"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Problem gylte?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Problem gylte?

Indlæg af The Baptizer »

Jeg har hen over det sidste år eller mere, mistet stort set alle nytilføjelser i mit ene akvarium. Idag røg min blå dværgkejser (Centropyge bispinosa), som jeg kun har haft i lidt over 2 måneder.

Normal forsvinder fiskene bare eller man finder dem døde om morgenen uden nogen åbenbar dødsårsag. Men med dværgkejseren idag så jeg den svømme rundt og se sløj ud og opdagede at den havde skade i bugen, hvor hvad der lignede tarme hængte ud.

Jeg har hørt at gylter skulle have en ret skarp mund, som kan sprætte maven op på en anden fisk, men har aldrig hørt det skulle være et problem i akvariet.

Jeg har en gul han gylte (Halichoeres chrysus) som efterhånden er blevet en 11-13 cm stor. Kan det være den som tager livet af alle de nye fisk jeg putter i akvariet?

Jeg har også en mindre (6-7cm) juvel gylte hun.

Hvad er jeres erfaring med gylter når de går hen og bliver lidt store?

Mvh Johnny


Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
9
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Problem gylte?

Indlæg af Jesper Krogh »

Jeg har også en Halichoeres chrysus der er 6 år gammel. Og ca 15 cm lang. Jeg har ingen problemer med den.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Problem gylte?

Indlæg af Carsten »

Nu er det rigtigt mange år siden jeg selv havde sådan en sag, men hvis gylter var et problem når de vokser til, tror jeg det ville have været fremme mange gange.
Tror du skal lede efter årsagen andre steder. Men jeg har selv haft fisk, især grønne chromis som pludseligt svømmer rundt med et rundt hul i maven. Umiddelbart virker fisken upåagtet af hullet, men sjældent overlever den mere end et par dage.
Du har ikke fået sådan et moster af en orm ind som jeg havde 2 af. Så dem aldrig i akvariet, på trods af at den ene var 60 cm lang og den anden ca 45


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Problem gylte?

Indlæg af sydsjælland »

Jeg har aldrig haft problemer med 2 store gule gylter (haft dem i 5 år) MEN oplevede det samme som dig, på et tidspunkt og til sidst fandt jeg synderen, en fuckker Hans af en krabbe måske 6-8 cm som boede inde i en af de levende sten :-).
God stor lækker levende sten med masser af huler, købt hos forhandler kommet hjem fra Bali eller noget - og ja der var så også sådan en fætter i :-) efter den blev hevet op levede fiskene igen noget længere.


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Problem gylte?

Indlæg af MortenL »

Jeg har haft samme problem, hos mig er det en seks stribet gylte der skaber terror i tanken. Tror ikke at en Halichoeres chrysus er helt så aggresiv.

Men ja, krabber kan også være nogle sataner.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Re: Problem gylte?

Indlæg af The Baptizer »

Den virker ikke aggressiv eller noget overfor de andre beboere i akvariet. Men da jeg fik jaget dværgkejseren ud af sit skjul, for at kunne kigge nærmere på den, var den gule gylte hurtig henne og bide den i maven.

Der med er det jo ikke sikkert at det også var den der bed først. Men jeg er ikke glad for den lige nu og kan jeg fange den, ryger den også på ferie i sumpen.

Krabber og andet skidt gemt i stenene, kan jo være nærmest umulige at opdage. Men jeg må prøve at liste rundt med min røde lomme lygte efter lyset er slukket :)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Problem gylte?

Indlæg af charlie saltvand »

Had haft en pænt stor gul i baljen. Den var super fredelig. Så gætter på krabbe, “bobbit-worm” sø knæler ell andet utøj...... :dizzy:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"