"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lidt hastehjælp

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Låst
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Lidt hastehjælp

Indlæg af Chrissy62 »

Bum bum...

Jeg var i går hos DecOcean og købte to aftrækkerfisk.

1 stor blå Redtoothed triggerfish ca. 15 cm

1 Picasso aftrækker fisk ca. 10 cm

Jeg fik at vide, at de er fredelige, så derfor tænkte jeg fint, lad os bare prøve. Picassoen henter sand op hele tiden, som den smider ud i hele akvariet gennem mund og gæller. Hvorfor gør den det?

Og nu har den store blå Redtoothed forvildet sig ned i overløbet, hvor den kæmper en brav kamp for at komme op, hvilket er umuligt, medmindre jeg tager den op. Der kan ikke komme et net derned, som fisken kan være i, så den skal tages med hænderne. Men den har altså to store tænder foran og spørgsmålet er om den også har en giftig finne/aftrækker?

Hvordan får jeg den op, så jeg og fisken ikke tager skade?

Skal lige siges, at der er net for overløbet, men den er alligevel kommet derned...

Jeg håber nogle kan hjælpe mig med de her to spørgsmål hurtigt :)

1. Hvordan får jeg den op af overløbet?
2. Hvorfor smider Picassoen med sand?
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Ryom »

En Picasso aftrækker smider altid med sand.

Prøv at lukke røret fra overløbet til sumpen. Så overløbskammeret bliver fyldt helt op. Så kan fisken muligvis selv (evt. Hjulpet på vej med et net) ud i akvariet igen..

Held og lykke
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Carsten »

Den der rød tandet trigger, hedder Odonus niger. Den burde ikke være giftig. men selvfølgelig skal man ikke lade sig stikke på den stive finnestråle.

Den siges i øvrigt at være en tidsindstillet bombe. Den skulle kunne gå totalt amok, og nakke alt andet i akvariet


Det at picassoen smider med sand, er i dens natur. Den leder efter spiselige snegle og orme i sandet.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Chrissy62 »

Tak for hurtig hjælp :)

Nå, jamen, så var det så 800 kr. lige ud af lommen, eller også kan det være, at Carsten vil tage dem retur?

Han sagde jo trods alt, at de var fredelige, og jeg spurgte om de kunne gå sammen med de andre fisk, hvilket jo er tydeligt, at der allerede nu er opstået problemer...hmmm..
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3605
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af nielsk »

Picassoen smider altid med sand. Det er de kendt for.
De plejer at være fredelige indtil de bliver store
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Carsten »

Picassoen er da normalt ganske fredelig, at den smider med sand, forhindrer da ikke at den går sammen med andre fisk.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Chrissy62 »

Jojo, den er helt fredelig, men alle mine koraller på bunden er fyldt med sand og hele akvariet er sløret af sand. Det er jo ikke det man har lyst til at se, når man kigger ind i sit akvarium :)

Så, ja, den må også væk igen.. øv.. den var ellers så fin :(
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Mikas »

Jeg synes nu ik at du kan kræve pengene tilbage ud for den forklaring?
Jeg vil også mene at de er fredelige. Jeg har haft begge fisk uden at ha oplevet noget ballade så vil mene at det er det rigtige svar du har fået .
At den smider med sand er vel en hel anden sag? Hvis du havde grovere sand i så kan den ik smide med det.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Chrissy62 »

Nå, efter mange forsøg, er det ikke lykkedes at få fisken op af overløbet. Den er så stor, at den ikke kan være i det net, der kan komme ned i overløbet. Den har selvfølgelig presset sig selv hel ned i bunden.

Vi kan ikke nå ned med hænderne.

Vi aner faktisk ikke, hvad vi skal gøre.
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Carsten »

sluk for alle pumperne. Træk diverse rør op, så burde du har plads til at få hænderne ned. Bagefter, sørger du så for at det ikke kan gentage sig, ved at spænde tagrende net over
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af PoulD »

Kan helt tilslutte mig Ryoms forslag. Jeg har tit haft min pudsefisk i overløbskassen og for vel ½ år siden forsvandt min røde koralvogter sporløst. Jeg kiggede dengang efter den i overløbskassen men da jeg ikke kunne forestille mig den på nogen måde kunne være kommet derover, har jeg tydeligvis ikke kigget grundigt nok, for i tirsdags opdagede jeg, at den alligevel var i overløbet. Jeg gjorde,som jeg plejer og som Ryom skriver, af med alle 3 overløbskamme, lukke for hovednedløb og sikkerhedsrøret, og pumpe nogle cm ekstra vand op i DT. Jeg troede faktisk ikke på det ville virke denne gang, for den koralvogter svømmer kun en anelse bedre end en lægtehammer og måske var den endda afkræftet. Der gik dog mindre end 10 minutter inden det lykkedes for den at komme ud (den ser også ud til at være i OK form trods den meget lange indespærring og begrænset adgang til føde).

Håber ikke du tager det ilde op, men jeg synes dæleme man også har et vist ansvar for selv at sætte sig en smule ind i en fisks behov og adfærd etc. inden man farer ud og køber den. Man kan ikke sætte sin lid til, at en travl forhandler kan bruge en halv time på at belære en om alle mulige detaljer om hver enkelt fisk, som måske ikke engang har relevans for netop den kundes situation og akvarium.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Chrissy62 »

Carsten:

Vi kan godt slukke for pumperne, men vi kan ikke få rørene op. De er limet fast:( Det med at få hænderne ned, kan vi så stadigvæk ikke.. Vi kan ikke få toppen af, og der er for langt fra fronten og over til overløbets bund med hænderne. Iøvrigt har vi net over, men den hoppede over nettet, ellers kan jeg ikke se, hvordan det har kunnet lade sig gøre.

PoulD:

Du har helt ret i, at man selv har et ansvar for at kende de fisk man køber. Til mit forsvar skal siges, at der stod en anden kunde i butikken udover Carsten, og kunden havde selv sådan en blå aftrækker, og en leopardaftrækker.. Han sagde, der var overhovedet ingen problemer med dem, og jeg spurgte Carsten som sagde, at det var rigtigt. Ingen nævnte, at Picassoen smed med sand.

Men ja, jeg skulle have taget min mobil frem og læst om de fisk, inden jeg købte dem.. Det er så tvivlsomt om der står noget på nogen wiki om at Picassoen smider med sand. Det ved man sikkert kun via erfaring, og af skade bliver man jo klog, eller det gør nogle. haha

Nå, nu skal den stakkels fisk have ro. Den må være meget stresset. Så må vi prøve i morgen at slukke for pumperne og få vandstanden helt op over rørene, og så håbe, den selv finder ud af at komme ud.

Mht. Picassoen og det der sand-smideri.. hmmm...tjae.. nyt bundlag? den er jo ellers rigtig sød og var lige så glad for den ;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Chrissy og andre.... Når du engang har fået fisken op, så tilpas evt en pleksiglas plade eller eggcrate ell lignende, med et par fastspændte lange stribs eller andet pålimet på, som stikker op så du kan nå det, ned at ligge på bunden af dit overløbskammer, så kan du en anden gang langsomt løfte denne ekstra bund op og på den måde nemmere få fisk tilbage i DT.

Jeg har heldigvis IKKE det problem med min overløbskasse da den er NEM at komme til :W
image.jpg
image.jpg
Held og lykke med at få din fisk op.

Ps. Vi havde en lille Picasso der måtte videre da den gik efter alle ny kommende fisk. Min (meget sparsomme erfaring med disse fisk), er at trigger fisk er noget af det sidste der skal i baljen...
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Chrissy62 »

Hej Charlie

Glimragende forslag. Det vil jeg lade gå videre til Jønner, som jo nok er den, der er mest teknisk minded herhjemme :D

Jeg har heller aldrig haft triggere før, fordi jeg netop altid har tænkt, det var nok for problematisk, men nu blev jeg så overbevist i går om, at de her var helt fredelige og gode og sagtens kan gå med andre fisk, så jeg tænkte, lad os bare prøve.

Jeg burde dog alligevel have haft advarselslamperne ude, da Carsten sagde, at Picassoen kostede 500 og den blå 800, men jeg kunne få et godt tilbud, nemlig 800 for dem begge to ;)

Set i bakspejlets klare lys, så var der jo nok en grund til, at jeg fik det gode tilbud ;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Mikas »

Det synes jeg igen er en mærkelig sammenligning . Du kan være helt sikker på Carsten ikke tager fisk hjem som ikke kan sælges. Det er jo en forretning han har så han køber jo kun det hjem som der er efterspørgsel på.
Disse to fisk er helt standart fisk der ofte går i forhandlernes akvarier da mange mennesker synes det er flotte og sjove fisk at kigge på.
Jeg mener ikke at nogen af dem kan klassificeres som reefsafe så derfor ser man dem ofte kun hos nybegynder osv som ikke har akvariet fyldt med koraller.
Det er ofres nybegyndere der køber fisk der ser sjove og specielle ud så selvfølgelig er der et marked for dem så han prøvede sku nok ik bare at give dig dem billigere fordi den ene ville hoppe i overløbet og den anden smider med sand.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft en Picasso aftrækker, og den smed ikke med sand, selvom muligheden var rigeligt tilstede.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af MMartin »

Få da fingrene ned i det overløb og få fisken op :) Hvis det er den jeg så gå hos Carsten så er den ret så stor. Den klarer da ikke en nat i et overløb :(

Det er vist ret alm viden at en humuhumunukunukuapua'a smider med sand :)
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Chrissy62 »

Kære alle

Af hjertet tak for den enestående og hurtige hjælp jeg fik i går.

Vlad, som den blå er døbt (Gæt selv hvorfor) :D er oppe i DT igen nogenlunde frisk og med lidt skrammer. Jønner skal i Jem og Fix nu og købe et tagrendenet, og så skal han bygge et net nede i overløbet, så vi en anden gang ikke kommer ud for det samme. Vi beholder selvfølgelig det store net, vi har lodret oppe foran overløbet også, så vi går med livrem og seler.

Rigtig god jul til jer alle :)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
decocean
Forhandler
Forhandler
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: tors 27. nov 2008 20:49
15
Postnummer: 4370 Store Merløse
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Store Merløse
Kontakt:

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af decocean »

Jeg har købt de her 2 fisk af en kunde, som har haft dem gående sammen med mange andre fisk, i flere år. De har gået sammen med Acanthurus sohal, Acanthurus lineatus, Tomat klovn, bicolor kejser, kaninfisk, gul kirurg, xanthurum, klovn gylte, osv, osv. Der har aldrig været problemer med fiskene hos kunden.
Jeg sagde ikke til dig de var fredelige. Jeg sagde ”de har gået fint sammen med andre fisk hos ham der havde dem før”.
At du antyder jeg vil snyde dig, fordi jeg giver dig rabat på fisk, finder jeg mig ikke i. Du bedes finde et andet sted at handle fremover. Du er ikke velkommen i min butik mere.
Vi ses i butikken

Mvh. Carsten
DecOcean Aquarium
http://www.decocean.dk
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Mic4700 »

decocean skrev:Jeg har købt de her 2 fisk af en kunde, som har haft dem gående sammen med mange andre fisk, i flere år. De har gået sammen med Acanthurus sohal, Acanthurus lineatus, Tomat klovn, bicolor kejser, kaninfisk, gul kirurg, xanthurum, klovn gylte, osv, osv. Der har aldrig været problemer med fiskene hos kunden.
Jeg sagde ikke til dig de var fredelige. Jeg sagde ”de har gået fint sammen med andre fisk hos ham der havde dem før”.
At du antyder jeg vil snyde dig, fordi jeg giver dig rabat på fisk, finder jeg mig ikke i. Du bedes finde et andet sted at handle fremover. Du er ikke velkommen i min butik mere.
Hold da op , sikke 1 udmelding :BA så det da godt der stadig er andre mere fornuftige forhandlere , og handle hos , man kan da ikke bortvise kunder på den måde på 1 offentligt forum , den kunne være taget face 2 face i din butik næste gang Christina kom forbi dig , find nu det gode Julehumør frem i stedet for.
Mvh.Michael
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Lidt hastehjælp

Indlæg af Engelquist »

Tvisten mellem kunde og forhandler blander vi andre os helt uden om!
Tænker at de bedst kan løse det, uden indblanding...
Jeg lukker tråden, da problemet med fisken i overløbet er løst!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Låst

Tilbage til "Fisk og bløddyr"