"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fisk du brændte nallerne på

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3970
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Fisk du brændte nallerne på

Indlæg af Engelquist »

Vi har gjort det allesammen- købt en fisk vi håbede var reefsafe, men som viste sig at være det absolut modsatte...

Jeg har f.eks rigtigt dårlige erfaringer med paletkirurgen, som jeg har forsøgt med med 4 gange igennem årene og hver gang er det gået galt, når de er nået en vis størrelse. Hos mig er de gået i alle slags LPS'er og er derefter ekspederet videre...

Dværgkejseren Centropyge bispinosus, gik fint hos mig et års tid, hvorefter den systematisk gik igang med at nippe i alle koraller, både sps og lps...

Sandspiser Valenciennea strigata, er fisken fra helvede- smuk og fredelig i starten...men så tager den fat og smider sand ud over alt... dynger korallerne til, så de skal blæses rene flere gange dagligt....

Picasso aftrækkeren, en anden smuk fisk og for så vidt fredelig- men den har den kedelige vane at fylde munden med sand og spytte det ud øverst i akvariet...

Kom med jeres dårlige erfaringer... hvilke fisk skal I ALDRIG have i akvariet igen :wink:


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Fisk du brændte nallerne på

Indlæg af Allan M »

Jeg har haft to fisk på kort visit; Siganus og Filfisk.
Den første skulle spise mine boblealger. Det vidste den så bare ikke og udraderede en koloni med 300+ Fruit loop zoaer natten over. Fisken fik ikke en nat til i mit kar og røg videre.
Filfisken skulle æde glasroser - den vidste den så heller ikke. Efter et par dage tog jeg den med snablen nede i min Duncan - der på få dage var svundet betragtelig ind. Fisken endte sine dage.


Life is a beach and then you dive.
Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Fisk du brændte nallerne på

Indlæg af Akileuz »

Jeg kom i besiddelse af to sommerfugle fisk fordi konen synes de var enormt flotte (hvilket de også var/er) Chaetodon kleinii frygtelige fisk som nippede i alle koraller. Med den rette research burde jeg have forudset at dette ville ske, men jeg blev fortalt af den rare fiskehandler at dette ikke ville blive et problem.... :naughty:

andet valg i striben af fisk jeg har været enormt uheldige med, er arten Dascyllus Aruanus (Damsel) Dascyllus Aruanus

Igen her, burde jeg have vidst, at denne form for fisk kun ville give problemer. Og ganske rigtigt, de lede sataner har virkelig fået taget livet af en del fisk, bl.a. En stor flot og fed gul kirurg som de gik sammen om at angribe desværre.

Nøglelæringen i alt dette for mit vedkommende har virkelig været.

RESEARCH RESEARCH RESEARCH !!!


Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Fisk du brændte nallerne på

Indlæg af Jens.k »

Mit problem har været for små fisk de har det med at svømme ind i mine cirkolations pumper. Jeg har 2 Apex Neptun wav pumper og der er alt for store huller i pumpernes forsats gitter, 3 Firefish og 2 Pseudanthias squamipinnis gik til. :G . De første 2 fisk troede jeg at jeg bare var uheld, men da det er sket så mange gange vil jeg godt advare omkring det problem. Nogen vil sikkert sige jeg skulle sidde noget på pumperne med mindre huller. Det går bare ikke i mit. da jeg har et langt akvarie og kan kun have pumperne i den ene ende, men for andre ville det være en god løsning.


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Re: Fisk du brændte nallerne på

Indlæg af Hr.mortensen »

Zafir blå damsler 4 styks.
Et sandt mareridt fra helvede.
Så aldrig nogensinde mere sådan en fisk.
De besatte hele akvariet og styrede alt og alle.
Sikke en ro der kom efter de forlod baljen


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Fisk du brændte nallerne på

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kom en art slimfisk i. Husker ikke navnet, men den minder om en gobi. Langstrakt og ganske køn. Havde en sjov attitude, når den fandt sig et hul, bakkede ind i det og sad med hovedet ude og overskuede situationen. Men den angreb mine kirurger og åd skællene i nakken på dem. Ingen gik fri. Selv de største kirurger gik den på.
Det var som et bagholdsangreb, hvor den for frem fra sit skjul og hakkede dem i nakken og - vips, så var den væk igen. Alle kirurger svømmede rundt med huller i nakken og nervøse trækninger. Måtte spærre den inde i sit hul, hvor den døde af sult. Kunne simpelthen ikke fange den. Alt blev prøvet, men den var for snu.

Edit. Tror det var en fisk af denne familie. Plagiotremus tapeinosoma. Også kaldet mimic blennie eller piano fangblennie. De er netop kendt for det stunt, men det anede jeg ikke.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: Fisk du brændte nallerne på

Indlæg af Amazonas »

Ham her kunne ikke lade mine små fisk i akvariet være
6DD6B3F8-BFD7-4677-A31A-EBD551220F4C.jpeg
DC020D7F-1F7C-455B-9830-1A1367B97D97.jpeg
Så nu bor han i sumpen
Men kan da købes.... billigt


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2059
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Fisk du brændte nallerne på

Indlæg af nbd »

De eneste fisk, jeg har været utilfreds med, er dem der bider når jeg har hænderne i akvariet: en forhenværende picasso aftrækker og min nuværende klovn :devilish:


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Fisk du brændte nallerne på

Indlæg af Capoth »

Fisk, jeg er/har været utilfreds med.

Alle typer af damseler( Aggressive og totalitær), Dværgkejser generelt, Særlig Ildkejseren(Nipper Koraller), samt de fleste Zebrasoma, men xanthurum er den værste syntes jeg. Ufattelig aggressiv.

Syntes personligt det er svært at finde flotte/farvestrålende fisk som er reefsafe


Seniorreefer
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"