"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

"Afmontering" af skive anemoner/ricordia spp.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

"Afmontering" af skive anemoner/ricordia spp.

Indlæg af Brian »

Min grøn/lilla ricordia`er og diverse skiveanemoner vokser med lynets hast og jeg vil derfor høre om der er nogle som her en god metode til at få dem af stenene ?
Har et par gange haft held med et stanley blad men så skal stenen være meget glat for at det skal lykkedes. Hvordan kan man desuden sætte dem fast på en ny sten igen - elatstik måske ??

Billede


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Mig bekendt er der ingen lette løsnionger på dette lille problem.
Selvom man får dem såret en smule tager de ingen skade af det.
Hvis du får dem løsnet, er det bedst selv at lade dem fæste sig på en lille sten. Jeg har taget et bæger, af den type som vi får kemikalier ude fra Decocean, deri har jeg boret et stort antal huller og hængt den fast i akvarie kanten med noget tykt ståltråd. hullerne betyder atder kommer friskt vand til skiveanemonerne, men ikke så meget at de hvirvler rundt.
Bunden er fyldt med små sten stykker som de han fæste sig fast på.


Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Jeg bruger altid en flad skruetrækker til det. Så "graver" man et lille stykke af stenen med, som skiveanemonens fod allerede er fæstet på, hvilket gør det meget nemt at placere skiven et nyt sted.
Har dog aldrig prøvet det på Ricordea´er, som jo har en meget stor fod.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Carsten - Tak for det tip, det er nu også afprøvet her og det virker jo ret godt... Har desuden fundet ud af at spidsen på en alm smørrekniv virker ret godt til at tage denne type koraller af sten uden at de skades.

Som du kan se på billedet lavede jeg en i min sump med hul i den ene ende så der er en konstant stille strøm derinde ;)
Vedhæftede filer
Beholder til koraller
Beholder til koraller
behold.jpg (46.01 KiB) Vist 2283 gange


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Heysa...

Nu har jeg kæmpet det meste af dagen for at finde et sted mine nye skiveanemoner, (Tak til Brian) vil sidde!! Men det er nemmere sagt end gjordt.

Så nu vil jeg prøve med ovenstående metode.
Jeg har taget bunden af et engangsglas og klippet nogle slidser i siderne, så der kan komme cirkulation. Har laget en lille sten i, og to skiveanemoner.

Så håber jeg de vil sætte sig fast.

Hvor længe skal de have?? Snakker vi dage eller uger?


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Fra 2 dage til ca. 1 uge.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Selv tak ;)

Ja det er ikke altid nemt. Hvis ikke man kan ligge dem et sted hvor de kan blive liggende, uden at blive blæst væk af cirkulationen, er det ikke nemt. Elastikker "skærer" dem som oftest over og ødelægger dem !

Men prøv denne metode det virker hvertfald for mig og som Carsten skriver går der nok en uges penge inden de sidder ordentlig.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"