"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til identifikation

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Hjælp til identifikation

Indlæg af jakobvillien »

Hej alle... hvælp mig med at identificere

Desuden har jeg masser af andet., Blandt andet en orm med en slags hår på der bor i stenene, en børsteorm tror jeg det hedder. SMå vifteorme, en lang sort og hvis orm der ligesom folder sig ud, og har en slags vifte mund. Ligeså en masse søstjerner, i måske kan se på billederne.

Jeg vil meget gerne have jeres meneing, specielt hvis der er noget jeg skal passe på.

Jeg ved caulerpo racemosa breder sig, men de er vist meget gode i opstarts fasen.

Tak på forhånd.
Vedhæftede filer
Hvad er dette? De røde algelignende plader. Meget flotte.
Hvad er dette? De røde algelignende plader. Meget flotte.
alger-plade.JPG (46.68 KiB) Vist 8421 gange
Disse sidder overalt på min rude. bevæger sig  rundt. De sidder ved overfladen midt på hvor lyset er stærkest. Er det en parasit?
Disse sidder overalt på min rude. bevæger sig rundt. De sidder ved overfladen midt på hvor lyset er stærkest. Er det en parasit?
amøbe.JPG (22.64 KiB) Vist 8421 gange
Disse brune arme i baggrunden stikker op i en lille klase. De er flotte, og håber de breder sig? er det en form for blødkoral. Ligeså er der i forgrunden vifteorme i en lille kalkrør, og ligeså en klump rød mås. Er der nogen der ved hvad det er, ved ikke
Disse brune arme i baggrunden stikker op i en lille klase. De er flotte, og håber de breder sig? er det en form for blødkoral. Ligeså er der i forgrunden vifteorme i en lille kalkrør, og ligeså en klump rød mås. Er der nogen der ved hvad det er, ved ikke
arme.JPG (51.2 KiB) Vist 8421 gange
Dette her er vist bare en glasanemone, har mange af dem. Har hørt de breder sig og er irriterende, men de gør vist ikke noget eller?
Dette her er vist bare en glasanemone, har mange af dem. Har hørt de breder sig og er irriterende, men de gør vist ikke noget eller?
glasanemone.JPG (49.5 KiB) Vist 8421 gange
Dette her græsligenende algestads... er det godt? Der er også noget helt grønt mos. Og noget lysegrønt mos. Hvad er forskellen? Er det gavnligt?
Dette her græsligenende algestads... er det godt? Der er også noget helt grønt mos. Og noget lysegrønt mos. Hvad er forskellen? Er det gavnligt?
græs.JPG (76.23 KiB) Vist 8421 gange
Her er min skiveanemone... fantastisk. Har også en gul
Her er min skiveanemone... fantastisk. Har også en gul
skiveanemone.JPG (61.29 KiB) Vist 8421 gange
Dette må absolut være det mystiske... en lille slug-snegl der bevæger sig langsomt holder sig til den hule den her er fanget i, den har et skjold på midten ellipse formet, og har en lille nupret "hud". Er der nogen der kender den?
Dette må absolut være det mystiske... en lille slug-snegl der bevæger sig langsomt holder sig til den hule den her er fanget i, den har et skjold på midten ellipse formet, og har en lille nupret "hud". Er der nogen der kender den?
slug.JPG (65.59 KiB) Vist 8421 gange
Denne sngel ville jeg også gerne have identificeret.
Denne sngel ville jeg også gerne have identificeret.
snegl.JPG (75.36 KiB) Vist 8421 gange
Her er min gule skiveanemone og en anden type snegl. den har en lang følepind.
Her er min gule skiveanemone og en anden type snegl. den har en lang følepind.
snegl og anemone.JPG (35.48 KiB) Vist 8421 gange
Dette gule stads fik jeg at vide var svamp. Er det rigtigt, og i så fald, er det okay?
Dette gule stads fik jeg at vide var svamp. Er det rigtigt, og i så fald, er det okay?
svamp.JPG (54.58 KiB) Vist 8421 gange
sheine
Reactions:

Indlæg af sheine »

Nu er jeg ikke ekspert. Men allright, jeg kan da sige så meget, at det er nogle fantastiske billeder. Keep up the good work!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

1. Jo det er en gul svamp, og den er helt ok at have, den er med til at få akvariet til at fungere.
2. Skive anemonen er en Ricordia, sneglen er muligvis en Nassarius.
3. Den hedder Thomas! :D Det er en Stromatella - styrthjelms snegl.
4. Kan ikke lige finde navnet på den, men den er ok at have. Spiser alger.
5. Discosoma sp.
6. alt andet en Caulerpaen er noget skidt. Ingen dyr æder dem. Forsøg at
udryde dem manuelt. Caulerpaen er den med kuglerne på.
7. Ja det er en glasrose. Fjern dem inden de tager overhånd.
De kan brænde andre koraller. Jo flere og jo større de når at blive jo sværere er de at komme af med.
8. Det er en lille Xenia der er dukket op. Der er n ogle typer af Xenia der åbner og lukker hele tiden, hvis Ph er over 8. Andre typer er der blot.
De kan brede sig hurtigt, hvis forholdene er til det, men de kan også forsvinde stort set for øjene af en.
9. Ja det er en lille rød planarie, de kan brede sig som en pest, hvis du ikke har noget der æder dem. Scooterblennies og mandarinfisk skulle være gode til at holde dem nede.
10. Ja det er en flot rød alge du har der, den kan vokse meget hurtigt, men så er det blot at klippe den ned.
Hedder C racemosa.
7.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Ja en masse skidt og en masse godt.
Tusind tak for svarene.

Jeg synes eller glasroserne var meget flotte.... øv. Men jeg vil fjerne dem så. Kan de monstro skade mine kære skiveanemoner?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

ja! Det kan de!
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

øv, så ryger de!
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Jeg ville nu være mest bekymret for de planarier der er på et af billederne, de kan formere sig så hurtigt at de snart fylder hele akvariet, de lægger sig så på koraller m.m og tager lyset og så dør korallerne.
Glasrosen klares nemt men lidt saltsyre i engangssprøjte.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Ja så må jeg også heller fjerne de plamager. Hvilke er det du mener? er det græs.jpg?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det var planarier han skrev *s* De røde.
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

JA, det var planarier jeg skrev og de er på billedet "amøbe.jpg"
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Vedr. billede nr. 8. ligner det en Anthelia sp. Den er i familie med Xenia, men vokser på en anden måde og mangler de rytmiske pumpebevægelser af tentaklerne.

Mht. planarier er fisk af slægten Synchiropus (mandarinfisk, "scooter blennies") en god ting at have for forebygge, at de breder sig.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jamen jamen jamen. det her er jo lige til at hive stikket ud. For at opdatere har jeg i går nat (:-) brugt tid på at fjerne glasroser men de små dæmoner er små og hurtige, og jeg mangler stadig mange af dem. Men kan jeg ikke blot vente til de bliver større, da de jo ikke kan brede sig før en vis størrelse eller?

Mht de der planarier, så ville jeg da også gerne gøre noget ved dem, men jeg kan efter sigende først få fisk i om en tre ugers tid, og så har de da bredt sig monster hurtigtm eller hvad? Sikke noget skidt. Kan man eventuelt starte med en hårdfør lille blenny eller goby som kan tage sig af dem før hele akvariet er cyklet igennem. Mine tal her to uger efter setup er perfekt, alt er målt til perfektion. Men det kan jo nå at ændre sig. Tror caularpaen hjælper lidt på værdierne....

Hvad gør jeg??

Jeg har ligeså fjernet en del af det mås-lignende gevækst, og det ser ud til at systemet er under kontrol nu.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Kunne man eventuelt ikke få en eremitkrebs eller noget som kunne tage sig af den slags?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Problemet er også lidt at jeg har fået advarsel mod den type scooter blenny og en mandarin da de ikke er til begyndere.... havde ellers forelsket mig i en mandarin :-(
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

En scooter blenny har jeg desuden aldrig set forhandlerne, er den almindelig?

Kan jeg lægge ud med en af disse fisk, og i så fald er der nogen der ved hvor jeg kan skaffe en?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jeg har lige læst at man kan få nogle snegle der guffer planarier, er der nogen der ved om dette passer????

Så er det da bare med at komme igang

ps jeg skal nok lade være med at skrive så mabge beskeder i fremtiden:)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Alle fisk i familien Synchiropus skal helst i et veletableret akvarium da mange af arterne udelukkende lever af dyr fra de levende sten. Med andre ord er der risiko for at de sulter ihjel i et nyt akvarium uden den nødvendige fauna eller et akvarium med en mængde levende sten der ikke er stor nok til at levere nok føde.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

jeps, det var det jeg frygtede....

men hvad gør i andre så? Der må da være andre der har haft eksplosion af disse dæmoner?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Der er kun et formål med denne side og det er at skrive indlæg så det er kun godt at se du bruger den ;)

Ja der findes både nogle nøgensnegle og fisk der spiser disse planarier. Scooter blenny ses ofte i handlen og det samme med de snegle.
Info om sneglen kan du se her - http://www.seaslugforum.net/factsheet.cfm?base=chelvar
Og scooter blenny her - http://www.saltwaterfish.com/m-fish/Scooter-Blenny.html
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

flexmasta skrev:Jeg har lige læst at man kan få nogle snegle der guffer planarier, er der nogen der ved om dette passer????

Så er det da bare med at komme igang

ps jeg skal nok lade være med at skrive så mabge beskeder i fremtiden:)
Der findes en nøgengællesnegl der lever af planarier. Kan ikke på stående fod huske navnet. Den er sort med blå linier langs omridset af kroppen. Søg på google: nudibranch og planaria
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Hold op du skriver hurtigt Brian :D

Flexmasta> det er den nøgengællesnegl som Brian linker til
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Ja så har jeg snakket med klovnfisken, og de anbefalede mig en scooterblenny. Sagde at den nok skulle tage hånd om dem.

Jeg havde læst på nettet at mandarinfisk og LSD fisk også skulle kunne gøre dette, så jeg valgte en af disse. Nu må vi se hvad der sker, ellers må jeg prøve en nøgensnegl. De havde desværre ikke nogen af disse. Men ham jeg snakkede med mente at det ikke var en god ide at vente og se hvordan det udviklede sig. Har læst nogle forfærdelige skræmmehistoerier rundt omkring på nettet og tænker at dette må bare ikke ske.

Så hvad kan jeg gøre ellers, nu prøver vi med en LSD fisk (som jo også er satans køn), men ellers ved jeg ikke hvad planen bliver, en nøgensnegl vel.

Lad det være en reminder til jer alle nybegyndere. I må ikke være så dumme som jeg, skyl stenene ordentligt efter i ferskvand inden brug!

Jeg var så fjollede at tænke at eftersom der ikke var nogen parasitter som kunne angribe fiskene, eftersom det var et tomt akvarie, så var dette ligegyldigt. Jeg havde dog absolut ingen anelse om dise planarier.

Ligeså var jeg simpelthen så fjollet at købe levende sten med glasroser på, men jeg havde ved gud ingen anelse om at disse kunne være skadelige... så ville akvariehandleren nok have fortalt mig det, men replikken lød at man bare ikke skulle have for mange. Hmmmm... det kunne de godt have sagt. Jeg nævner ingen navne.

Men vhis i har andre råd, så giv mig dem endelig, og husk, vi nybegyndere lærer altså af vores fejl, og begår dem kun én gang.

Tak for hjælpen alle sammen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er også en anden måde hvorved du kan hjælpe mandarin fisken lidt på vej. Den er aldeles uskadelig, men alligevel effektiv.
Den kan ikke udrydde planarierne, men kan hjælpe med til at holde bestanden i ave.
Tag en spand med rent postevand. Tag stenene en efter en, og ryst dem i spanden med rent postevand i 10 sekunder. Det tager det andet liv ingen skade af. Bunden af spanden kan blive ganske rød, ved jeg af egen erfaring.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Ja det har jeg hørt. Men det er en lille smule nu, så nu vil jeg vente og se om de breder sig. Come on Lucy, guf de planarier! (LSD fisk, efter Lucy in the sky, synes det var et godt navn til den lille tøs)

Den går sådan at gibber på stenene, så noget er der da at tage af. Så hjælper jeg med at skrubbe ruden ren for de få der sidder der.

Jeg hørte desuden et anbefalet trick med et 9-volts batteri på ruden.... er der nogen der kender det?
Hanni
Reactions:

Indlæg af Hanni »

Flexmasta --> Hvad er det glasroserne gør siden du ik kan komme dem til livs? (Jeg spørg fordi jeg er newbie på området)
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Hanni skrev:Flexmasta --> Hvad er det glasroserne gør siden du ik kan komme dem til livs? (Jeg spørg fordi jeg er newbie på området)
Glasroser breder sig hurtigt over hele akvariet og deres nældeceller slår andre dyr ihjel (koraller mv).
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"