"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

3 stk klovne kan det gå?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

3 stk klovne kan det gå?

Indlæg af NielsChr »

jeg har mistet min ene klovn og nu går den anden og savner i makker.
jeg var ude i går i minizoo og der havde de godt nok klovne men de var opdrættede som de nu er i en dyrehandler - det er jo ganske godt, men de bliver sjældent gamle i butikken og er derfor temmelig små (1-2 cm).
det var derfor ikke tilgådeligt at købe en ekstra lille til min relativ store (7 cm), den ville sandsynligvis blive nakket eller stresset af den større klovn. hvilket jeg syntes lyde plausibel.

så jeg bliver nok nød til at tænke lidt anderledes...
de private som vil af med deres klovne er begge nogen som har 2, kan jeg købe 2 og sætte ned til min ene så der går 3 - de er nok nogen lunde samme størrelse.
evt skille mig af med en af dem efterfølgende hvis de 3 ikke kan tale ordentligt sammen...
eller skal jeg heller blot sælge min enlige og så købe 2 små i minizoo

nogen gode råd


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: 3 stk klovne kan det gå?

Indlæg af kalmar »

Hvis du har list størrelse på akvariet, og f.eks. en anemone i hver ende af akvariet, burde det sagtens kunne gå.

Jeg har selv 2 par klovne i min 350 Reefer (300L DT). Et større par i den ene ende og et lille par som holder til i den anden ende. Og sommetider, f.eks. ved fodring, svømme alle fint side om side.

Men når man sætter dem ned, bør man prøve at få dem direkte ned i en anemone i modsatte ende. Så har de et gennemsted og føler sig hjemme/sikre. Jeg tilsatte mit ekstra par sammen med en ny anemone med god success.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
roneld1974
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: tors 13. jul 2017 15:26
6
Postnummer: 3050 Humlebæk
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: humlebæk

Re: 3 stk klovne kan det gå?

Indlæg af roneld1974 »

min erfaring er at du får mere ud af vildt fangged klovn fisk & du får dem i den gode størrelse. - hvor stort er dit akv. ? normalt hvis du har 3 klovne ender du med 2. så prøv at ringe til andre akv. forretninger & spørge til deres klovne. det gode ved klovne i en god størrelse er at du har chance for at de lægger æg. jeg har haft flere par som lagde æg hver 5. uge - det er sjovt at se når de renser sten af for at lægge æg & så passe dem & sørge for at der ikke kommer nogle for tæt på dem.
mit råd er at når du sætter nye fisk i er at fodre godt et par dage før & sæt dem i når der ikke er lys på giv så extra foder de næste dage - hvis du kan så giv foder flere gange om dagen men sparsom glæder mig til at høre om hvordan det går ?
hilsen jan.


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: 3 stk klovne kan det gå?

Indlæg af NielsChr »

ja jeg burde selvf have skrevet der er tale om et lille nano på 60L - der er et enkelt ‘gemmested’ hcor mine gamle klovne havde gravet en rede ligne fordybning i sandet

kan se på vand værdier at det godt kan bære flere fisk (tror jeg) end de 2 klovne og mine makro alger vokser langsommere og langsommere og no2/no3 er helt i bund (0)

derfor havde jeg allerede planer om at introducere en 3’ fisk. men så strøg den ene klovn i svinget.

som sagt har jeg ikke lige fundet nogen ersttning hos forhandler i en tilsvarende størrelse (de små størrelser de har vil ellers passe fint til akv størrelsen)

dvs min valg er enten af få 2 nye små og afskaffen den gamle.
eller få 2 (et par) af en privat så der er 3 ‘store’ i alt og så evt afskaffen den som ikke går an i flokken.
og er derfor i tvivl om det vil være en dårlig ide med 3 brugte fisk i samme balje


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: 3 stk klovne kan det gå?

Indlæg af kalmar »

I så fald ville jeg ikke sætte mere end 2 klovne i akvariet. Og hvis det kun er 60L, ville jeg hellere have 2 små, fremfor 2 større.

Jeg har før haft 3 medium størrelse klovne i en kortere periode i et 100L akvarie, og det var 3 klovne som tidligere havde gået fint sammen i et større akvarie, det endte med at den ene hoppede ud af akvariet :-(


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 3 stk klovne kan det gå?

Indlæg af Carsten »

I princippet burde det kunne gå. Alle klovnfisk starter som hanner og den største bliver til en hun. Hvis den du har tilbage virkeligt er 7 cm, så er der stor sandsynlighed for at det er en hun. Men et er teori noget andet praksis.
Vi ved at alle gamle koste/kællinger osv... kan være nogle stride sataner, og det kan klovnfisk også være.
Jeg ville helt klart, hvis det var mig der stod i situationen, sælge den tilbage værende og så købe nogle af de små.

Det er bestemt ikke ret mange klovnfisk der sælges som er opdrættede. Lang den største del kommer frisk fra havet


roneld1974
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: tors 13. jul 2017 15:26
6
Postnummer: 3050 Humlebæk
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: humlebæk

Re: 3 stk klovne kan det gå?

Indlæg af roneld1974 »

hej niels
jeg havde tidliger et fluval edge 23.liter du kan sagtens have 4-6 fisk & en annemone nogle rejer samt sand snegle eramit krebs etc.
se evt - nano reefs - fluval edge. roneld 1974 der har jeg flere vidioer
god fornøjelse håber at høre hvordan det går.
hilsen jan.


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: 3 stk klovne kan det gå?

Indlæg af NielsChr »

hej jan, ja jeg havde lige planlagt at få 2 fisk mere, da den ene klovn stod af/blev overfaldet af en dannebrogsreje.

kan se at den tilbageblevende klovn nu er lidt bange for rejsen og er mere sky end den var før.
efter at have tjekket er den nok kun 6 cm...

jeg går nok efter løsningen med at skille mig af med den og så få 2 nye små - i minizoo er de alle samme størrelse og gik derfor udfra at der var tale om en flok fra opdræt, kan godt ske de kommer fra fri natur og de så vare er størrelse sorteret.

skriver lige til dig i en af dine fluval tråde da jeg har et spørgsmål som er mere relevant i den tråd


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: 3 stk klovne kan det gå?

Indlæg af NielsChr »

her lige en update.
fandt en lettere ‘brugt’ klovn som var større end dem i minizoo men stadig mindre end den som jeg har

man kunne med det samme se at den gl klovn blev meget glad for selskab og dens skyhed er helt forsvundet. de 2 klovne er bedste venner som om de altid har kendt hinanden. samtidig med den nye klovn kom en gulhalet damsel i - sælger lovede at den fint ville acceptere klovnene. de lever fint i harmoni og slås pt ikke
akvariet er lidt delt på midten af LS og klovne bor i en hule til venstra, mens damslen har fundet en til højre.
de mødes jævnligt på midten eller kommer på besøg hos hinanden - alt i alt et rigtig godt match og passer fint til akvarie størrelsen med disse 3 fisk+1 reje
Vedhæftede filer
894BCE77-AFAA-4CCC-A892-91960CB29FE5.jpeg


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: 3 stk klovne kan det gå?

Indlæg af NielsChr »

kort update her et lille 1/2 år efter.

mest mest som info til andre med lille DT på ca 50L (min sump går fra de 60 L)

Alle 3 fisk trives stadig og slås ikke, de lever fint med hinanden. bevares at en gang imellem viser de lige finner - specielt damslen vender til tider hele bredsiden mod klovene for at vise hvor stor den er.

De har som tidligere skrevet delt akvariet i højre/venstre således at de bor på hver sin side at min midterste LS søjle - tror at en midter søjle vil være et must hvis man skal have 2 sæt fisk i så lille et DT.


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: 3 stk klovne kan det gå?

Indlæg af kalmar »

Og en update fra mine 2 klovnpar
Det gik galt efter ca. ½ år. De boede i hver sin ende af akvariet, men pludslig begyndte anemomen at vandre, og lukke ned. Og så ville klovneparret som boede her, gerne ned i den anden anemone. Pludslig var der kun 3 klovne, og den sidste blev jagtet af de 2 andre, den gemte sig så det meste af tiden, og var helt lys/hvidlig. Det lykkedes mig (til min store overraskelse) at fange den. Nu går den i min frag tank og har fået farverne igen.
Den dumme anemone som begyndte at vandre rundt (dog på samme sten), har idag blot delt sig i 2, og de sidder nu begge ca. hvor den gamle sad.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"