"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Stime fisk erfaringer?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Anders månsson »

Jeg er ude efter nogle stime fisk a la chromis eller anthias.
Chromis har jeg gode erfaringer med selv...
Antias derimod har jeg aldrig haft mod på fordi de ska fodres flere gange dagligt... Men måske er det slet ikke nødvendigt...
Hvad er jer erfaringer/rutiner for at holde forskellige arter anthias?


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Gino »

Anders månsson skrev:Jeg er ude efter nogle stime fisk a la chromis eller anthias.
Chromis har jeg gode erfaringer med selv...
Antias derimod har jeg aldrig haft mod på fordi de ska fodres flere gange dagligt... Men måske er det slet ikke nødvendigt...
Hvad er jer erfaringer/rutiner for at holde forskellige arter anthias?
Indkøring kan godt være "vanskelig" da de er lidt sarte der.
De skal fodres godt i starten og få god tykkelse på og nu fodre jeg kun 2 gange dagligt og de er stadig tykke og fede :-)


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Gino »

Havde måske valgt anthias squamipinnis eller og ikke Tuka eller de andre mere sarte typer eller de kan være det.


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Anders månsson »

Squisse My Pinnis (som man siger høfligt under den rette belysning) vil også være den art jeg tør kaste mig over.
Hvorlænge fodrede du 3-4 inden du gik ned på 2 gange daglig?
Hvilket foder bruger du?


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Gino »

Anders månsson skrev:Squisse My Pinnis (som man siger høfligt under den rette belysning) vil også være den art jeg tør kaste mig over.
Hvorlænge fodrede du 3-4 inden du gik ned på 2 gange daglig?
Hvilket foder bruger du?
Ha ha :-)

Jamen kan ikke helt huske hvor længe men indtil de havde lidt mave. Jeg bruger for forskelligt men nutrion ocean flager (røde og grønne) og så artemia en gang om dagen.
Også marine pellets str small fra nutrion ocean (super produkter og wr i min optik noget af det bedste)


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg tror jeg har den letteste art af de anthias og det med fordring flere gange om dagen er ikke bøvlet. Det er bare at finde den billigste foder automat på alibaba og så køre det 6 gange om dagen med små portioner.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Carsten »

ttkthomsen skrev:Jeg tror jeg har den letteste art af de anthias og det med fordring flere gange om dagen er ikke bøvlet. Det er bare at finde den billigste foder automat på alibaba og så køre det 6 gange om dagen med små portioner.
Efter de nye toldregler, så kan det ikke længere svare sig at købe på Aliexpress/Alibaba


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Beowulf »

Gino skrev:Havde måske valgt anthias squamipinnis eller og ikke Tuka eller de andre mere sarte typer eller de kan være det.

Tilslutter mig også anthias squamipinnis som ikke den sarte type. Jeg fodre også normalt 2 gange dagligt. efter de var faldet til og havde fået lidt sul på kroppen, og de stor trives. :f2: :f2:
Mener jeg små fodrede ca 6 gange dagligt de første 14 dage ca :y


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Tykki »

Men fælles for dem alle er, at de ikke “ stimer “ efter en periode i et akvarium!! De går lidt mere spredt da der jo ikke er fare på færde nogen steder! Jeg syntes også det kunne være fedt med en lille stime et eller andet , men det findes ikke rigtigt syntes jeg! Ikke på den lange bane ihvertfald


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af ttkthomsen »

Tykki skrev:Men fælles for dem alle er, at de ikke “ stimer “ efter en periode i et akvarium!! De går lidt mere spredt da der jo ikke er fare på færde nogen steder! Jeg syntes også det kunne være fedt med en lille stime et eller andet , men det findes ikke rigtigt syntes jeg! Ikke på den lange bane ihvertfald
Nej med mindre man kunne finde noget der kunne æde dem, så ville de nok stime.... omvendt ville man så nok heller ikke have dem så længe.. men i den korte periode det ville vare, kunne man nyde den samlet stime :beer: :h


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Marco R »

Hej Anders,

Jeg ville helt klart gå efter en stime på 15-20 stk. af Apogon leptacanthus, som er en meget overset Kardinalfisk/stimefisk,
og den er super smuk med de helt blå, nærmest lysende, øjne :y :happy:


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Carsten »

De små hurtigstribede er også gode til at stime, tidligere hed de Apogon, nu Ostorhinchus cyanosoma. Desværre går de for at være "bad shippers"


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af ttkthomsen »

Marco R skrev:Hej Anders,

Jeg ville helt klart gå efter en stime på 15-20 stk. af Apogon leptacanthus, som er en meget overset Kardinalfisk/stimefisk,
og den er super smuk med de helt blå, nærmest lysende, øjne :y :happy:
Det kunne være man skulle prøve en lille stime af dem


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Marco R »

ttkthomsen skrev:
Marco R skrev:Hej Anders,

Jeg ville helt klart gå efter en stime på 15-20 stk. af Apogon leptacanthus, som er en meget overset Kardinalfisk/stimefisk,
og den er super smuk med de helt blå, nærmest lysende, øjne :y :happy:
Det kunne være man skulle prøve en lille stime af dem
Du vil ikke fortryde det - jeg synes, de er vildt smukke :happy:

Nej de svømmer ikke sindsygt meget, men de står sammen et sted, hvor de stimer :GO


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af crazy seahorse »

Dem jeg har haft, som stimer mest er Ostorhinchus parvulus. Men det er ikke en nem fisk og er virkelig dårlige at sende. Jeg har prøvet at bestille 6 og selvom de var pakket enkelt vis, lå de 5 og var døde i posen.
Det lykkedes mig at få en stime på 10 ved at hente hos flere forhandlere. De stimer flot. Men så begynder de at falde fra en efter en. Det ser ud som om der er bidmærker på dem, måske de slås indbyrdes. Der var ingen andre fisk der viste interesse for dem.
Det starter hver gang med, at en holder sig lidt for sig selv. Næste dag er den væk. Det gentager sig over en periode. Til sidst havde jeg en tilbage og den gik der faktisk forholdsvis længe. Det er derfor jeg gætter på, at de slås indbyrdes. Men det er selvfølgelig kun et gæt. Men en smuk, anderledes (flere troede at det var en neonfisk) og sød lille fisk.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Tykki »

Jeg havde fire af dem i over tre år i det gamle akvarie! De døede som de sidste fisk da jeg skiftede balje og mistede besætningen første gang! De havde gået længe hos forhandleren og de holdt fra dag et en voldsom appetit! Havde aldrig problemer med dem!


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Anders månsson »

Jeg endte med at forelske mig i denne anthias art Nemanthias carberryi
Men det kunne være fedt med en stor stime pyjamas fisk!


CasperRothA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 14. apr 2019 08:56
4
Postnummer: 2820 Gentofte
Saltvand siden?: 2018

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af CasperRothA »

Anders månsson skrev:Jeg endte med at forelske mig i denne anthias art Nemanthias carberryi
Men det kunne være fedt med en stor stime pyjamas fisk!
Hvis du vil have en ekstra skal jeg af med en ;)


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Anders månsson »

Det var pænt af dig men Gentofte er for langt at køre...


Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 911
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Seniorreefer »

Anders månsson skrev: søn 7. nov 2021 20:33 Jeg endte med at forelske mig i denne anthias art Nemanthias carberryi
Men det kunne være fedt med en stor stime pyjamas fisk!
Hej Anders. Bumper lige denne gamle tråd.

Jeg er selv igang med beslutte og bestille en helt ny bestand af fisk til mit akvarie , efter jeg fik den bastard ud

Hvordan gik det med dem


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af Anders månsson »

jeg har stadig mine chromis 3 stykz og anthias 2 stykz tilbage og nu går de i mit 625liters og tænker jeg skal have lidt flere af dem , nu har jeg har lidt mere vandvolumen :Peace:


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Stime fisk erfaringer?

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg har aldrig været heldig med Anthias... Det er hver gang endt med at den ene farver ud som han og derefter falder de andre fra én efter én. Det skete også i den 2,5 M lange balje jeg havde... Så min konklusion er at de skal bruge meget plads. Dejlige fisk, men går ikke den vej igen. Jeg er endt med 7 stk chromis, købt fra helt små. De får i lange perioder kun mad én gang om dagen af automaten og de trives fint. Jeg dumper så også 5 - 6 poser levende pods i baljen en gang i mellem... Ved ikke om det gør en forskel?
Jeg har jo en meget åben stensætning og det er en lang rumdeler, så de stimer stadig fint, efter at have gået i baljen siden jeg startede den op.

En sjov og andreledes stimefisk er den stribede koral malle. Dem havde min nevø en god håndfuld af... Det ser sgu fedt ud når de tager en tur hen over sandet og langs med stensætningen... De blir store..... Så de skal nok afleveres igen på et tidspkt
https://da.depositphotos.com/stock-phot ... eatus.html


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"