"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

En uge uden fodring

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

En uge uden fodring

Indlæg af The Baptizer »

I år falder det desværre lige sammen med at ham jeg plejer at have til at fodre mine fisk, når jeg er på ferie, også skal på ferie samme tid.

Jeg har altid været af den opfattelse at man sagtens kan lade være med at fodre sine fisk en uge, uden der sker noget ved det.

Hvad siger I andre er det? Er det en ganske udmærket løsning eller er det total no go?


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: En uge uden fodring

Indlæg af Mikas »

Det kommer nok an på hvilke fisk du holder men sådan generelt vil jeg ikke mene det er noget problem :)

Der går en uge mellem mine fisk bliver fodret når jeg er på ferie somregel :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: En uge uden fodring

Indlæg af charlie saltvand »

Anthias og andre små fisk med høj forbrænding v nok have svært ved at klare en uge. Andre alm velfodrede fisk kan godt klare det. Lav dog en aftale med en herinde fra :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: En uge uden fodring

Indlæg af PoulD »

Når mennesker og dyr bliver tilstrækkelig sultne kan de forvandles til frygtelige opportunister.
Ulve der ikke kan finde nok føde i naturen kan f.eks. til sidst føle sig tvungne til at snuppe et får fra landmanden.

Tror det samme gælder fisk, krabber og andre dyr i akvariet. Kejsere, dværgkejsere, kirurger m.fl. der biiver sultne nok kan måske føle sig tvungne til at prøve at smage på selv en giftigt udseende LPS. Til at begynde med synes de sikkert det smager værre end en rundtenom med kødpølse, men efter en 4-5 forsigtige nip mere, begynder de værste opkastningsfornemmelser sikkert at fortage sig og pludselig er korallens liv i fare.

I worst case scenario kan fisken måske endda komme til at synes om smagen, og så er der jo ingen garanti for at den holder op med at kunne lide smagen, selv om du kommer hjem og fodrer igen.

Men hvis man sulter sine fisk for at spare 139 kr. til en foderautomat er man sgu også selv uden om det, hvis akvariets forskellige beboere begynder at æde hinanden.

Bare mine 2 cent :-)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Re: En uge uden fodring

Indlæg af The Baptizer »

Det er selvfølgelig klart det kommer and på hvilke fisk det er :)

Det er hovedsagligt kirurger og gylter, 2 klovne, en blenny, en goby, en puffer, en cardinal og en koral vogter.

Jeg har også lige fundet ud af det alligevel kun bliver 4 dage det kommer til at dreje sig om.


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: En uge uden fodring

Indlæg af kalmar »

Så er det ingen problem! :-)

Regner selv med at være væk 10 dage på et tidspunkt, og har så en fodre automat. Men mangler en fodrering som automaten kan droppe foderet ned i, da den ellers ryger lige ned i overløbet.

Skal lige have min 3d printer til at overføre sig ordenligt, så regner jeg med at printe en :beer:


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: En uge uden fodring

Indlæg af Psyk-mads »

kalmar skrev:Så er det ingen problem! :-)

Regner selv med at være væk 10 dage på et tidspunkt, og har så en fodre automat. Men mangler en fodrering som automaten kan droppe foderet ned i, da den ellers ryger lige ned i overløbet.

Skal lige have min 3d printer til at overføre sig ordenligt, så regner jeg med at printe en :beer:
Blærerøv ;-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En uge uden fodring

Indlæg af Carsten »

Jeg har været væk fra akvariet i 3 uger, hvor der ikke blev fodret. Fiskene var sultne da jeg kom hjem. Men der var ikke noget med de var tynde
Der var lidt af hvert i akvariet.


østergaard
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 17:06
16
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 3200 Helsinge

Re: En uge uden fodring

Indlæg af østergaard »

kalmar skrev:Så er det ingen problem! :-)

Regner selv med at være væk 10 dage på et tidspunkt, og har så en fodre automat. Men mangler en fodrering som automaten kan droppe foderet ned i, da den ellers ryger lige ned i overløbet.

Skal lige have min 3d printer til at overføre sig ordenligt, så regner jeg med at printe en :beer:

en plastik bøtte med bunden skåret af
kan maske løse problemet
in til du har "afrettet" printeren :biggrin:


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: En uge uden fodring

Indlæg af kalmar »

God ide, det behøver ikke at være så avanceret, somme tider er det bare sjovt at gå over åen efter vand. Dyssen er stoppet, så den skal blot skilles ad og samles igen. :beer:


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: En uge uden fodring

Indlæg af Jonathan93 »

Hey gutter!
Lige et par spørgsmål, da jeg også skal på ferie!
Jeg skal kun afsted 1 uge som udgangspunkt men er lidt nysgerrig på emnet alligevel!

Jeg køber mig en foderautomat og tænker at de kan få foder en gang om dagen via foderautomat, men føler der er et par ulemper i forhold til overfodring!

For der første synker mine pellets meget hurtigt (ocean nutrition) så de ville ende på bunden meget hurtigt hvis der bare fodres en hvis dosis på en gang og ikke meget lidt af gangen over et par minutter så der ikke ender noget på bunden!

For det andet har jeg et par kardinaler der kun vil æde frost (men måske de blive sultne nok til at spise tør?) - og der er tørfoder måske lidt et problem?

For det tredje tænkte jeg at bruge tørfoder, men det ender bare utrolig hurtigt i overløbet siden mine fisk ikke fatter de skal spise fra overfladen og først begynder (rigtig) at spise det når min cirkulationspumpe sender det under vandet!

Nogle alternativer til pellets der ikke synker så forfærdelig hurtigt (må gerne være blandet formula 1+2 ligesom ocean nutrition) eller en måde at sørge for flagefoder ikke ender i overløbet så der ikke bliver overfodret?


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: En uge uden fodring

Indlæg af Jonathan93 »

Nogle der har erfaringer med https://www.akvariebutikken.dk/shop/1-f ... eriefoder/" onclick="window.open(this.href);return false; ? Kan det bruges til salt?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En uge uden fodring

Indlæg af Carsten »

Den der foder klods er meget velegnet som dørstopper, og ikke meget andet


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"