"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

mantis reje

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Tobber
Reactions:

mantis reje

Indlæg af Tobber »

jeg har lige fundet en "hiker" i baljen. og efter lidt søgen har jeg desværre fundet ud af det er en mantis reje på ca 2-3 cm sort eller måske mørk grøn. Er er nogle af jer der har en god ide til at fange sådan et bæst?


Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Har lige slået den op i min nye bog....de snakker ikke rigtig om hvordan man kan fange dem. Men de skriver at man ikke behøver være så bange for dem, nogle arter bliver kun 5 cm, og er højst farlig for små snegle og sådan.
Gemmer den sig meget?


Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der findes en speciel fælde til dem, ellers er de en del som har brugt en flaske, hvor toppen skæres af og vendes ind i resten af flasken.


Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Jeg har haft 8-9 stykker der passer til beskrivelsen og de blev udryddet over en periode på ca. 7 mdr. Nogle af dem røg i sumpen, andre kunne jeg fange ved at tage stenen op de boede og sprøjte lidt ferskvand ind for at få dem ud. JEg prøvede også med diverse fælder, men det virker som om de er 'snu' og de hopper ikke på det samme trick to gange.
Jeg tror dog at jeg selv var den der havde de største problemer med deres tilstedeværelse. Jeg oplevede ikke at de generede fiskene. Men krabberne som alligevel var uønsket har de sikkert angrebet. Der er nok også røget nogle eremitkrebs. Men som sagt ikke i en grad, så jeg lagde mærke til det.
Det skal lige nævnes at HVER gang jeg hørte klikkelyde og fik fjernet en mantis - så gik der ca. en time og så var der lyde igen...! (det er ikke for at tage modet fra dig ;O))


Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

hmm jeg bryder mig nu ikke om dens tilstædeværelse, den skal ud af min balje :O) jeg har mistet 2 danebrogsrejer og en lille orange søstjerne på lidt underlig vis, de var "hakket" op og jeg har set den ene reje være helt ok og 5 min efter var hale og krop væk. har udmiddelbart ikke andet der kan lave dette. (fisk) m.m
jeg ved ikke hvor den holder til samt i hvilke sten, men har set den 2 gange inden for 14 dage.


Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Hej Tobber prøv den med flasken som Carsten beskriver, ellers så prøv at stikke en strikkepind ind i dens hule næste gang du ser den. Hvis du kan komme til det kan du også prøve at komme en saks ind i dens hule og så klip som var du besat. Pas på ikke at klippe i uskyldige beboere.

Er også lige begyndt at høre kliklyde fra min balje - Håber at det er en pistolreje


Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Carstens trick er der flere der har haft held med. Jeg tror bare man skal have en GOD tålmodighed. Hvis du prøver at kvase den med en pind eller saks og du ikke får den dræbt, så vil den sandsynligvis blive endnu sværere at fange. Hvis du prøver med Carstens Trick kunne det måske være en ide at lade fælden ligge i akvariet en uge el lign inden du putter madding i. Sådan at dyrene er trykke ved den.
mvh JOn.


Brugeravatar
kaos
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 12. feb 2005 22:16
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: midt jyland/hedensted

Indlæg af kaos »

er der en der kan vise et billede af sådan et bæst?
mvh kaos


Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Mantis.
De findes i andre varianter, men dette er vist den bedst kendte. Efter sigende skulle voksne eksemplarer være i stand til at flække en voksen mands tommelfinger :HA
Vedhæftede filer
mantispose.jpg
mantispose.jpg (45.93 KiB) Vist 3340 gange


Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Det med tommelfingeren har jeg også hørt, har dog læst at det er en skrøne, men at det skulle gøre meget ondt, og det vil kunne bløde, og at man kan risiskere infektion.


Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Altså, hvis den er i stand til at flække skallen på en krabbe så må det jo være noget af et slag den kan levere.


mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Henrik_skb skrev:Altså, hvis den er i stand til at flække skallen på en krabbe så må det jo være noget af et slag den kan levere.
Mjahhh....har læst at en velvoksen mantis' slag kan slå lige så hårdt som en kaliber 22, sååååhhh.....mener at der røg et akvarie i England for nogle år tilbage pga. en mantis i party-humør.

Under alle omstændigheder er mantis-rejen en uhyggelig, men også fascinerende fætter som bare skal UD af baljen IMHO.


Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

interresant dyr! 8) kunne godt tænke mig sådan en i et nano for sig selv...

The stomatopods are extremely interesting because:


* They use specialized raptorial appendages to capture and subdue prey by either "spearing" the animals or "smashing" them with heavily calcified clubs. The force of the strike of a large Californian species approaches that of a 22 caliber bullet, and is capable of breaking double layered safety glass. They are, weight for weight, probably the most formidable animals alive.


* A stomatopod, Nannosquilla decemspinosa, uses an active, wheel-like motion of its entire body to roll along beaches. It is the only macroscopic creature known that uses active wheel-like motions for locomotion.


* Stomatopod strikes are the one of the fastest known movements in the animal kingdom. Although existing in a medium significantly denser than air, their strikes are 10 times faster than those of the land-based Praying Mantis. The raptorial appendages of stomatopod spearers can go from full rest to a speed of 10 meters/second in 4-8 milliseconds.


* Stomatopods have the most sophisticated visual system in the world. The stomatopod eye contains 16 different types of photoreceptors (12 for color analysis, compared to humanity's 3 cones). Mantis shrimps can thus see polarized light and 4 colors of UV (ultraviolet) light, and they may also be able to distinguish up to 100,000 colors (compared to the 10,000 seen by human beings).


* Stomatopods are the only invertebrates in which individual recognition has been strongly documented for non-mated individuals. This simply means that some stomatopods are capable of distinguishing one individual in the species from other individuals, and then act accordingly.


* Stomatopod communication has one of the fastest information transmission rates in the animal kingdom. During aggressive interactions between mantis shrimps, rates of transmission can be as high as 8.6 bits per second, compared to an average of 1.5 bits per second for hermit crabs, 1.4 bits/s for fire ant pheromone trails, and 2 bits/s for the honeybee dance. As a comparison, one study found that human speech has transmission rates of 6-12 bits/sec!


* Some stomatopods are monogamous, one of the few invertebrates (or animals in general for that matter) that manifests this practice. Dr. Roy Caldwell notes that he has followed a monogamous pair of Lysiosquillina maculata for nearly 15 years.


* Stomatopods are widely-used as an effective way to measure the health of coral reefs. "Stomatopod abundance, diversity and recruitment are very negatively correlated with sediment concentrations of petroleum hydrocarbons and certain heavy metals, and with surrogate measures of sewage and agrochemical runoff contamination " (Steger and Caldwell, 1993; Erdmann and Caldwell, in press).


Billede


mere om mantis
http://www.blueboard.com/mantis/


Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Med gode øjne kan jeg se at den lavede noget af et sår på den fisker, men den brækede ikke hans finger, men snittede den op. Slemt nok dog!


Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"