"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Krill

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
True
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: tors 12. nov 2020 18:47
3
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Århus v. Hasle

Krill

Indlæg af True »

Da jeg går og venter på mit akvarium skal komme, kan jeg lige så godt undersøge så meget som muligt. :y

Jeg gik i gang med at undersøge hvor jeg kunne købe friske Krill til fodring, "levende foder" Da jeg har set det skulle være et super foder.
Jeg har også lyst til selv engang at prøve, med hjemmelavet foder. Har i den forbindelse være inde og læse mange af jeres gode forslag til hvordan det kan gøres.

Fandt masser af Krill produkter, ( Granulat-Olie-Flage-Lynfrossen) men der kom ikke noget om levende Krill. Fandt det ikke, ser ikke ud til det forhandles. I min søgen fandt jeg nedenstående.

Spændende lille kræ. :K
Ordet Krill, er Norsk og betyder "lille yngel af fisk" selvom det er et rejelignende krebsdyr.
Krill også kaldet lyskrebs, findes hovedsageligt i havet omring Antarktis.

Krillen er et fantastisk lille væsen som skal vise sig at være hjørnestenene i det Antarktiske økosystem i Sydhavet, som udgør en vigtig fødekilde for hvaler, sæler osv.
Dens samlede biomasse er estimeret til at ligge omkring 500 mill ton, hvilket er dobbelt så stort som den menneskelige biomasse.
De er den største biomasse på denne planet, og kan endda ses fra rummet. "wauuuv"
(Biomasse er defineret som den samlede masse af dyr, planter eller andet levende organismer i et givent område).

Dens succes hænger sammen med plankton produktionen i havet omkring det isdækkende kontinent.
Krill er reduceret, pga. klimaændringerne bliver der eksperimenteret i at tilsætte jern til området så der sker opblomstring af alger som Krill lever af.
Det er håbet at der kan udtrækkes kuldioxid fra atmosfæren (kuldioxiden bliver forbrugt ved algernes fotosyntese, organisk stof dannes samtidig) og på den måde kompensere for udledningerne af kuldioxiden til atmosfæren ved menneskets afbrænding af fossile brændstoffer f.eks. olie.

Krillen er nøglearten i indsamlingen af de små planktonalger, så udsivningen a organisk stof og dermed bindingen af kuldioxid til havbunden kan accelereres, derved kan dette lille dyr måske hjælpe os med at holde biler og airkonditioner kørende også i fremtiden. Resterne af Krillens måltid og afføring er tunge og synker til bunds. Denne process kaldes den biologiske pumpe, vandet omkring Antarktis er meget dybt og derved kommer det bundfældende organiske stof til at virke som et lager for carbodioxiden.
Det er muligt at denne proces er et af de største biologiske systemer på hele kloden.

Krill er en fantastisk omega-3 kilde. Krill olie adskiller sig fra fiskeolie da det indeholder omega-3 fedtsyrer i den let optagleige form af fosfolipider og indeholder cholin og astaxanthin.
Det gavner bl.a hjerte, kredsløb og din hjerne. Fedtsyrene bidraget til en bedre elasticitet i dine blodkar.
Universietet af Oxford publicerede i 2014 et studie som påviste en sammenhæng mellem en høj indtagelse af omega-3 og bedre søvn.

Det lader til at være svært at fange, fiskeri af Krill 90.000 tons pr. år. er svært pga. det fine net-masker det kræves for at indfange Krillen. Det bliver derved tungt at trække og stopper ofte nettet til, som let går i stykker når det trækkes gennem en Krill-stime.

Hvis du som jeg syntes at dette var spændende, så er der meget mere om Krill på, wipepedia Antarktisk krill. + Vipra naturalchoices din sundhed.

God weekend :biggrin:


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Krill

Indlæg af Dan89 »

Dækker krill også over pods of artemia? :)


True
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: tors 12. nov 2020 18:47
3
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Århus v. Hasle

Re: Krill

Indlæg af True »

Dan89 det ved jeg ikke noget om, de var ikke nævnt i artiklerne.
Spændende om andre ved noget om det. !

Har lige googlet: pods og artemia findes ikke i Antarktis.


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Krill

Indlæg af Jerslev »

Nej krill er udelukkende små røde krebsdyr


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"