"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vores mest sjældne akvariefisk... ?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Vores mest sjældne akvariefisk... ?

Indlæg af Jones »

Hej forum. Jeg har kigget lidt på nogle amerikanske fora og ser fra tid til anden fisk, som kun sjældent ses i handlen.

Jeg blev derfor nysgerrig efter at vide om vi har nogle sjældenheder her i landet. Kriteriet er ikke at arten er sjælden i naturen, men at den er sjælden i handlen. Ofte følges det ad, men faktorer som politik, geografiske forhold og pris kan også være en faktor. Tingene hænger ofte sammen.

- Jeg selv har noget så normalt som hjemmeopdrættede gold lightning maroon klovne i kælderen. De er ikke sjældne, men jeg har endnu til gode at se andre af slagsen opdrættet i europa. Endvidere er det en linje jeg selv har etableret ved brug af en 3. generation lightning maroon parret med en vildtfanget gulstribet hun fra sumatraområdet.

Billedet er et genopslag og viser den fisk jeg selv beholder. Resten af projektet er solgt. Om jeg kommer til at bruge fisken til avl ved jeg endnu ikke, eftersom jeg overvejer at satse alt på et endnu mere spændende opdræt, nu hvor jeg ved at mit gold lightning projekt vil blive ført videre af kyndige hænder.

Johan
Vedhæftede filer
IMG_1610.jpg
o_O
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Vores mest sjældne akvariefisk... ?

Indlæg af Tykki »

Fed tråd. Den eneste fisk jeg pt har, er kun lidt sjælden. A. Achilles. Kun sjælden fordi den er svær at holde liv i. Dette er min 3 fisk, og tredie gang er lykkens gang. Dan
dyr200
Reactions:

Re: Vores mest sjældne akvariefisk... ?

Indlæg af dyr200 »

Min kammerat har 2 gemmatrummer gående
Trudslev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: søn 1. feb 2015 17:04
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015

Re: Vores mest sjældne akvariefisk... ?

Indlæg af Trudslev »

Jeg holder en blueface angel, den er heller ikke sjælden. Efter anskaffelse har jeg faktisk set en del rundt omkring, trods jeg inden anskaffelse kun var stødt på ganske få eksemplarer. Det er som om visse fisk kommer på
mode..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Vores mest sjældne akvariefisk... ?

Indlæg af Carsten »

Vi er nok tildels selv skyld i at, det er begrænset hvad vi har af sjældne perler i akvarierne. Grossisterne får fra tid til anden nogle sjældne ting hjem. Men de er ofte så dyre at de er usælglige i Danmark, selvom forhandleren ikke tjener noget på den.
På mange måder er vi et land befolket med nærrige skotter
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Vores mest sjældne akvariefisk... ?

Indlæg af Jones »

Ja nogle fisk er dyre. Hvis de lever på et meget begrænset område, er omfattet af lave fiskekvoter, forekommer dybt under overfladen, samt påvirkes af politik, så kan jeg godt forstå at priserne går op. Hvorfor a. achilles er så dyr er mig en gåde. Den forekommer mig at være normal, men som Dan nævner er den måske svær at holde i live. Hvis arten har svært ved at klare transport er det måske kun 10% som overlever til forhandleren. Så skal priserne naturligvis op for at dække tabet af de resterende fisk.

Jeg selv påtænker at købe et par amphiprion latezonatus. Sådan et par vil koste omkring 5000 kr. Hvorfor? Fordi de lever på et meget begrænset område ved Australiens østkyst, skulle leve relativt dybt og så er der naturligvis ikke mange fangere, hvorfor de få der er om budet kan presse priserne op. Endvidere vil jeg tro at Australien har strenge regler for, hvad der må fanges i deres farvande.
o_O
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Vores mest sjældne akvariefisk... ?

Indlæg af Tykki »

Jeg syntes nu det er ok med en pris på over 2000. Pr individ. Det nervepirrende i det game, er jo om kræet overlever. En sart fisk fra Australien mht transport osv har jo ikke mange chancer. Vi er, som Carsten skriver, nærige på den mest besynderlige måder her hjemme. Jeg er nu super glad for min Achilles , og når den bliver for stor, så skal der opgraderes. Det vil koste mig 30 klik, men fisken er det hele værd, plus at der så vil blive plads til mere svømmende liv.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Vores mest sjældne akvariefisk... ?

Indlæg af charlie saltvand »

Ved ikke om denne er sjælden her hjemme?

Den er ihvertfald køn. :W
image.jpg
Den er jo så forøvrigt “arvet” af Dan “the man”, som ikke ville finde sig i at den tyggede i hans koraller :T

Har i øvrigt også 6 stks Anthias kashiwae, en dybvands type, der vidst ikke ses så tit i handel.
15BFF51B-4076-4BBD-A76C-9D3AE4CF9ADB.png
15BFF51B-4076-4BBD-A76C-9D3AE4CF9ADB.png (258.51 KiB) Vist 2282 gange
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Vores mest sjældne akvariefisk... ?

Indlæg af ole kekkonen »

havde dem her på et tidspunkt,de var sjove
Vedhæftede filer
ris._4-1_157.jpg
P1200543.JPG
P1200533.JPG
P1200545.JPG
P1200528.JPG
P1200527.JPG
P1200519.JPG
P1200516.JPG
P1200515.JPG
P1200477.JPG
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Vores mest sjældne akvariefisk... ?

Indlæg af Meller »

Jeg havde engang en liopropoma swalesi
Syntes ikke jeg har set eller hørt om nogle der har haft sådan en :-) men om den er sjælden aner jeg ikke :-) En meget sky lille fisk, nok mest grundet jeg havde en skestribet gylte i forvejen....
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"