"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

danske muslingerr

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

danske muslingerr

Indlæg af NielsChr »

min søn har haft akvarie nu i snart 3 år og jeg har hjulpet til.
vi har nu besluttet at lukke ned og i den forbindelse vil jeg gerne dele en lille erfaring som vi har gjort - måske andre kan finde det nyttigt eller interessant.

i forsommeren 2018 tog vi ca. 1 liter havvand med en meget lille klump alger med hjem fra sommerhuset (taget ved hundested) - havvandet var stadig koldt(vil tro 10 grader) - erimitkreb var meget glade for tangen..
efter ca. 2mdr begyndte der lige så stille at dukke små muslinger op rundt i akvariet - de små skaller var meget faverige svingende mellem grøn og orqnge med blå skær - den beskedne størrelse gjorde dog ikke meget væssen.

tidspunktet vi tog vandet med hjem passer med gydetidspunktet for blå muslinger så jeg vil tro at det er eneste forklaring på at de er havnet i vores akvarie - de sider på flere forskellige af vores LS og de levende sten har vi fået fra forskellige steder - at de har været der fra start af er derfor usandsynligt ligesom der med 100% sikkerhed ikke ar nogen fra start.

de har langsomt vokset sig større men er ikke store. pt. ca 1.5 cm og vokser stadig og ligner ellers blåmuslinger. de står altid med skallen på klem og deres åndehul ude. de lukker med det samme når man puster en vandstråle på dem. alt i alt har vi lidt over 20 af dem. enkelte sider helt nede i bunden af akvariet på nogle så sten men størstedelen sider på toppen af en LS lige under lampen.

jeg kan garantere for at de er hårdføre - temperaturen i akvariet har svinget mellem 17 grader og op til 30 grader og salvnivauet har ligget mellem 1025-1032 og ikke kun kortvarigt men over længere perioder. det står på et loftværelse jeg på et tidspunkt byggede om og derfor var der ingen pasnning- alligevel har de overlevet fint og tror kun 1 af dem er stået af i vores ejerskeb - dvs sejlivede.

jeg er ikke bekendt med andre som har danske blåmuslinger, og tænker heller ikke man med success kan tage voksne ind i vores varmvands akvarier, men tilsyneladende kan noget yngel godt overleve og trives.
vi fodre dem ikke, og ved egentlig heller ikke hvad vi skulle fodre med - så vidt vides lever de af alger og da vi har suppleret akvarie lyset med ikea blomster lamper, så får de åbenbart hvad de har brug for.

vi gør som sagt meget lidt ud af vandkemien og kan derfor ikke svare på hvilke værdier som jeg har. i perioden hvor de ankom skiftede vi hver uge et par liter vand med vandværksvand fra hanen, senere er vi gået over til at supplere med destilleret vand fra vores affugter! og på det sidste har vi været meget dovne og ikke fået skiftet så meget men blot fyldt op når der var dampet for meget af.

nu hvor vi lukker, tænker jeg at nogle andre måske kan/vil opleve noget tilsvarende - så vidt jeg husker tog vi vandet med hjem i juni og som sagt var det kun 1 liter (i en vandflaske) den var hjemme i akvariet ca 1 time efter.
tangen holdt ikke længe, noget blev spise af orme og erimitkrebs og resten fjerne vi dagen efter.

vedlagt foto som de ser ud i dag
Vedhæftede filer
E6AEBF97-A867-48E9-AB00-C1CF7B704377.jpeg
Senest rettet af NielsChr ons 3. feb 2021 00:17, rettet i alt 3 gange.


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: danske muslimger

Indlæg af Barner »

Spændene historie, at de er kommet ind som larver og nu fine muslinger :-)
Jeg har oplevet at fange mysis i havet til foder og så fået nogle små Roskilde rejer med i farten. De lever fortsat i sumpen, efter nu næsten 3 år. De laver af hvad der nu smutter med ned i overløbet.
Så sjovt det utilsigtet lykkedes at holde invasive arter i vores varmtvands rev.


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: danske muslimger

Indlæg af NielsChr »

det var ikke noget vi lagde mærke til kom med. akvariet er kun 60 liter og den gang var nyhedens interesse der. der var ikke meget som ikke blev opdaget da det dagligt blev minutiøst gennemgået. de startede som nogle bitte små blanke sorte skaller og langsomt voksede de, så man kunne se der var tale en musling, da de var ca. 5 mm begyndte de at få farve på skallen.
de kom rundt omkring i akvariet på samme tid, derfor må de være kommet ind med vandet da LS kom mange forskellige steder fra..

jeg bruger i øvrigt red sea reef salt, men det har nok ikke den store betydning.
nu er erfaringen i hverfald givet videre, de er fredelige, nemme og tænker også de er nyttige. risikoen er vel også at man kan få andre uheldige ting med, så måske ikke noget man skal gøre med sit store akvarie med dyre fisk. vi fik heldigvis ikke noget forkert med


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: danske muslimger

Indlæg af ttkthomsen »

Barner skrev:Spændene historie, at de er kommet ind som larver og nu fine muslinger :-)
Jeg har oplevet at fange mysis i havet til foder og så fået nogle små Roskilde rejer med i farten. De lever fortsat i sumpen, efter nu næsten 3 år. De laver af hvad der nu smutter med ned i overløbet.
Så sjovt det utilsigtet lykkedes at holde invasive arter i vores varmtvands rev.
Barnet hvor, hvornår og med hvad fangede du det mysis??


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: danske muslimger

Indlæg af Barner »

ttkthomsen skrev:
Barner skrev:Spændene historie, at de er kommet ind som larver og nu fine muslinger :-)
Jeg har oplevet at fange mysis i havet til foder og så fået nogle små Roskilde rejer med i farten. De lever fortsat i sumpen, efter nu næsten 3 år. De laver af hvad der nu smutter med ned i overløbet.
Så sjovt det utilsigtet lykkedes at holde invasive arter i vores varmtvands rev.
Barnet hvor, hvornår og med hvad fangede du det mysis??
I den lokale marina. med et fint masket net. Det er bare at holde øje med den mår varmen kommer tilbage. De går som regel i store stimer.


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: danske muslingerr

Indlæg af NielsChr »

Da vi nu har lukket ned er alt solgt. Alexander er nu den heldig ejer af denne lille muslinge banke på lidt over 20 individer.


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"