"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fragge en bta

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Fragge en bta

Indlæg af Twinks »

Jeg har set et par youtube videoer af folk der fragger bta anemoner ved at skære dem midt over.
Nogen der har erfaringer ??

Det ser også ud somom de ryger tilbage i tanken for at hele, men hvad med det gift de udskiller hvis de går i en pumpe? Kommer det mon ikke ved fragging ?


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Fragge en bta

Indlæg af trine... »

Kan sagtens lade sig gøre, dog er Entacmaea Quadricolor ekstremt tyndhudet og derfor særlig sart overfor vævsskade som dette jo bestemt må klassificeres som. Så det er lidt knald eller fald, chancen for at den gen hæfter sig umiddelbart efter indgrebet er lille og der vil man i så fald være eksponeret ift hakket anemone i nematocystsuppe. Og jo der bliver frigivet en større mængde nematocyster til vandet umiddelbart efter indgrebet hvilket er hvorfor det udføres eksternt om man vil, så der kan skylles efter og disse ikke introduceres til systemet i for stort et antal. Opheling sker hurtigst i vante vandparametre hvis disse selvfølgelig også er gunstige nok.
Traumeeffekten burde kunne minimeres ved at skære den mens foden er hæftet selvom det kan være sværere, den burde selv dele det muligt resterende væv og hele fint op, men kræver jo at stenen hvorpå den er hæftet er løs.


nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Re: Fragge en bta

Indlæg af nybegynder »

har gjort det flere gange med bobbel tip samt tæppe anemoner de skal dog lige dyppes i jod efter kirugisk indgreb


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Fragge en bta

Indlæg af Twinks »

Det er en jeg lige har købt, som bestemt er stor nok og jeg derfor overvejer det.
Den bør så lige finde “på plads” i vandet kan jeg forstå. Hvis den ellers blir siddende er den på løs sten.

Og i jod ? Det der gule stads ?


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Fragge en bta

Indlæg af JJ »

Jeg har hørt at man kan smide den i koldt vand i et øjeblik. Så kan den også finde på at dele sig... Jeg har selv overvejet at prøve det.


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Fragge en bta

Indlæg af bmh »

Dem jeg har haft har bare delt sig af sig selv , bubbletip og købte en inde ved Carsten , en lille en den delte sig også ret hurtigt . Men det er måske bare den art


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Fragge en bta

Indlæg af Twinks »

den her grøn/røde anemone, som jeg er blevet lovet er en bobbel tip (den bobbler ikke endnu i hvert fald) den er ca 25 cm diameter


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Fragge en bta

Indlæg af JJ »

Twinks skrev:den her grøn/røde anemone, som jeg er blevet lovet er en bobbel tip (den bobbler ikke endnu i hvert fald) den er ca 25 cm diameter
Jeg har nøjagtig samme situation hos mig. Den lever totalt sit eget liv med hvornår den bobler. Der er tilsyneladende ingen rød tråd hvornår den bobler.

Den boblede helt vildt den første uge efter jeg havde smidt den i baljen. Men så stoppede den igen.

Til gengæld så er den pænt svær at få tilfreds med hvor den skal sidde. Den vandrer konstant rundt! - Og ja... Den har brændt samtlige koraller i det område den har kravlet rundt! :dizzy:


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Fragge en bta

Indlæg af Twinks »

Men er det ikke noget med at de bobbler når de er “glade”?


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Fragge en bta

Indlæg af JJ »

Ja det skulle man vel tro. Men jeg har endnu ikke fundet nogen konkret facitliste på det desværre.


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"