"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Dem der har fulgt lidt med i min tråd, ved at jeg gerne vil have lidt kejser og sommerfugle fisk i baljen.

Del gerne jeres erfaringer ift disse 2 skønne arter.

Akvariet er 750 Liter. 250 cm langt, 60 højt og 50 dybt. Stensætningen består af 3 forskellige øer og der er ret meget fri svømmeplads. Jeg er lidt i tvivl om, om der er “huler/gemmesteder, nok til fiskene?

Koraller bliver primært hurtigt voksende, “lette” SPS arter, jeg går ikke så meget op i om der er fuld polyp udfoldelse på disse i dagtimerne, og går heller ikke op i om fiskene genere dem lidt, ved at nippe slim mm fra disse.

Fisk i baljen lige nu.
Et par alm klovnefisk. SKAL blive!
Et par Kauderni fisk. SKAL blive!
En filfisk, SKAL blive, denne flyttes ind i mellem rundt mellem DT, søjle der er på samme system og sump, da den er en MESTER til at tage glasroser.
En Picasso aftrækker...... Der nok ryger ud, når den bliver 7-8 cm.
En lilla kirurg........ Der nok ryger ud, hvis den ikke lader ny ankommende fisk være i fred.

Ønske liste:
Et PAR flamme kejser.
En imperator.
En Påfugle kejser AKA Pygoplites D. ( Fra røde havet)
..... Hvis jeg ikke kan holde påfuglen, så en P Anularis AKA ring kejser.

3 stk pyramide sommerfugle AKA H. Polylepis.
En copper band, ell en Forcepiger f.

Har du haft nogle af ovenstående?
Er der en sommerfuglefisk jeg har “glemt”? Er fx VILD med bl.a Charetodon auriga, AKA Threadfin butterfly.. Men ved ikke helt om den er for hård ved sps koraller.

Kom med jeres meninger og inputs TAK ;-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Trudslev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: søn 1. feb 2015 17:04
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015

Re: Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af Trudslev »

Har haft Imperator. Super flot og med massere af personlighed. Satte de andre på plads hvis der var ballade, og larmede overraskende meget. Mit hus er 172kvm og akvariet står rimelig centralt, og når den brummede kunne det høres i hele huset. Næsten en belastning engang imellem,når den en sjældenhed gang imellem brummede sent og midt om natten. Nippede i lidt af hvert.


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af KasperT »

Jeg er ved at bygge lidt det samme som dig og har lige tilføjet en lille udfarvet imperator.
Det går egentlig meget godt men med andre hurtige fisk er det svært at give den mad nok uden at bombe akvariet med næring. Lige nu ignorere jeg den høje nitrat og fodre bare løs :-)

Har du mulighed for det, så er et separat akvarie hvor du kan lære fiskene at spise og fede dem op en super god investering. Når de kommer i DT hvor der er konkurrence med det samme er det noget bøvl har jeg fundet ud af på den hårde måde ;-)

Ellers kan man jo købe dem som juvenile hvis man har tålmodigheden til det :-)
Kan det lade sig gøre at putte de forsigtige fisk i først så er det klart en fordel. Påfuglen fx ;-)
Var tæt på selv at købe en fin en i Horsens men turde ikke, så holder mig til imperatoren for nu.


/Kasper

Website: Reef App
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for jeres erfaringer :-)
Jeg har netop et 120 liters akvarie der er seperat men en del af vand systemet, dette skal der nok søheste i på et tidspkt når resten køre godt. Her i er der fred til at lære nye fisk at spise. Jeg vil KLART have kejserfisk som juvenil, da jeg elsker at følge “forvandlingen”.

Ved at påfuglen er lidt “sky og forsigtig” så den skal i baljen før imperator og flamme kejser.
Tak :-)

Nogen med butterfly fisk erfaringer.....?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af peder »

Har både flamekejser og Forcipiger, har haft dem i ca. 18 mdr. uden problemer de er altædende og rører ikke mine Sps.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af Jones »

Jeg har haft flammekejser, imperator (juvenile) og voksen navarchus kejser. Den synes jeg måske at du skal overveje, da det er en fredelig og smuk fisk. Flammekejsere skifter køn ligesom klovne. MEN.... Hos dværgkejserne er det den store, der er en han. Jeg vil derfor foreslå, at du får en meget lille fisk og en meget stor, så du ikke står med to hanner, der vil slås. De er blevet opdrættet i fangeskab flere gange, så det er ikke umuligt.

Jeg overvejer at prøve med et par, dog med henblik på opdræt.


o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for jeres inputs.

Godt at høre mht sps Peder. :-) :GO Var forcepiger svær at få igang mht mad?

Jones, takker, ved du om navarchus er lige så “forsigtig” og sky som “regal/påfugle” kejser? Tænker det kan blive lidt hårdt, for en sådan i baljen, med både flamme og imperator...... ps. Har set dem gyde i en us balje på youtube :-). Ved godt det med køn og ift til størrelsen, men FEDT med en “head up” :GO

Takker og der er plads til flere erfaringer :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Trudslev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: søn 1. feb 2015 17:04
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015

Re: Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af Trudslev »

Jeg havde flamme, imperator og navarchus i et 700 liter setup. Flammen passede sig selv, men imperatoren var godt nok meget efter navarchus, selvom imperatoren blev introduceret sidst..


Trudslev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: søn 1. feb 2015 17:04
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015

Re: Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af Trudslev »

Jeg havde flamme, imperator og navarchus i et 700 liter setup. Flammen passede sig selv, men imperatoren var godt nok meget efter navarchus, selvom imperatoren blev introduceret sidst..


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af nielsk »

I mit 1900 liters havde jeg 6 pyramider en overgang. Det gik fint i forhold til alle slags koraller, jeg vil mene paletkirurgerne er mere risikable.
Jeg har ikke haft rigtige langtidserfaringer med andre sommerfugle. Jeg har pt. en lille auriga gående i min søns sump.
Pygoplites er notorisk svær, den er i kategori med zanklider og lign. Jeg havde en som så ud til at trives i 6 mdr. hvorefter den vendte bugen i vejret og døde


SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for jeres kommentarer det er GULD. Jeg er v at være på alder med Erik, så kommer i tanke om noget nyt hele tiden :T

#Niels, hvorfor har du dem ikke længere :dizzy:

Havde en fin navarchus tilbage i 83` eller noget, den gik fint i nogle år, den var dog ret sky, så tror sgu det skal være en P annularis der skal være “selskabsfisk” ift. Imperatoren, havde også sådan en fætter i midt 80’erne, den var super flot og havde et godt temperament......., eller en H cilirais/ dronninge kejser, hvis de er til at få fingre i her hjemme?

De er jo begge to piv smukke :W
Dronninge kejser
E657AD55-B563-416F-AA30-80C54BBF174F.jpeg
Ring kejser
2C38A43A-F0CA-4DE6-BE7F-3917D5052E85.jpeg
Kom gerne med flere erfaringer.

# Jones, der er en amerikaner der mener at kunne Sexé flamme kejser ud fra form og farve. Hanner er mere 4kantet, har mere blåt på gatfinnen og har flere mørke/sorte striber end en hun..... Men for at være mest mulig sikker vil jeg forsøge at skaffe et “par” i meget forskellig størrelse :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af KasperT »

Det der billede af dronning kejser har jeg taget i Horsens sidste år :-) Så de er da i handlen af og til ;-)


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af peder »

“Var forcepiger svær at få igang mht mad?”
Nej den spiste i butikken, køb aldrig en pincet der ikke spiser!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af Jones »

Jeg er bekendt med at nogle folk mener at kunne kønsbestemme ud fra aftegninger og farve, men man må samtidig forholde sig, at fiskene varierer meget afhængig hvilken lokalitet de er fra.


o_O
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kejser og sommerfugle fisk, erfaringer?

Indlæg af Marco R »

Hej Charlie,

Hvis jeg havde en fiske-tank som din, så ville jeg helt sikkert anskaffe mig et par Chaetodon semilarvatus :y

De døde kun grundet uerfarenhed. Nok en af de smukkeste fisk som jeg nogensinde har haft :happy:


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"