"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Achilles...skal, skal ikke?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Engelquist »

Jeg er vild med Achilles kirurger- nok den flotteste kirurg der findes.
Mit akvarie har et bundareal på 70 x150 med en meget åben dekoration, så der er godt med svømmeplads.
Spørgsmålet er om jeg tør smide en achilles i baljen... vil den trives eller stresse sig ihjel?
Vandkvaliteten er helt i orden og akvariet kan sagtens tage en stor bioload, så det er ikke Spørgsmålet... men jeg er i tvivl om mit akvarie er stort nok til den smukke fisk..
Hvad siger erfaringerne?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Tykki »

Se nu bare at komme der ud af! Største problem bliver at finde et lille eksemplar som spiser. Ellers er det bare at køre ! Min sidste voksede ud af baljen , dvs den blev mere og mere agrasiv jo større den blev. Syntes ikke der er nogen forskel på den hvidbrystet også Achilles i adfærd , osv! Men find en så lille fisk som muligt som æder ! Ps find også en til mig!


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Engelquist »

Tykki skrev:Se nu bare at komme der ud af! Største problem bliver at finde et lille eksemplar som spiser. Ellers er det bare at køre ! Min sidste voksede ud af baljen , dvs den blev mere og mere agrasiv jo større den blev. Syntes ikke der er nogen forskel på den hvidbrystet også Achilles i adfærd , osv! Men find en så lille fisk som muligt som æder ! Ps find også en til mig!
Har du nogle fif til at få den igang med at spise?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Tykki »

Levende artemia er skid godt, men ellers er det pisse svært


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Jones »

Jeg har jo egentlig lukket ned, men tanken om at have en achilles svømmende er tillokkende. Go for it. Måske følger jeg trop.


o_O
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af PoulD »

Jeg vil også sige, 'go for it'. Tror ikke den er så forfærdelig meget vanskeligere end så mange andre fisk. Du er jo også langt fra begynder i faget. Pladsen ville jeg i hver fald ikke bekymre mig om. Min balje er langt mindre, med ydermål på 60 x 93 cm og jeg har nok mere stensætning end de fleste. Jeg har dog også nok en hel del mere omrøring i den øverste halvdel af baljen end de fleste. Min achilles har gået der i lige knap 8 år og jeg tror den trives fortrinligt. Den første uges tid efter jeg købte den var både den og de andre kirurger helt oversået med hvide pletter og havde tågede øjne, men den har aldrig haft nogen siden. Den virker heller aldrig stresset og er heller ikke aggresiv. Den har måske 3-4 gange på 8 år målt pik med min Palet (og hver gang vundet), men der har aldrig være nogen skader og det skulle ikke undre mig om det faktisk har været den småskøre Palet selv, der nærmest har tigget om at blive sat på plads. Efter en dags tid har de været bedste venner igen. Det er min yndlingsfisk, blandt de fisk jeg har. Eneste issue er, at hvis den ikke får først når der fodres, laver den lige en hurtig vending - den har omtrent samme accellerationsevne som en rollator når der bliver sagt, vi åbner en kasse til - og fordeler derved ca. en halv liter saltvand jævn ud over de nærmeste 3-4 kvm gulvtæppe.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Engelquist »

PoulD skrev:Jeg vil også sige, 'go for it'. Tror ikke den er så forfærdelig meget vanskeligere end så mange andre fisk. Du er jo også langt fra begynder i faget. Pladsen ville jeg i hver fald ikke bekymre mig om. Min balje er langt mindre, med ydermål på 60 x 93 cm og jeg har nok mere stensætning end de fleste. Jeg har dog også nok en hel del mere omrøring i den øverste halvdel af baljen end de fleste. Min achilles har gået der i lige knap 8 år og jeg tror den trives fortrinligt. Den første uges tid efter jeg købte den var både den og de andre kirurger helt oversået med hvide pletter og havde tågede øjne, men den har aldrig haft nogen siden. Den virker heller aldrig stresset og er heller ikke aggresiv. Den har måske 3-4 gange på 8 år målt pik med min Palet (og hver gang vundet), men der har aldrig være nogen skader og det skulle ikke undre mig om det faktisk har været den småskøre Palet selv, der nærmest har tigget om at blive sat på plads. Efter en dags tid har de været bedste venner igen. Det er min yndlingsfisk, blandt de fisk jeg har. Eneste issue er, at hvis den ikke får først når der fodres, laver den lige en hurtig vending - den har omtrent samme accellerationsevne som en rollator når der bliver sagt, vi åbner en kasse til - og fordeler derved ca. en halv liter saltvand jævn ud over de nærmeste 3-4 kvm gulvtæppe.
Ja, jeg har længe kigget misundelig på din flotte Achilles der jo ser ud til at stortrives.
Det lykkedes mig endelig at få fat i et flot eksemplar i går, efter at have efterlyst en længe hos diverse forhandlere.
Det er ret sjældent at de kan købes i Europa, af en eller anden grund?
Vedhæftede filer
20200826_184656.jpg


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af MortenL »

Lækker fisk,

Hawaii er ikke så vilde med at der hentes alt for mange fisk op.

https://www.staradvertiser.com/2020/05/ ... st-hawaii/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tænker antallet der fanges er noget begrænset.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Engelquist »

MortenL skrev:Lækker fisk,

Hawaii er ikke så vilde med at der hentes alt for mange fisk op.

https://www.staradvertiser.com/2020/05/ ... st-hawaii/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tænker antallet der fanges er noget begrænset.
Jeg fik at vide at der var kommet 8 til Europa (Dejong) efter flere havde efterlyst dem i lang tid.
De blev alle solgt med det samme...

Achilles er jo på ingen måde en truet art og det vrimler med dem i revende ved Hawaii..
Men det er da godt de passer på dem.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Tykki »

Det er altså en dejlig fisk. Ingen problemer med de andre kirurger?


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Engelquist »

Tykki skrev:Det er altså en dejlig fisk. Ingen problemer med de andre kirurger?
Nej det går fint.. den store gule, som er chefen i akvariet, har lige markeret sig lidt, men intet alvorligt


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Tykki »

Se hvor den kan
Se hvor den kan
Se hvor den kan
Se hvor den kan
Mad tid
Mad tid
Svømme bare svømme
Svømme bare svømme
Go fisk
Go fisk


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Tykki »

Bokser stadigvæk med den lille skod Acanthurus dom boede der først


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af PoulD »

:GO


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Tykki »

Din tur med friske billeder Poul


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af PoulD »

Tykki skrev:Din tur med friske billeder Poul
Nope! Min balje ser bestemt ikke køn ud nu. Ledningen til pumpen til mit GFO filter har været knækket over der hvor den går ind i pumpen. Ledningen har så ligget lige i overfladen, bag min skummer, og slået lysbuer med jævne mellemrum. Jeg undrede mig først en hel aften over hvad det var for nogle mærkelige knald der kom en gang imellem, men fik det ikke lokaliseret. Næste dag fortsatte det og jeg opdagede ud på aftenen, at der kom lys ud af skabet under akvariet når det knaldede. Jeg troede der var kommet salt eller saltvand i en af de mange stikdåser, men jeg kunne ikke finde noget galt nogen steder i noget af installationerne. Jeg har ikke været hjemme hele weekenden så der gik et par dage mere inden jeg søndag aften opdagede, at der ikke var gennemløb i GFO reaktoren (reaktoren står ikke i den ende af skabet hvor lysglimtene kom fra). Med den viden fandt jeg hurtigt den knækkede ledning i overfladen bag skummeren. Mandag morgen var min meget store pavona og alle montiplader helt hvide og hele huset stank forfærdeligt. Om aftenen skiftede jeg så 100L vand men imellemtiden var der røget en hel del flere koraller og min store Tridacna jeg har haft i mange år havde også taget biletten. Baljen blev ved med at stinke forfærdeligt i flere dage. Jeg har tømt skummerkop dagligt siden og konen har været ved at brække sig hver gang. Først i dag lugter baljen nogenlunde. Nitrat var dog stadig over 100 i går. Tror der kun er 1 eller 2 koraller der har overlevet. Min flotte Protula bispiralis tror jeg også er færdig. Mine zoa klarer den måske (synes de havde åbnet sig en anelse her til aften). Min anemone og alle fiskene er OK, men baljen ligner Berlin i 1945.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Tykki »

Støn! Arme dig!


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af nbd »

Uha - godt du ikke fik stød! Jeg er ked af, at dit fine rev har fået en sådan medfart. Jeg undrer mig over, at korallerne tager skade af strømmen men ikke fiskene??? Jeg har et par gange været med til el-fiskeri. Her bliver især større fisk helt lammede. Men det er selvfølgelig jævnstrøm...

Hvorfor har relæet ikke slået fra? Det er måske kun hvis pumpen var jordet?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af PoulD »

nbd skrev:Uha - godt du ikke fik stød! Jeg er ked af, at dit fine rev har fået en sådan medfart. Jeg undrer mig over, at korallerne tager skade af strømmen men ikke fiskene??? Jeg har et par gange været med til el-fiskeri. Her bliver især større fisk helt lammede. Men det er selvfølgelig jævnstrøm...

Hvorfor har relæet ikke slået fra? Det er måske kun hvis pumpen var jordet?
Tror næppe strømmen har forårsaget problemet. Tror årsagen er alt det kobber som nærmest fordamper i vandet ved hver eneste lysbue. Forskellige koraller har forskellig følsomhed over for uorganisk kobber. Pavona og plade montipora er åbenbart blandt de mest følsomme. De forskellige seriatopora og læderkorallerne var de næste der røg. Defter de forskellige (og ret dyre) LPS på bunden. Acropora var faktisk dem døde sidst. Min Chalice ser sjovt nok, som den eneste, ud til at have det fint. Det grønne græs er dog også kommet igen nu. Tror også nogle af discosoma skiver kommer igen. Måske også mine Zoa

Svært at forklare uden at hæve lix tallet urimeligt, men et fejlstrømsrelæ falder kun ud hvis den strøm der sendes ud af den ene ledning ikke vender tilbage via den anden ledning. Relæet kan ikke se forskel på om strømmen passerer igennem en glødelampe, eller igennem dig, eller igennem saltvand. I det konkrete tilfælde er der tale om en kortslutning som egentlig burde få sikringen til at ryge, men kortslutningerne må hver eneste gang være sket via nogle få af de tynde kobbertråde i ledningen. Kobbertråden smelter så hurtig at der faktisk er tale om en lille eksplosion (det samme sker i princippet i en sikring, ved en direkte kortslutning, men der er tråden kapslet inde i sand så fyrværkeri effekten udebliver)

@Bo, beklager afsporingen af din tråd, men håber det går, du har jo fået din fisk (som i øvrigt er rigtig fin)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Engelquist »

Har du fået taget en ICP test? Det vil afsløre om du har alarmende meget kobber i vandet (eller andet)
Godt at dine fisk har overlevet, men for pokker hvor er det surt at miste alle koraller.

Saltvand og ledninger er en skidt kombination og selvom vi godt ved det, skal vi mindes om det og huske at tjekke vores gamle pumper jævnligt.

Det har din dyrt købte erfaring så mindet os alle sammen om...

Hvad er dine planer? Hvis det er kobber, kan det jo være særdeles svært at hive ud af vand og sten...

P.s: helt fint at tråden blev afsporet lidt (den havde jo tjent sit formål)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Dan89 »

Triton har noget de påstår fjerne metaller i vandet en detox kur.. Jeg har brugt det på mit men ikke foretaget en icp test efterfølgende :) men mine koraller så meget bedre ud efterfølgende :) jeg har noget liggende hvis du vil låne det, det er selvfølgelig en lille køretur hvis det var ville blot tilbyde det :)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af PoulD »

For at være helt ærlig, har jeg har faktisk en indre konflikt omkring mine planer, i hvert fald på længere sigt. Det har på ingen måde sammenhæng med det der er sket nu, og jeg ved faktisk slet ikke hvorfor, men det er som om min kærlighed til akvariet er falmet en smule over det sidste års tid. På den ene side er jeg rigtig glad for mine fisk og vil nødigt skille mig af med det, men på den anden side har jeg svært ved at tage mig sammen til at få renset pumper o.s.v. Det er et prydakvarie og så duer det jo ikke, at der går en uge eller to hvor jeg ikke har gidet rense ruderne. Hvad værre er, når jeg så renser dem er det af pligt, ikke af lyst.

Det der er sket nu, tilfører så yderligere et element jeg er nødt til at reflektere lidt over. Jeg synes koraller efterhånden er kommet op i et prisleje jeg simpelthen er for nærrig til at betale. Jeg er heller ikke rig som en fiskehandler, så der kan ikke blive penge til det hele og jeg havde faktisk en drømt lidt om at bruge dem på en Sun Odyssey 440, inden jeg bliver så gammel at jeg ikke længere har kræfter til at håndtere sejlene. Igen en konflikt, for jeg har også en lidt sort/hvid tilgang til akvariet. Hvis ikke jeg synes det er smukt at se på, skal det slet ikke være her.

Nå, i første omgang står den i hvert fald bare på nogle hyppigere skift af vand, GFO og aktivt kul, så må vi se.

@Dan89: Mange tak for dit tilbud. Der er flere ting der kan binde kobber. Herunder også GFO og aktivt kul. Jeg forsøger i første omgang med det.

Fortsat god weekend


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Engelquist »

Det er da trist at høre om dine overvejelser- men du har helt ret: det er sort/hvidt, når det kommer til at have saltvand i hjemmet- Hvis man ikke har tiden eller lysten til at passe det, går det ikke...
Har du overvejet et akvarie med lidt blødkoraller og beholde dine fisk- evt supplere med et par flotte kejsere?
Så slipper man for den konstante jagt på værdier...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Tykki »

Den ide Bo kommer med er en RIGTIG go ide!


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Engelquist »

Det blev en kort fornøjelse.... Min Achilles lå død på bunden i morges :-(
Den svømmede frisk rundt de første par dage og der var ikke problemer med de andre kirurger- jeg fik den ikke til at spise og i løbet af weekenden begyndte den svømme rundt med hurtige gællebevægelser- i går stod den helt passivt under fragtmenthylden, og gispede- og som jeg forventede kunne jeg fiske den op i morges...
Det blev en dyr og kort fornøjelse- og en lærestreg: køb aldrig en fisk uden at se den spise først!
Næste gang jeg skal købe en så dyr fisk, vil jeg betale et depositum og aftale at se den igen 8 dage senere, inden et evt køb- spørgsmålet er så om der er nogen forhandlere der vil gå med til det?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af crazy seahorse »

Det var en skam, Bo. Det kan bare være en vanskelig fisk.
Det virker som om den, udover at den er sart, så er den heller ikke glad for at blive flyttet.
Jeg har set et eksemplar der var indkørt, den havde gået længe hos Dan og spiste som den skulle. Ingen pletter eller andre tegn på dårligdomme.
Da den blev flyttet, så døde den i karantænen. Ingen fisk til at genere den, intet der kunne stresse. Alligevel så døde den på forholdsvis kort tid.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Tykki »

Lort ja! One Down , one to go !


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Tykki »

Jeg gruer også for flytning af min balje og om den klare det den stresser nemt


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af nbd »

Tykki skrev:Jeg gruer også for flytning af min balje og om den klare det den stresser nemt
Der må være en forretningsmodel i at lease Achilles ud :K


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Achilles...skal, skal ikke?

Indlæg af Dan89 »

Ej hvor øv! Er dette normalt det kan ske med alle typer fisk? Har oplevet det med en royal gramma og en mandarin fisk.. Har dog ikke fundet dem døde det er bare forsvundet med det samme efter køb..
Burde det ikke tage længere tid hvis det var fordi den ikke spiste? Det har vel været stress over flytningen?


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"