"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Violet ildhalekutling

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Violet ildhalekutling

Indlæg af Jonathan93 »

Hejsa gutter!

Jeg har en violet ildhalekutling som jeg ikke har set i et par dage nu og er lidt bekymret!
Den har ikke spist mega godt (sløv i optrækket), men har spist både frost og tørfoder.

Jeg ved ikke om jeg uden bekymring burde være bekymret for den er død, men da jeg har godt flow i tanken tænker jeg den burde ryge mod overløbet hvis det var eller også skulle den være nakket af min bta?

Hvad siger de kloge folk der ved lidt om ildhalekutlingens adfærd? Det skal siges at jeg har haft den en måned nu og den ikke på den tid har vist sygdomstegn eller afblegede farver

vh


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Violet ildhalekutling

Indlæg af Carsten »

Først fisken hedder enten Nemateleotris exquisita eller N. decora.

Fiskene lever i huller, eller rettere de har en hule som de søger tilflugt i fra tid til anden. Men deres opfattelse af hvor den hule skal være, er ikke altid den samme som vores. Derfor kan den sagens stadig være i live, men blot have fundet sig en hule, som ikke vender ud mod betragteren/dig.
De er ikke de hurtigste til at få mad, de opsøger det ikke særligt aktivt, men tager hvad der falder forbi. En anemone burde ikke være en større fare for den end for alle andre fisk. Og jeg har selv oplevet at de bare dør uden nogen forvarsel.


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Violet ildhalekutling

Indlæg af Jonathan93 »

Tror det er decora!
Tænker også jeg havde set fisken hvis den var død eller mærket det på skummeren hvis det var!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Violet ildhalekutling

Indlæg af Carsten »

Jonathan93 skrev:Tror det er decora!
Tænker også jeg havde set fisken hvis den var død eller mærket det på skummeren hvis det var!

Det er ikke altid at et dødfald, registeres på skummeren. Jeg mistede fornyeligt en gul kirurg. Men skummeren arbejdede ikke mere end den altid har gjort.
Sådan en lille fisk, er der ikke meget kød på, og muligvis har dine snegle og orme haft et festmåltid.


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Violet ildhalekutling

Indlæg af Jonathan93 »

Tja, det vel altid noget der ikke kommer en masse næring der ville smadre resten kan man sige, ikke andet for end at vente det ud ;)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Violet ildhalekutling

Indlæg af Carsten »

Jonathan93 skrev:Tja, det vel altid noget der ikke kommer en masse næring der ville smadre resten kan man sige, ikke andet for end at vente det ud ;)
Med mindre dit akvarie er et syltetøjs glas, så vil en enkelt død fisk ikke vælte noget som helst


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Violet ildhalekutling

Indlæg af nbd »

Carsten skrev:Med mindre dit akvarie er et syltetøjs glas, så vil en enkelt død fisk ikke vælte noget som helst
Det kommer nu også an på fiskens størrelse. Jeg havde engang en halv meter lang Arowana i 1.100 L. Den døde mens vi var på ferie (den havde fået et stort sår inden, ved at hoppe op i dakglasset). Da vi kom hjem var vandet sort og lugtede fælt, og alle andre fisk var døde...


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Violet ildhalekutling

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:
Carsten skrev:Med mindre dit akvarie er et syltetøjs glas, så vil en enkelt død fisk ikke vælte noget som helst
Det kommer nu også an på fiskens størrelse. Jeg havde engang en halv meter lang Arowana i 1.100 L. Den døde mens vi var på ferie (den havde fået et stort sår inden, ved at hoppe op i dakglasset). Da vi kom hjem var vandet sort og lugtede fælt, og alle andre fisk var døde...


Det hører vel også til sjældenhederne at man har en fisk på 50 cm i et akvarie på 2 meters længde.
Men da klart hvis man hælder en stor nok fisk i et microakvarie, og det går galt, så går det meget galt


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Violet ildhalekutling

Indlæg af christiantt »

Har du net over akvariet?? For ellers kan den være sprunget ud fra det.


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Violet ildhalekutling

Indlæg af Jonathan93 »

christiantt skrev:Har du net over akvariet?? For ellers kan den være sprunget ud fra det.
Har låg over, så den har ikke kunne hoppe ud i hvert fald!


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Violet ildhalekutling

Indlæg af Jonathan93 »

Ikke død i hvert fald, har lige set den et splitsekund, før den gemte sig igen under vandskift :) Den har nok "endelig" fundet sig en ordentlig hule, en jeg ikke kan se desværre men vigtigst er at den forhåbentlig trives


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Violet ildhalekutling

Indlæg af Carsten »

Jonathan93 skrev:Ikke død i hvert fald, har lige set den et splitsekund, før den gemte sig igen under vandskift :) Den har nok "endelig" fundet sig en ordentlig hule, en jeg ikke kan se desværre men vigtigst er at den forhåbentlig trives

Så må du bare håbe at den finder ud af at den hule ikke er så god som en du kan se


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Violet ildhalekutling

Indlæg af Jonathan93 »

Ja :h


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"