"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Naso elegans str. small i et 200 L ??

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Naso elegans str. small i et 200 L ??

Indlæg af Kasper j. »

Kan en Naso elegans str. small gå i et 200 liters akvarium ? Jeg har i forvejen 2 fredelige kirurger, palet kirurg og gul kirurg og en coral beauty som er nogenlunde fredelig men får lidt hug af palet- og den gule kirurg.

Jeg overvejer at opgradere om 1 eller 2 år så de får noget mere plads. Kan det gå indtil eller bliver der for mange store fisk og så begynder de at slås ?


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Naso elegans str. small i et 200 L ??

Indlæg af KasperT »

Jeg vil gætte på at den vil stresse frem og tilbage langs med glasset. Det vil være noget af et sats efter min mening ;-)


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Naso elegans str. small i et 200 L ??

Indlæg af Carsten »

Jeg vil sige nej. Naso er faktisk en ret sart fisk, og den vil stresse, uanset om den er 4-6-7 cm i længden.
Samtidig er det en lidt vanskelig fisk. Den kan gå fra frisk til sten død i løbet af få timer. Hvorfor, tja ingen anelse. Jeg har mistet 2 på den måde og ved at flere andre har oplevet det samme


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Naso elegans str. small i et 200 L ??

Indlæg af Kasper j. »

Ok. Jeg venter til et større akvarium.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Naso elegans str. small i et 200 L ??

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg havde 5 forholdsvis store Kirurger i mit 882 L. De trivedes tilsyneladende fint og gik side om side uden de store sværdslag. Lidt bøvl og konflikter var der dog.
Nu er 5 af dem (to fra et andet system) rykket over i den nye 1.600L tank. Jeg har aldrig set, eller forestillet mig den forvandling de fisk undergik.
Den store Mata der kom fra Charlie´s akvarie sammen med en oliven Kirurg gik fra at være mørk, grænsende til sort, til at være smukt blå med en flot orange maske.
Oliven Kirurgen der så meget sølle ud, tynd og bleg, undergik nok den største forvandling. Den strutter nu af sundhed og viser begyndende voksen farver, specielt når den bliver sur. Forvandlingen på den skete hurtigt. Inden for dage begyndte den at ændre sig. Ret fantastisk at det skete så hurtigt.
Alle fisk trives tydeligt meget bedre, efter de har fået den øgede plads. De kan svømme frit, uden en masse koraller der blokerer for deres svømning.
Det er så skønt at se. Jeg havde ingen begreb om, hvor meget en øget vandmængde betyder for fiskenes velbefindende.
Mata´ens mørke farve tror jeg skyldtes, at den var utryg og dermed var i konstant alarmberedskab. Den har vel følt at den ikke kunne flygte. Oliven Kirurgen fik sikkert ikke mad nok, da den som den mindste ikke kunne nå at rage foder til sig, inden de andre havde ædt det.

Alt i alt, fisk skal have så meget plads som vi overhovedet kan give dem. De skal nok betale tilbage i form af smukke farver og et naturligt svømmemønster.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Naso elegans str. small i et 200 L ??

Indlæg af Twinks »

Jeg tror også det afhænger meget at indretning i akvariet og sammensætningen af fisk. Jeg har 500 ltr hjørne med luftig stensætning og ikke endnu så stocre koraller. Det er da også fiskene som er dem jeg fokuserer på. De overste 25-30 cm vandlag ud af 60 cm indeholder intet ud over et par pumper og her ser jeg ofte de svømmeglade fisk suse rundt og lege i strømmen. Mine kirurger vil jeg påstå har det godt. Alle med flotte farver og tykke og fede.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"