"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Banggai Kardinal han gemmer sig

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Banggai Kardinal han gemmer sig

Indlæg af Jonathan93 »

Hej Alle!

Jeg har en Banggai kardinal som har gået alene i et 54 L akvarie uden mange gemmesteder (mest holdt sig i hjørnet), mens han havde æg.
Han er lige smidt unger (Jubii!), min 25 stk :h, og er nu kommet over i mit store akvarie igen mens ungerne bliver fodret op!

Det er første gang de har lagt æg, mega fedt, men efter min han er kommet tilbage jagede hunnen ham mega meget lige til at starte med, og nu har han gemt sig i 1,5 dag nu, kommer lidt frem når det er mørkt, og har spist en lille smule!

Skal jeg være bekymret over han gemmer sig, og kun viser interesse for mad hvis det kommer lige foran snuden af ham (han har spist en lille smule siden han kom tilbage)? Jeg er mest bekymret fordi han har gået virkelig lang tid uden at spise og ville forvente han var ultra sulten! Tror måske de 3 uger har været lidt stressende i et 54 L akvarie med kun 2 små levende sten han kunne semi gemme sig ved. Har puttet en plastikplante i nu og tænker at lave en fake langpikket søpindsvin til næste gang så han føler sig lidt mere hjemme!

Grund til at være bekymret eller tror i nok han skal komme frem som han gjorde før?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Banggai Kardinal han gemmer sig

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt m ungerne TILLYKKE ;-).

Har fodret flere kuld op på følgende, små reefpearls, et par døgn, efter første døgn nyklægget artemia og efter to døgn fint hakkede mysis, der vil nok, desværre gå en del af ungerne til.. især hvis det er hannens første kuld. Men der skal nok komme unger ud af det.

Mht hannen, så skal de nok blive venner igen. Husk, når de går igang m at yngle at det nemt kan komme til at ske regelmæssigt. Hannen har brug for en yngle pause så han kan komme til kræfter igen, hvis nu de yngler 3-4 md i træk.... Så, hvis han nu igen om kort tid går med æg, så fortvivl ikke hvis han spytter dem på et tidspkt. Så er det fordi hunnen er for hård ved ham og han ikke har fået nok nærring mellem yngleperioderne.

God vind ;-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Banggai Kardinal han gemmer sig

Indlæg af bmvw »

Ej hvor fedt, tillykke med det! Håber du kan fodre dem op... Hvis det går er jeg helt sikkert aftager til et par stykker.

Mvh Sonny


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Banggai Kardinal han gemmer sig

Indlæg af Jonathan93 »

Tak! Altså alle ungerne spiser virkelig godt med nyklækket artemia (beriget med phyto) og ingen er gået til (dog kun på 2. dagen efter klækket), men lækkert nok at høre de stille og roligt kan begynde at spise hakket mysis! Må jeg lige prøve mig af med, så kan de få lidt mere næring af det! Forventede nemlig slet ikke særlig mange ved første kuld (forventede egentlig at han nok ville spise dem!), men de ser virkelig allesammen godt ud, og trives i mit lille opdrætsakvarie :)

Nå sidespring egentlig ;) Det jeg egentlig bare er bekymret over er at han virker meget sky ovre i DT, og har været meget lidt fremme de gange jeg har fodret frost. Derudover er han en lille smule bleg ift. hunnen (nok bare stress). Ville bare tro han ville gå til fadet med det samme der var mad efter så lang tid, skidt pyt om han spiser hendes æg med det samme, jeg gør det kun for hyggens skyld så der behøves ikke være så travlt med det, for mig er det bare vigtigt han kommer sig ordenligt!


bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Banggai Kardinal han gemmer sig

Indlæg af bmvw »

Lyder da fantastisk at ungerne spiser. Sig endelig til når du er klar til at sælge.
Mon ikke at hannen kommer mere til hægterne i løbet af de næste par dage, det håber jeg.

Mvh Sonny


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Banggai Kardinal han gemmer sig

Indlæg af Jonathan93 »

Skal jeg nok Sonny! Jeg holder tråden opdateret :)


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Banggai Kardinal han gemmer sig

Indlæg af Jonathan93 »

UPDATE:

Vigtigst af alt, hannen har det godt, spiser og er endelig kommet frem og svømmer ved siden af hunnen igen, så de er blevet gode venner :wink:, så nu skal han bare spises godt mæt så han er klar til æg igen!

Ungerne har det godt, ingen døde endnu (af hvad jeg kan se) spiser fint med beriget levende artemia, håber snart at kunne få dem på noget frost så jeg er sikker på hvor meget næring der er i! Men så langt så godt!


bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Banggai Kardinal han gemmer sig

Indlæg af bmvw »

Sådan der! Så langt så godt. Glæder mig til at følge udviklingen

Mvh Sonny


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Banggai Kardinal han gemmer sig

Indlæg af Jonathan93 »

Billede af ungerne :)
På nuværende tidspunkt er jeg sikker på der er 23 unger, har måske mistet et par stykker, men kan sagtens være jeg talte forkert i starten!
Jeg var meget bekymret om de var vokset, men synes på billederne (beklager billedet til højre for dårlig kval) at kunne se at de er vokset! For det første fylder øjnene betydelig mindre på billede til venstre (hvilket jeg tænker er fordi kroppen er vokset) og at der er kommet en sort "streg" på kroppen lige ved haleroden :) Synes de ser sunde og raske ud også! De bliver fodret levende artemia så tit som jeg kan, har tilbudt hakket mysis men de virker sket ikke interesseret endnu :)
Skærmbillede 2018-11-02 kl. 13.24.59.png


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"