"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

KejserKirug angiber ny Hvidbrystet Kirurgfisk.

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
agf2413
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 8. jul 2019 11:39
4
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2020

KejserKirug angiber ny Hvidbrystet Kirurgfisk.

Indlæg af agf2413 »

Jeg har en støre KejserKirug i mit 420l akvarie som efterhånden har fået egerfonemmelse.

Jeg har for nyligt købt en del nye fisk, og de fleste kom fint over i akvariet uden de store kampe eller problmer.
En af de nye fisk er dog en mindre hvidbrystet Kirurgfisk. Denne var min Kejser ikke glad for. Den blev jagtet godt, og fik et par bid i ryg finnen :G

Kejseren var for hurtig, til at jeg kunne fange den. Jeg valgte derfor i stedet at fange den nye hvidbrystet Kirurgfisk, og komme den i sumpen.
Nu har de alle fået et par dages ro, og fodret lidt op. Jeg kunne dog godt tænke mig at få min nye kirug op i akvariet. Nogle gode bud på hvordan og om det overhovedt er muligt at få dem til at enes?

Min tanke var lidt at fange kajseren, og flytte den ned i sumpen et par dage i stedet. Så kunne min hvidbrystet Kirurgfisk, forhåbentligt få mulighed for at lære akvariet at kende, inden kejseren kom tilbage.

Forslag modtages gerne, da jeg er lidt bange for det ikke kommer til at fungere :embarassed:


NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: KejserKirug angiber ny Hvidbrystet Kirurgfisk.

Indlæg af NMorell »

Jeg har selv erfaring med at klister et spejl på siden af akvariet. Det har ihvertfald hjulpet når jeg har smidt nye fisk ned til min gule kirurg. Alternativt kan du lave det amerikanerne kalder en “peace maker”. Det er en akryl boks som nye fisk går i nede i baljen


agf2413
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 8. jul 2019 11:39
4
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2020

Re: KejserKirug angiber ny Hvidbrystet Kirurgfisk.

Indlæg af agf2413 »

NMorell skrev:Jeg har selv erfaring med at klister et spejl på siden af akvariet. Det har ihvertfald hjulpet når jeg har smidt nye fisk ned til min gule kirurg. Alternativt kan du lave det amerikanerne kalder en “peace maker”. Det er en akryl boks som nye fisk går i nede i baljen
Kan godt huske du snakket om spejle, men har kun et enkelt lille, som jeg ikke syntes gjorde nogen froskel.
En Peacemaker lyder som en rigtig fin idé.

Jeg har hurtigt lavet en lille version heraf, så nu må vi se hvordand et går :h
IMG_20211024_173418.jpg
IMG_20211024_173410.jpg


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: KejserKirug angiber ny Hvidbrystet Kirurgfisk.

Indlæg af Tykki »

En hvidbrystet er generelt en lorte fisk ! Aggressiv a h til og voldsomt svømmende! Det er enten den eller den anden kirurg , slut færdig! Spejle osv hjælper ikke en skid!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: KejserKirug angiber ny Hvidbrystet Kirurgfisk.

Indlæg af Carsten »

"kejserkirurg" Hvad er det for en "sild"??


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: KejserKirug angiber ny Hvidbrystet Kirurgfisk.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har altid kommet mindst 2 og gerne 3 kirurger i, når jeg har tilført nye kirurger til den eksisterende kirurg flok. Det fordeler tæskene. Det er selvfølgelig ikke nemt at komme flere i, når akvariet ikke er større.
Det har også haft en positiv effekt, at have en stor, fredeligere kirurg som en slags peacekeeper. Hos mig er det en stor mata. Den lever sit eget liv og lader sig ikke anfægte af de andres gøren og laden, men bliver der problemer lægger den gerne en dæmper på gemytterne.

Jeg er, som Carsten, i tvivl om hvad en kejser kirurg er for en. Men er det en kirurg i Ctenochaetus familien, så ville jeg skille mig af med den. De er notoriske bøller og er sindssyge i knolden efter min mening - i hvert fald i vores små tanke. Det gælder dem alle i mindre eller større grad. Jeg har haft mange forskellige fra den familie gennem årene og alle har givet problemer uanset hvilken af dem. Stridbare som bare pokker.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: KejserKirug angiber ny Hvidbrystet Kirurgfisk.

Indlæg af MortenL »

agf2413 skrev:
NMorell skrev:Jeg har selv erfaring med at klister et spejl på siden af akvariet. Det har ihvertfald hjulpet når jeg har smidt nye fisk ned til min gule kirurg. Alternativt kan du lave det amerikanerne kalder en “peace maker”. Det er en akryl boks som nye fisk går i nede i baljen
Kan godt huske du snakket om spejle, men har kun et enkelt lille, som jeg ikke syntes gjorde nogen froskel.
En Peacemaker lyder som en rigtig fin idé.

Jeg har hurtigt lavet en lille version heraf, så nu må vi se hvordand et går :h
Kan man spotte halen af en palet kirurg på det ene billede, er det hvad du kalder kejserkirurg?

Sørg for at den hvidbrystede får godt med mad, så den har noget at stå imod med når slippes fri, vent nok lige 1-2 uger, og gerne om aftenen, og så kan du med fordel kører med lavt lys i nogle dage, bryder helvede løs igen må du have den hvidbrystede en tur i kassen igen. Jeg fik min pincet (Rostratus) introduceret til en balje med 4 store kirurger på den måde, her var det den hvidbrystede der var bøllen, alt er roligt for tiden.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
agf2413
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 8. jul 2019 11:39
4
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2020

Re: KejserKirug angiber ny Hvidbrystet Kirurgfisk.

Indlæg af agf2413 »

Tak for alle svarende.
Nu når jeg har købt fiskende (og stadig er ny og naiv) prøver jeg at give det en uges tid og så lukke den ud en aften.

Er muligt jeg blander rundt på navne.
Jeg har en palet kirurg, men er ikke den jeg hentyder til. Ingen problemer med den.

Det jeg mener med kejserkirurg er denne:
https://reefapp.net/da/encyclopedia/zebrasoma-xanthurum
Zebrasoma xanthurum
Skulle mene det er denne jeg har


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: KejserKirug angiber ny Hvidbrystet Kirurgfisk.

Indlæg af Carsten »

I stedet for t bruge alle mulige underlige navne, så brug de latinske, det er langt lettere, selvom det kan se lidt svært ud i begyndelsen.
Og helt tosset bliver det hvis du så begynder med de populære navne på engelsk. F. eks så er en angelfish, både en Scalare og en kejserfisk


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"