"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til valg af begynder koraller

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: tirs 5. sep 2006 19:00
17
Postnummer: Ikke angivet

Hjælp til valg af begynder koraller

Indlæg af Kenneth tinnesen »

Hej alle:-)
Jeg har netop startet mit 112 ltr. saltvands akvarie op. Det står på første uge og kører med levende sten, saltvand (!) og et par kraftige powerheds samt en lille skummer. temp. ca, 26 grader (uden varmelegeme) og saltmængde ca. 1,0023
Akvariet bliver belyst af 2 stk. T5 rør pt.

Jeg ved, der skal en del koraller i, og jeg vil gerne starte med korallerne, før der kommer fisk i.

Men eftersom der er så mange typer at vælge imellem, vil jeg gerne høre jeres mening om, hvilke der er til at gå til? i artsleksikoennet herinde har jeg læst om polypperne, som jeg helt sikker skal have - De er ret fede synes jeg, og jeg håber, de kan blive nogle af de første der flytter ind.

Men derudover er jeg lidt lost. Jeg søger egentlig ikke nogle vilde artsbeskrivelser fra jer, bare et par forslag til gode arter, så jeg selv kan researche lidt og bruge den (irriterende lange) ventetid på noget fornuftigt.

Jeg glæder mig til at høre jeres kommentarer.

Med venlig hilsen
Kenneth tinnesen


Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Fra denne artikel: http://www.saltvandssiden.dk/artikel/vis/31/ - kan du få lidt hjælp. Der står bl.a.:

"Her er nogle blødkoraller som kan være mere hårdføre og lettere at få til at gro succesfuldt:

1. Actinodiscus
2. Cladiella
3. Pachyclavularia
4. Palythoa
5. Sarcophyton
6. Zoanthus"

Her er nogle stenkoraller (SPS og LPS), som er mindre krævende, ikke behøver så meget lys og som ikke skal have den absolut højeste vandkvalitet - og som derved er lettere at holde for mindre erfarne akvarister:

7. Montipora
8. Pavona
9. Siderastrea"


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Olsen skrev:Her er nogle stenkoraller (SPS og LPS), som er mindre krævende, ikke behøver så meget lys og som ikke skal have den absolut højeste vandkvalitet - og som derved er lettere at holde for mindre erfarne akvarister:

7. Montipora
8. Pavona
9. Siderastrea"
Hmm.. absolut ikke enig, der findes f.eks. adskillige montipora arter som stort set kun vil leve lige under en 400 watt HQI med perfekte værdier.

/Erik


DennisS
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: søn 19. feb 2006 18:46
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: græsted

Indlæg af DennisS »

Skiveanemoner er et sikkert hit..næsten da! De findes i massere af farver, du kan evt. google lidt på ricordea florida, og ricordea yuma


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Olsen skrev:Fra denne artikel: http://www.saltvandssiden.dk/artikel/vis/31/ - kan du få lidt hjælp. Der står bl.a.:
Er bestemt ikke imponeret over en artikel der viser et billede af en lyserød montipora og samtidig skriver at den trives i svagt lys :shock:

/Erik


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hougaard skrev:Er bestemt ikke imponeret over en artikel der viser et billede af en lyserød montipora og samtidig skriver at den trives i svagt lys :shock:

/Erik
Meningen med artiklen er god - men hold da op for nogle dårlige billeder og endnu værre er da de punkter som er listet ved hver koral under overskriften "Kendetegn i forhold til at holde korallen i akvariet" !


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

hvad med:
Xenia http://www.reeflex.dk/index.php?name=Xe ... sprache=dk
Euphyllia glabrescens. http://www.reeflex.dk/index.php?name=Eu ... sprache=dk

Dem har jeg og de ser ud til at nyde min 2 måneder gamle Nano


Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hvis dit saltniveau ligger på 1,0023, er det alt for lavt! Mon du mener 1,023?

Det er ret afgørende at kende din lysmængde, for at kunne sige, hvilke koraller du kan have. Men generelt er Caulestrea, Euphyllia, favia/favites, Sarcophyton, Xenia og div. skiveanemoner nemme, og kan stadig være rigtig flotte.


-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Godt nok ikke en koral, men der findes også rigtig mange flotte rørorme og andet, der ikke kræver lys i det omfang/den hensigt vi bruger til korallerne. Ellers er der også Fungia og Lobophyllia, som nok vil være glade for godt med lys (ligesom det er mit indtryk med alle lps), men som ellers er taknemmelige.


Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Jeg synes nu at have læst, at Montipora er en forholdsvis middel-let SPS at holde - men nu findes der også mange Montiporaarter, så der vel nok også nogen af dem man skal være meget opmærksomme over for?
Men hvad er en svær koral at holde? Jeg synes ikke at krav om høj lysmængde nødvendigvis behøver at være kendetegnende for at en koral er svær at holde. Vandværdier, ex. Ca indhold er måske mere sigende, ja. Og at få god balance tager jo tid, det er ikke noget man sådan lige får i løbet af et par måneder i et helt nystartet akvarie.


Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: tirs 5. sep 2006 19:00
17
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Kenneth tinnesen »

Hejsa
Tak for svarene! så har jeg lidt mere at gå ud fra:-)

Til mads: Jo, du har ret, det er 1,023, ikke 1,0023;-)

Så har jeg lidt at gå ud fra, og nogle flere navne at kigge efter. Om der så senere kommer en HQI lampe over må tiden vise:-) Men det er da ikke helt umuligt.

De første der kommer i bliver nok nogle skiveanemoner og lidt polypper, så vil jeg stille og roligt (Hver gang det bliver den 1. i måneden, hehe) opbygge det, så kommer der heller ikke for mange dyr i på en gang, og akvariet får en god mulighed for at følge med den ekstra belastning.

Lige et, måske dumt, tillægsspørgsmål:
Skal de forskellige skiveanemoner og polyper (samt andre af de "nemme" koraller) have ekstra foder, eller lever de af symbiose alene?? Jeg hr søgt efter svar på det, men har ikke kunne finde noget brugbart:-)

Tak for hælpen indtil nu.
Kenneth Tinnesen


Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Kenneth tinnesen skrev:Hejsa
Tak for svarene! så har jeg lidt mere at gå ud fra:-)

Til mads: Jo, du har ret, det er 1,023, ikke 1,0023;-)

Så har jeg lidt at gå ud fra, og nogle flere navne at kigge efter. Om der så senere kommer en HQI lampe over må tiden vise:-) Men det er da ikke helt umuligt.

De første der kommer i bliver nok nogle skiveanemoner og lidt polypper, så vil jeg stille og roligt (Hver gang det bliver den 1. i måneden, hehe) opbygge det, så kommer der heller ikke for mange dyr i på en gang, og akvariet får en god mulighed for at følge med den ekstra belastning.

Lige et, måske dumt, tillægsspørgsmål:
Skal de forskellige skiveanemoner og polyper (samt andre af de "nemme" koraller) have ekstra foder, eller lever de af symbiose alene?? Jeg hr søgt efter svar på det, men har ikke kunne finde noget brugbart:-)

Tak for hælpen indtil nu.
Kenneth Tinnesen
Selv koraller, der lever i symbiose med zooxanthaeller, har brug for føde. Zooxanthaellerne kan sørge for cirka 95 % af korallens energibehov, hvor resten skal være i form af fødeemner. Dog vil der, med mindre du fylder dit akvarium totalt med koraller, være rigeligt med naturlig føde i akvariet, og det vil derfor ikke nødvendigt at fodre korallerne specifikt.

Husk forresten at koraller, snegle, rejer og alt det andet, som du ikke fodrer, ikke belaster systemet. Du skal derfor ikke være bange for at vælte balancen ved at fylde for mange koraller i ad gangen.


-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Hvordan er pladeformende montipora i forhold til lyskrav?


VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Olsen skrev:Jeg synes nu at have læst, at Montipora er en forholdsvis middel-let SPS at holde - men nu findes der også mange Montiporaarter, så der vel nok også nogen af dem man skal være meget opmærksomme over for?
Men hvad er en svær koral at holde? Jeg synes ikke at krav om høj lysmængde nødvendigvis behøver at være kendetegnende for at en koral er svær at holde. Vandværdier, ex. Ca indhold er måske mere sigende, ja. Og at få god balance tager jo tid, det er ikke noget man sådan lige får i løbet af et par måneder i et helt nystartet akvarie.
Montiporaer ER lette at holde, men det er ikke sikkert at de får de farver som de skal have samt at de vokser. Der er stor forskel på at trives og så at overleve. Som Hougård skriver er der en del af Montiporaerne som skal have extremt meget lys for at holde farverne, brune koraller er der nok af. Desværre er det ikke bare sådan lige at smide nogle navne op, på dem som kan klare lidt lys og så dem der skal have mere.
F.eks en M. digitata kan leve og vokse under forholdsvis lidt lys, men så er der heller ikke nogen farve på den.

Det som går at vi siger en koral er svær at holde, er vel ikke så meget om den overlever og vokser, men om den så også holder farverne.


spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har masser af Xenia du kan få og de er ret nemme og holde.
Jeg bor i Greve.

Steen.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

spdiving skrev:Jeg har masser af Xenia du kan få og de er ret nemme og holde.
Jeg bor i Greve.

Steen.
Der er lige så mange der ikke kan holde liv i Xenia, som der er hvor de breder sig som en pest.
Men når de koster gratis, så er der jo ikke så meget forgjort i det.


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"