Gino »

Gino skrev:Hej.

Her den sidste uge er et par af mine koraller begyndt at død.. bliver mere og mere hvide og min monti med orange polypper bliver mere mørk i det og polypper er ikk meget ude og slimer også lidt!
Der er tale om en hvid montipora med orange polypper.. rigtigt flot mendet er den ikk mere.. og den anden er en montipora med kraftig grønne polypper! de står ved siden af hinanden men rør ikk hinanden og står øverst oppe ved lyset men der har de i et par måneder groet fint og godt!

men syntes lidt det begyndte efter jeg skiftede Rowaphos i min phosfat filter! hele akvariet blev jo pænt brunt da man ikk må skylle det inden!
Mit xenia står nu også anderledes end før, er ikk udsprunget som meget som det plejer men det ligner lidt jeg har en eller anden fisk der spiser lidt af polypperne men er ikk sikker da jeg ikk har set noget!

Hva kan skyldtes det?

Mine vandværdier er følgene:

Nitrit o (Salifert, tropic marin)
Nitrat ca 1 (---//-------------)
Phosfat 0,02 (JBL Sensitiv)
Magnesium 1280(JBL)
Calsium mellem 450-500 (red sea og JBL og den siger 440)
PH 8.0(digital måler)
KH 8-9 ( JBL)


Vil meget gerne have nogle inputs til hva jeg kan prøve! håber meget i kan hjælpe da det går mig på!!

PS: har ikk kameraet hjemme pt desværre men kan måske tage nogle billeder imorgen

MVH
hmm ok.. gik fra 200 ml til 300 ml.. så der var ikk denn store ændring!? men måske nok!
der er vel ikk noget man kan gøre?

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Carsten »

Nu nævner du stort set kun Montipora. Har du checket for den der lille satan af en snegl som kun tager Montiporaer??

Jeg ville nu aldrig undlade lige at dyppe Rowaphosen i osmose vand, selv om der står anderledes i brugsanvisningen.

Xenia kan stort set forsvinde fra dag til dag. Men lukker sig ned hvis ph'en kommer under 8.
Prøv at se om du ikke kan hæve ph, blot en anelse


Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Olsen »

Jeg putter rowaphos i et lille grønt Eheim spandfilter. Lader en pumpe sende vandet igennem fra akvariet men sender output vandet ud i en spand. Tror det bliver til et par liter. For de vandet er jo netop brunt og tænker at det da ikke kan være godt at få det snask i akvariet.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Carsten »

I princippet er det jo blot jern som udskilles.


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Gino »

Carsten skrev:I princippet er det jo blot jern som udskilles.
Ok.. men er det godt at lige lladet et par liter rende ud først?

Har du nogen ideer til hvorfor de 2 koraller 3(med xenia) gør som de gør?

De 2 koraller står sammen øverst lige nede under HQI så har idag flyttet den ene men den har jo groet fint derunder i flere måneder!

Kunne idag ane lidt brune alger men der sku jo ikk været meget nærring i vandet med de værdier?

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Carsten »

Har du checket Montiporaerne??

Hvorgamle er testsættene?? især nitrat og fosfat??


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Gino »

Carsten skrev:Har du checket Montiporaerne??

Hvorgamle er testsættene?? især nitrat og fosfat??
Hva mener du med cheket montierne?

ja sættene er ca 1½ måned gamlle:-)

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: fre 7. aug 2009 09:41
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Sylvest »

Gino skrev:
Carsten skrev:Har du checket Montiporaerne??

Hvorgamle er testsættene?? især nitrat og fosfat??
Hva mener du med cheket montierne?

ja sættene er ca 1½ måned gamlle:-)

MVH
Carsten mener for snegle :wink:

Jeg kan selv hverken måle noget nitrat eller fosfat, begge resulterer i helt klar væske. Jeg bruger Salifert.
Jeg har dog både brunalger og grønalger, ikke særligt mange men det generer dem åbenbart ikke. Jeg har på fornemmelsen at de holder på noget af den næring der ikke længere er i vandet.


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Gino »

Sylvest skrev:
Gino skrev:
Carsten skrev:Har du checket Montiporaerne??

Hvorgamle er testsættene?? især nitrat og fosfat??
Hva mener du med cheket montierne?

ja sættene er ca 1½ måned gamlle:-)

MVH
Carsten mener for snegle :wink:

Jeg kan selv hverken måle noget nitrat eller fosfat, begge resulterer i helt klar væske. Jeg bruger Salifert.
Jeg har dog både brunalger og grønalger, ikke særligt mange men det generer dem åbenbart ikke. Jeg har på fornemmelsen at de holder på noget af den næring der ikke længere er i vandet.
Ahh.. jamen har kigget nøje på dem og kan intet finde!

ok.. jamen jeg forstår ikk hvorfor jeg døjer med de 2 koraller der! nå men det er nok det rowa der har lvet lidt numre! men der dør mere og mere af dem for hver dag!! træls!

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Carsten »

Det som jeg har læst om Rowaphos og RTN på reefcentral, så er det inden for en dag eller 2 at korallen blot er død. Vævet fader simpelthen af i flager.
Og når du kun har øget mængden med 100 ml så tvivler jeg på at det er der hunden ligger begravet.

Du er vel bekendt med at de små snegle er MEGET små og de er stort set usynlige.De er max. 5 mm lange. Du kan som regel se at der i korallen ligger lige som noget slam rundt omkring. Det er det som sneglene laver(præcis hvad det er ved jeg ikke) Og sneglene sidder som regel på undersiden af korallen om dagen. Når korallen skal undersøges så er det op af baljen og igang med en lup. Alt hvad der ikke ligner koral, skal væk.


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af amddurin »

Har du nogen Kejserfisk i ?
Carsten skrev:I princippet er det jo blot jern som udskilles.
Er det ikke også skidt for saltvand med Jern/Tungmetaller?

PS: Jeg fik at vide at man skulle skylle antiphosfat middel før brug.... (Det er et andet mærke end ROWA.)



:beer:


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af joekill »

Hvorfor bruger du rowa ? Det burde egentligt ikke være nødvendigt med setup du har.
Hvis du har for meget fosfat så skift mere vand mere frekvent. Man får pænt meget salt for pengene i forhold til hvad en bøtte rowa + filter koster. Og så får samtidig alle de andre benefits der er ved jævnlige vandskift.

Og sæt ikke koraller for tæt, de fleste er eksperter i chemical warfare. Også montipores.


:whistle: 200x60x60 = 720L
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Gino »

Carsten skrev:Det som jeg har læst om Rowaphos og RTN på reefcentral, så er det inden for en dag eller 2 at korallen blot er død. Vævet fader simpelthen af i flager.
Og når du kun har øget mængden med 100 ml så tvivler jeg på at det er der hunden ligger begravet.

Du er vel bekendt med at de små snegle er MEGET små og de er stort set usynlige.De er max. 5 mm lange. Du kan som regel se at der i korallen ligger lige som noget slam rundt omkring. Det er det som sneglene laver(præcis hvad det er ved jeg ikke) Og sneglene sidder som regel på undersiden af korallen om dagen. Når korallen skal undersøges så er det op af baljen og igang med en lup. Alt hvad der ikke ligner koral, skal væk.

Nå ok..

Jamen det vil jeg undersøge senere idag.. ska lige have hittet en lup:-) men der er ikk noget puds lige hva jeg kan se omkring dem..

Du hører nærmere:-)

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Gino »

amddurin skrev:Har du nogen Kejserfisk i ?
Carsten skrev:I princippet er det jo blot jern som udskilles.
Er det ikke også skidt for saltvand med Jern/Tungmetaller?

PS: Jeg fik at vide at man skulle skylle antiphosfat middel før brug.... (Det er et andet mærke end ROWA.)



:beer:
Nej igen:-)

kun koral vogter.. pudsefisk.. mandarin.. hvidbrystet.. Zebrasoma.. palet.. foxface

Man må IK skylle det rowa står der i papirene?

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Gino »

joekill skrev:Hvorfor bruger du rowa ? Det burde egentligt ikke være nødvendigt med setup du har.
Hvis du har for meget fosfat så skift mere vand mere frekvent. Man får pænt meget salt for pengene i forhold til hvad en bøtte rowa + filter koster. Og så får samtidig alle de andre benefits der er ved jævnlige vandskift.

Og sæt ikke koraller for tæt, de fleste er eksperter i chemical warfare. Også montipores.
Hva mener du med at det ikk er nødvendigt med det setup jeg har?
Det rowa var for at lette de mere hyppige vandskifte osv:-) og rowa er der jo et tons der bruger uden nogen som helst problemer:-)

Hahah Chemical warfare.. har jeg lige oplevet hvor en platygyra havde BRÆNDT 3 af mine koraller.. dens tentakler blev over 20 cm!

heldigvis har montierne ikk lange tentakler som de kan stå forholdsvis tæt:-)
med ca 5 cm mellemrum ik?

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 329
Tilmeldt: fre 8. feb 2008 14:54
16
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Martin LF »

Hvis det er muligt at fragmentere det sunde der er tilbage ville jeg nok vælge at gøre det og prøve at sætte dem forskellige steder i akvariet . har haft hæld med det et par gange.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Carsten »

De forskellige slægter inden for koraller brænder hinanden hvis de kan komme til det, men ikke inden for de forskellige slægter. Jeg har 2 af de flade Montiporaer som vokser på den samme sten.


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Gino »

Martin LF skrev:Hvis det er muligt at fragmentere det sunde der er tilbage ville jeg nok vælge at gøre det og prøve at sætte dem forskellige steder i akvariet . har haft hæld med det et par gange.

Hej.

Jamen der er ikk rigtigt noget tilbage og det var også nogle ikk så store fragtmenter men den ene med de grønne fragtmenter vokser vildt hurtigt!

men tak for forslaget:-)

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Gino »

Carsten skrev:De forskellige slægter inden for koraller brænder hinanden hvis de kan komme til det, men ikke inden for de forskellige slægter. Jeg har 2 af de flade Montiporaer som vokser på den samme sten.
Ok.. vil det sige at f.eks 2 euphylliaer (glabrescence og parancora) ikk vil brænde hinanden?

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Carsten »

Ja, det er korrekt


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Gino »

Carsten skrev:Ja, det er korrekt
Nå ok.. det var gode nyheder.. så sku man jo egentligt sørge for at sætte slægter ved siden ad hinanden i akvariet så man ungår forbrændinger!?

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Carsten »

Gino skrev:
Carsten skrev:Ja, det er korrekt
Nå ok.. det var gode nyheder.. så sku man jo egentligt sørge for at sætte slægter ved siden ad hinanden i akvariet så man ungår forbrændinger!?

MVH
Det kommer da til at se ud som en samling, dødkedeligt.
Lad da blot naturen gå sin gang, og giv korallerne en smule plads fra start af. Hvis de kommer for tæt på hinanden, kan man da altid knække et stykke af.


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Gino »

Carsten skrev:
Gino skrev:
Carsten skrev:Ja, det er korrekt
Nå ok.. det var gode nyheder.. så sku man jo egentligt sørge for at sætte slægter ved siden ad hinanden i akvariet så man ungår forbrændinger!?

MVH
Det kommer da til at se ud som en samling, dødkedeligt.
Lad da blot naturen gå sin gang, og giv korallerne en smule plads fra start af. Hvis de kommer for tæt på hinanden, kan man da altid knække et stykke af.
Ja det kan du da selvfølgeligt have ret i:-)

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af joekill »

[quote="GinoHva mener du med at det ikk er nødvendigt med det setup jeg har?
Det rowa var for at lette de mere hyppige vandskifte osv:-) og rowa er der jo et tons der bruger uden nogen som helst problemer:-)
MVH[/quote]

Jeg mente at du har noget fedt gear , cool skummer og go' cirkulation, få fisk.
Derfor burde du ikke ha probs med fosfat med mindre akv er meget nyt.
Bruger du rowa i et fosfatfrit akv, kan det få negative konsekvenser i form af for meget udskyllet Fe.
Det kan gi et algeboost og måske også få korallerne til "hænge".
Hvad er ligger din fosfat på?

hehe der er endnu ikke noget kemi produkt der kan erstatte jævnlige vandskift :f3:


:whistle: 200x60x60 = 720L
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Gino »

joekill skrev:[quote="GinoHva mener du med at det ikk er nødvendigt med det setup jeg har?
Det rowa var for at lette de mere hyppige vandskifte osv:-) og rowa er der jo et tons der bruger uden nogen som helst problemer:-)
MVH
Jeg mente at du har noget fedt gear , cool skummer og go' cirkulation, få fisk.
Derfor burde du ikke ha probs med fosfat med mindre akv er meget nyt.
Bruger du rowa i et fosfatfrit akv, kan det få negative konsekvenser i form af for meget udskyllet Fe.
Det kan gi et algeboost og måske også få korallerne til "hænge".
Hvad er ligger din fosfat på?

hehe der er endnu ikke noget kemi produkt der kan erstatte jævnlige vandskift :f3:[/quote]

Hej Joe.

Ok.. det er da intressant det du fortæller!
Jamen jeg skifter 10%hver uge og selvom jeg kører med fosfat filter ligger den på 0,02 og piller jeg den fra(hvilket jeg har prøvet) siger den stødt.. ramte 0.05 og der satte jeg den til igen!

Hmm der er svært med alt den teknik:-)

hva er det som gør at koraller kan hænge eller jeg får flere alger !har nemlig fået noget flere efter jeg skiftede min Rowa denne gang! fra 200 til 300 ml og der røg det hele(brune lort) ud i akvariet.. de andre gange har jeg lige skyllet det lidt men det fandt jeg så ud af at jeg ikk måtte! men ska nok have vendt udstrømmeren ned i en spand 30 sek. inden:-)
Der var efter det rowa skift jeg har fået lidt problemer.. det er jeg rimeligt sikker har noget med det at gører men jeg kan jo ikk sige det 100%:-)

MVH


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af amddurin »

Jeg bruger en lille smule, ca. ½ kopfuld, antifosfat (Kender ikke mærket) - Men nu bliver jeg da lidt nervøs om det er en dårlig idé at bruge det, da jeg ikke har kunne måle noget PO4 med mit JBL testsæt... (Jeg har lige startet et udvendigt filter op med kul og antifosfat og havde fået at vide at det var en go idé at bruge lidt antifosfat for en sikkerheds skyld, da der kan være noget der er svært at måle...)
Bør jeg stole på JBL sættet og undlade brugen af antifosfatmiddel når jeg ikke kan måle noget PO4?

:beer:


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af Carsten »

Jeg vil mene at du bare skal lade det være som det er nu.

Hvordan ser fosfatfjerneren ud?? Er det som du kommer i tørt, eller fugtigt når du åbner pakken?


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hjælp til ideer hvorfor et par koraller dør!?

Indlæg af amddurin »

Carsten skrev:Jeg vil mene at du bare skal lade det være som det er nu.
Altså bruge det i små mængder?
Carsten skrev:Hvordan ser fosfatfjerneren ud?? Er det som du kommer i tørt, eller fugtigt når du åbner pakken?
Tørt... (Jeg har fået lidt i en pose fra en anden, han har det i en lille spand...)


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"