"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Blue trigger fish

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Blue trigger fish

Indlæg af ttkthomsen »

Efter at have læst lidt virker det til at der er to forskellige aftrækker fisk der måske godt kunne gå i et rev akvarie uden at gå helt banans. Der er den blå med de røde tænder og så er der the blue jaw trigger. Er der nogen der har haft en af de to med succes? Eller ender det altid med at sådanne fisk får en hjerneblødning og rasere hele baljen.


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Blue trigger fish

Indlæg af Sarah R »

Jeg har haft et par af blue jaw trigger gående (Xanthichthys auromarginatus). De var begge 15 cm og svømmede fredeligt rundt. Det holdt 6 måneder, så begyndte deres adfærdsproblemer og de begyndte at jagte hinanden og blive agressive over for de andre fisk. Jeg havde oprindeligt købt en hun og en han, men med tiden blev hunnen altså til en han og det gik helt galt. De blev begge solgt videre, da den ene havde sat tænderne i min kardinalfisk og en klovnfisk.
Men de var utroligt smukke og lette at få til at tage foder til sig.
Jeg vil sige at 588 liter var for lidt, og de ville måske have opført sig pænere med mere plads.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Blue trigger fish

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har haft et par stykker og de har for det meste futtet fredeligt rundt, men de var også købt som små.
Den ene mener jeg var en Balistapus undulatus. Købt som ganske lille. Den var så sød med sine blå læber og gik fredeligt rundt.
Men kom der nye fisk i, fisk på op til dens egen størrelse, så gik det galt. Satte nogle gobyer i og den kom prompte farende og bed den første midt over i en enkelt bid.
Min erfaring er, at man ikke kan være sikker på at de ikke forgriber sig på deres kammerater i tanken. Små fisk, rejer og snegle er i høj grad i risikozonen.

Edit. Har for øvrigt også haft Odonus niger (den første du nævner, Tonning). Skøn, flot blå fisk og fredelig det meste af tiden. Meget sulten. Men har man store fisk, så tror jeg ikke den laver ballade. Men det samme som ovenfor, snegle, rejer og småfisk er nok i fare her også.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Blue trigger fish

Indlæg af ttkthomsen »

Tak for jeres viden. Så må jeg nok heller holde mig fra dem. Men de er godt nok fine!


Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Re: Blue trigger fish

Indlæg af Hr.mortensen »

Blue tigger odunus nigger. Fantastisk flot fløjelsblå fisk, med en fed personlighed. I hvert fald den jeg havde. Fredelig over for alt med undtagelse af søpindsvin. De måtte dø en efter en indtil jeg fandt ud af hvem der nakkede dem, lød drastisk, mistede to.
Jeg valgte at gå af med den, trods jeg synes den var fantastisk flot. Men lige så rolig de kan være, ja pludselig får den et flip, og så dør alt hvad der hedder snegle, rejer og småfisk. Og nå ja de kan blive op til 50cm.
Imens jeg havde den begik jeg en stor fejl. Fik en hawai aftrækker, også flot fisk. Men ak ja. Odunus var ikke i tvivl om hirakiet, så den blev sat på plads på en ret så voldelig måde, og jeg måtte adskille dem lige så hurtigt som den kom i.
Så skal man have den slags fisk, skal man i hvert fald overveje hvad man ellers skal have i.
God dag


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"