"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

kan dette være en annemone ?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

kan dette være en annemone ?

Indlæg af NielsChr »

har nu haft akvariet i 1/2 år og har set denne ‘fætter’ 3 forskelige steder - den er stadig meget lille 5-7 mm. men jeg vil vurdere at den nu er dobelt så stor som første gang jeg så den.
første gang var den så lille at det stort set kun var dens arme (hvor der sider en lille hvid knop i enden) som var synlige - den gang tænkte jeg at det måske var en slags svamp eller søpung.
den forsvand dog efter ca 30 dage og dukkede herefter op et andet sted hvor den kun var ca 2 dage, den har så været væk i ca 1-2 mdr og er nu dukket op igen.

jeg er næsten sikker på at det er samme ‘dyr’ da den som sagt vokser lidt fra gang til gang og jeg tjekker næste dagligt alle kroge i alvariet for ‘spændende’ nye opdagelser.

det ser ud som om den fortrækker mørke steder, da den typisk har sat sig på undersiden af et fremspring - dvs i skygge og gerne lidt gemt af vejen inde i en krog.
den sider også gerne ‘på hoved’ og har armene nedad (som den sider nu)

er det en annemone ? eller noget andet
Vedhæftede filer
86406510-DBD6-4440-B967-4CC741AEAD04.png
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: kan dette være en annemone ?

Indlæg af PoulD »

Svært at se hvad det er, men umiddelbart ville jeg gætte på en Hydroid.
Prøv evt. om du kan få øje på nogen i medusa stadiet = nogle meget små vandmænd-agtige fyre , lidt som gennemsigtige søstjerner med kugler på armene. Ses bedst på glasset.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: kan dette være en annemone ?

Indlæg af Allan M »

Det ligner en juvel anemone - Corynactis - små smukke anemoner.
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: kan dette være en annemone ?

Indlæg af PoulD »

Som sagt synes jeg det er meget svært at se, og det kan sagtens være Allan har ret og det er Corynactis eller Pseudocorynactis. Disse er imidlertid - trods populærnavnet - ikke anemoner https://reefs.com/2016/03/09/identifica ... -aquarium/" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: kan dette være en annemone ?

Indlæg af NielsChr »

tak for svar, efter at have tjekket andre billeder af Corynactis, så er jeg sikker på det er sådan en fætter som kravler rundt.
er det, det samme som glas annemoner (bad bandit) ?

der står den kan formere sig alene,
foreløbig har jeg haft den 1/2 år og på den tid har den jo ikke lige frem spredt sig til hele alvariet så tænker den er ganske fredelig at have gående.
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: kan dette være en annemone ?

Indlæg af NielsChr »

har i går nat været oppe og lyste ind akvariet med en uv lampe og fandt at der er nogle stykker.
de har nok været der i lang tid da man ikke kan se dem om dagen.

dens små runde polypper ude i spidsen er fluroserende og lyser flot op som et lille pariserhjul når man lyser på den, de kan dog ikke lide lys da de så trækker sig ind/ forsvinder.

de er alle meget små 2-5 mm i omkreds.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"