"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

polypkoraller farlige?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

polypkoraller farlige?

Indlæg af jakobvillien »

Ohøj,
jeg så lige en tråd på en norsk side, hvor der står en historie om en hundeejer der mistede sin hund fordi den spiste polypkoraller... Det lyder godt nok drastisk. Her diskuterer de at de er farlige, og at man ikke skal stikke fingrene ned i baljen hvis man har sår....

jeg har polypkoraller, og dem der vistnok er farligst, tænker i andre over at beboerne ku være farlige for jer, jeres børn, jere kæledyr?

vh Jakob


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

jeg er ret sikker på det er denne her art jeg har...

http://www.coralreefecosystems.com/imag ... _multi.jpg

Der står man skal arbejde med handsker omkring dem.... bør jeg ikke skille mig af med dem? Har i andre hansker på i baljen?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ro på nu!!
Der er flere slægter af knappolypper, og af dem er der en som er farlig.
Og den som du har er en af de uskadelige. Kan desværre ikke lige komme på hvilken slægt det er som er farlig. Nu er det jo også lidt underlig adfærd at spise knappolypper, også selvom det er en hund, men de er sgu undelige de amerikanere!!


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

umiddelbart lyder det som om der er to hovedsageligt som begge er giftige, hvor den ene , polythoa er giftigere end den anden, Zoanthid.

Jeg er ret overbevist om at det er zoanthid jeg har, men det er bare første gang jeg har hørt de skulle være giftige, det overraskede mig bare lidt. Mit spørgsmål er bare om man skal tage advarselen: "altid handsker!" seriøst


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Og jeg er ganske rolig, har bare ikke lyst til at have dyr i baljen som kan give udslæt og potentielt være livsfarlig, så man skal have handsker på. Lidt research er jeg bare ved at lave...


Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Re: polypkoraller farlige?

Indlæg af Christian »

flexmasta skrev:Ohøj,
jeg så lige en tråd på en norsk side, hvor der står en historie om en hundeejer der mistede sin hund fordi den spiste polypkoraller... Det lyder godt nok drastisk. Her diskuterer de at de er farlige, og at man ikke skal stikke fingrene ned i baljen hvis man har sår....

jeg har polypkoraller, og dem der vistnok er farligst, tænker i andre over at beboerne ku være farlige for jer, jeres børn, jere kæledyr?

vh Jakob
Det var muligens et innlegg skrevet av meg det du henviser til her, linken er som følger:
http://www.saltvann.aquafreaks.no/Forum ... t=689.html


Carsten!
Ro på nu!!
Der er flere slægter af knappolypper, og af dem er der en som er farlig.
Og den som du har er en af de uskadelige. Kan desværre ikke lige komme på hvilken slægt det er som er farlig. Nu er det jo også lidt underlig adfærd at spise knappolypper, også selvom det er en hund, men de er sgu undelige de amerikanere!!

Hunden du sikter til sleiket på polypperene mens eieren ommøblerte litt, ikke fortell meg, at et barn ikke kan finne på og ta på en stein med de polypperne, for så og smake litt på fingrene etterpå, også voksne kan finne på noe sånt :wink:

Jeg har selv latt min 6 årige datter pille på levende stein, og hjelpe meg med å pakke dem ut før de gikk i baljen, om hun hadde sår på fingrene :shock: NEI heldig vis, om der var polypper på de steinene :shock: Ja massevis :shock: men hun har så HELDIGVIS ikke tatt på de polypper med sår på hendene :D , men for et lotto spill med min datters helse :( , vel nå vet jeg bedre, og for å være på den sikre siden, polypper tar jeg ikke på, og de steiner som har polypper håndteres med HANSKER på.
Take Care


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Okay, herligt.

Og ja det var den tråd jeg refererede til. Som jeg forstår det er der ingenting at bekymre sig om, hvis bare man vasker fingre efter. ... Ja og så ikke slikker på polypperne :)


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Men overraskende at jeg ikke har læst om dette andre steder... Jeg mener, det burde folk da informere om når man køber en sten som begynder.... Jeg ved godt at det er eget ansvar at skabe information nok selv, men alligevel!


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"