"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Beskyttelse af naturens mangfoldighed

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Beskyttelse af naturens mangfoldighed

Indlæg af Holst »

Hej SF.

Hvordan sikre man sig at de fisk man køber rundt omkring ikke er vildtfangede.?
Blandt andet alle klovnfiskens arter er truede grundet de fanges til akvarier og det samme er anemoner..?
Er der regler, mærkninger eller lignende man kan se efter når man er på udkig efter fisk og andet?
:f2:
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Beskyttelse af naturens mangfoldighed

Indlæg af Tykki »

Har du et link mht de truede arter?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Beskyttelse af naturens mangfoldighed

Indlæg af Carsten »

99% af alle fisk er fanget i naturen. Eneste certificeret er et eller amerikansk firma, som primært gør det for at tjene penge- mange penge. Og fiskene er stadig fra naturen
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Beskyttelse af naturens mangfoldighed

Indlæg af Jones »

ORA, Proaquatix, tidal gardens, bali aqua rich osv. producerer fisk, som ender i folks akvarier.

Du kan bare spørge din forhandler om fiskene er opdrættede. Hvis de er opdrættede ved han det helt sikkert, for så har de kostet mere end de vildtfangede at hjemtage.

I Horsens har Henrik en masse opdrættede klovne. De er store og flotte. Det er Sarah, som også er bruger her på forum, der har opdrættet dem.

Jeg selv solgte lidt klovne til Decocean for lidt over et år siden. Fyns akvariecentrum hjemtager også opdrættede klovne, men også vildtfangede fra Bali og Kenya.

Personligt vil jeg gerne betale mere for en opdrættet fisk, men de er svære at opdrive. Henrik fortalte mig, at han havde hjemtaget gule kirurger, som var opdrættet. Folk gad ikke betale merprisen, hvorfor han endte med at sælge dem som "normale vildtfangede" til en lavere pris. Siden har han ikke hjemtaget opdrættede.

Så har du særlige ønsker og er villig til at betale, så kan du sagtens bestille opdrættede arter. Der er efterhånden mange at vælge imellem derude, men i et lille land som DK kan de være svære at nå. Så frem med pengepungen :D
o_O
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Beskyttelse af naturens mangfoldighed

Indlæg af Holst »

Tykki skrev:Har du et link mht de truede arter?
det kom sig af en dokumentar om Stillehavet på drtv- “Stillehavet, verdens vildeste hav”. Ved godt den ikke er helt ny, men deri fortæller de at klovnfisken blev utrolig populær grundet filmen Nemo og man registrerede et stort dyk af den i naturen samt Anemonerne den lever i, og begrundelsen var fiskeri for akvarie brug..

Også et skriv om det her..
https://www.berlingske.dk/samfund/vi-fa ... -redde-ham" onclick="window.open(this.href);return false;

Så tænkte jeg om man kunne sikre sig at man ikke støttede fiskeriet men derimod opdræt i stedet..
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Beskyttelse af naturens mangfoldighed

Indlæg af nbd »

Opdrættede kan bestilles ved DeepOcean: http://www.deepoceanshop.dk/dejong/fisk/avlet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Beskyttelse af naturens mangfoldighed

Indlæg af MortenL »

Husk også på at der er en lokal befolkning som lever af at samle fisk ind, ikke at jeg ved det, men tænker en levende ornament fisk er mere værd for en koralrevsfisker end en død spise fisk, så skal der mad på bordet skal der fanges flere døde fisk. Ikke at det skal være grunden til ikke at købe opdrættede fisk, men en overvejelse. Der er naturligvis fisk, som den gule kirurg, der kommer fra områder hvor befolkningen er lidt mere oplyste omkring bevarelse af revet, end områder i Indonesien hvor det desværre lader lidt til at fiskerne kun har mulighed for at tænke på den næste fangst, om det så er på bekostning at stykke rev.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Beskyttelse af naturens mangfoldighed

Indlæg af Carsten »

Fosså, fortalte for en del år siden vedet foredrag i Klovnfisken, at værdien af akvariefisk fanget på Maldiverne, mener jeg det var. Oversteg værdien er den konsum fisk der blev fanget samme sted, mange gange. Trod at vægten kun var en meget lille promille del af vægten af konsumfiskene.
Samme gør sig nok gældende andre steder. F.eks Philipinerne, hvor dei stor stil dynamit fiskede eller hældte cyanid, for at få fiskene op. Det ødelagde revende i extrem grad. Philipinerne havde i akvarie hobbyen fået et fortjent dårligt ry, netop fordi de fiskede med cyanid. Fiskene overlevede, men ikke længde da deres indvolde var ødelagte af cyaniden.
Det der nok er den største trussel for livet på revene er ikke overfiskning, men at revene bliver ødelagt. Der er en dødelighed på noget nær 95 % fra æggene er lagte til en lille bitte fisk er tilbage på revet
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Beskyttelse af naturens mangfoldighed

Indlæg af MortenL »

Carsten skrev:Fosså, fortalte for en del år siden vedet foredrag i Klovnfisken, at værdien af akvariefisk fanget på Maldiverne, mener jeg det var. Oversteg værdien er den konsum fisk der blev fanget samme sted, mange gange. Trod at vægten kun var en meget lille promille del af vægten af konsumfiskene.
Samme gør sig nok gældende andre steder. F.eks Philipinerne, hvor dei stor stil dynamit fiskede eller hældte cyanid, for at få fiskene op. Det ødelagde revende i extrem grad. Philipinerne havde i akvarie hobbyen fået et fortjent dårligt ry, netop fordi de fiskede med cyanid. Fiskene overlevede, men ikke længde da deres indvolde var ødelagte af cyaniden.
Det der nok er den største trussel for livet på revene er ikke overfiskning, men at revene bliver ødelagt. Der er en dødelighed på noget nær 95 % fra æggene er lagte til en lille bitte fisk er tilbage på revet
Er det stadigvæk sådan at der bruges cyanid til ornament fiskeri, troede egentligt det var fortid, ved godt at der desværre stadigvæk bruges dynamit til alm. fiskeri, hvilket gør mig trist.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
12
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: Beskyttelse af naturens mangfoldighed

Indlæg af petersoe »

Mere info om emnet i en gammel tråd her:
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=79909
Vh Peter
Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Beskyttelse af naturens mangfoldighed

Indlæg af Carsten »

MortenL skrev:
Carsten skrev:Fosså, fortalte for en del år siden vedet foredrag i Klovnfisken, at værdien af akvariefisk fanget på Maldiverne, mener jeg det var. Oversteg værdien er den konsum fisk der blev fanget samme sted, mange gange. Trod at vægten kun var en meget lille promille del af vægten af konsumfiskene.
Samme gør sig nok gældende andre steder. F.eks Philipinerne, hvor dei stor stil dynamit fiskede eller hældte cyanid, for at få fiskene op. Det ødelagde revende i extrem grad. Philipinerne havde i akvarie hobbyen fået et fortjent dårligt ry, netop fordi de fiskede med cyanid. Fiskene overlevede, men ikke længde da deres indvolde var ødelagte af cyaniden.
Det der nok er den største trussel for livet på revene er ikke overfiskning, men at revene bliver ødelagt. Der er en dødelighed på noget nær 95 % fra æggene er lagte til en lille bitte fisk er tilbage på revet
Er det stadigvæk sådan at der bruges cyanid til ornament fiskeri, troede egentligt det var fortid, ved godt at der desværre stadigvæk bruges dynamit til alm. fiskeri, hvilket gør mig trist.
jo, der bruges cyanid, men i meget svage doser. så svage at de ikke skader noget. Får i tiden hældte man det uhæmmet ud fra dunke/tromler. Tror cyanid bruges de fleste steder, men stadig i så svage doser, at det kun kortvarigt bedøver fisken
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"