"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Aktive og farverige fisk

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Aktive og farverige fisk

Indlæg af chrislolk »

Mit akvarie trænger til at få lidt mere liv. Mine to klovne er gemt i anemonen, mine kaudernier er smådovne, så det er kun min lille gule kirurg der tilføjer liv og farve i baljen. Jeg leder derfor efter et par fisk som er aktive i vandsøljen og som tilføjer mere liv og farve derinde. Nogle gode forslag? Har kun lige over 150 liter (men 250 liter sump), så mulighederne er nok begrænset. Chromisser er altid en mulighed, men måske man skulle prøve noget nyt.

Lad mig høre nogle forslag fra folket.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af MoG »

Gramma loreto er da farverig og ganske fredsommelig, og er samtidig en lille fisk..! Den ligner jo meget paccagnella'en som er et hidsigt krapyl og territorial..


Morten
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af chrislolk »

Har også været i mine overvejelse. Man kan kun have en, ikke. Kunne være rart med 2-3 små fisk.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af MoG »

Ved ikke om to gramma loreto kan gå sammen i 150l.

Tror det bliver svært at finde fisk der opfylder kravene når du har et forholdsvist lille Akvarie. Specielt hvis du vil have flere fisk af samme art der både er farverige og egner sig til 150l . De farverige Stimefisk jeg kan komme på, så som anthias, har brug for mere plads.

Hvad med N. decora eller N. magnifica? Der er da også lidt farve på. Og selvom de i starten står mest uden for deres hule, så har jeg da oplevet, at de med tiden begynder at fise rundt i akvariet.


Morten
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af Marco R »

Hvad med et par Pseudochromis fridmani? De skal bare tilføjes samtidig :happy:


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af chrislolk »

Super gode bud. Behøver nu ikke være samme art, men de to friedmani vil jeg helt sikkert kigge nærmere på.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af Carsten »

Med hensyn til N.decora og magnifeca skal man blot lige tænke på at de går bedst alene. I butikkerne står de i store flokke, så man får opfattelsen af at de trives i flok. I starten kan de også godt være 2 sammen og endda dele hule. Men på længere sigt, er de enegængere med mindre akvariet er ret stort. Og så springer de gerne.
Mange af Paracheilinus og Cirrhilabrus arterne bliver ikke mere end max 10 cm og mange kun 6-7 cm. Men de kræver helt sikkert en form for overdækning af akvariet, da de springer for et godt ord


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af chrislolk »

Godt forslag med gylterne. Jeg har bare altid troet, da de ville nuppe rejer og snegle, hvis de fik muligheden. Måske det ikke er tilfældet med de arter.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af Wiinberg »

Marco R skrev:Hvad med et par Pseudochromis fridmani? De skal bare tilføjes samtidig :happy:
Jeg ved ikke om det bare er min der er underlig, eller det er fordi den er alene. Men den sidder begravet i en sten hvor man ikke ser den, 99% af tiden.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af Carsten »

chrislolk skrev:Godt forslag med gylterne. Jeg har bare altid troet, da de ville nuppe rejer og snegle, hvis de fik muligheden. Måske det ikke er tilfældet med de arter.
Gylter er jo en meget stor familie. Med fisk fra få centimeter til over 2 meter, Så der er jo stor forskel i deres menu


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af Tykki »

Der er også dværgkejsere hvis du alligevel er træt af at holde koraller. En enkelt flammekejser er da et fantastisk syn.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af Han$en »

Gylter vil som udgangspunkt altid æde hvad de kan gabe over - Men de fleste af de mindre arter, specielt "designer" gylterne fra Cirrhilabrus er meget fredsommelige over for skaldyr vi køber.

De interesserer sig ikke videre for rejer, eremitter og lignende - For det første er Lysmata rejer mere eller mindre samme kropsstørrelse, og så har slægten slet ikke mundtøjet til at kunne skille sådan en ad, hvis rejen er mere end 1.5-2cm stor.

Thor amboiensis / Sexy Shrimp kan måske ende interessant, da de er ret små.

Udover Cirrhilabrus, er der også Ecsenius slægten - Meget aktive og sjove Blenny's, der fiser rundt og ligger sig alle mulige steder, bakker ind i revner og sprækker og holder godt udkig - Men stadig på en meget aktiv facon. Vær påpasselig med E. bicolor dog, hvis du har SPS. De er kendt for at nappe i dem. Ikke målrettet for at æde - Men de napper og smager ofte på alt i akvariet.

Jeg har dog været heldig én gang med en bicolor der aldrig snittede en koral. Og efterfølgende en der simpelthen skulle prøve ált.

Der er også gobier fra slægterne Eviota samt Trimma. Små fisk hvor langt de fleste kan holdes i små grupper - 2-5 stk, og de er også ganske aktive.

Du kan også sammen med et par små fisk, evt tilføje en ung kirurg fra Ctenochaetus slægten. De vokser ikke eksplosivt hurtigt, og de er sgu nok noget af det mest aktive i hele vandsøjlen.


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af chrislolk »

Fedt med de mange gode bud!
Dværgkejser har jeg overvejet, men er simpelthen for nervøs over mine koraller til at turde tilføje en.

En af de mindre kirurger kunne også være super fedt, men tror desværre, at baljen er for lille og er ret sikker på, den ville blive slagtet af den gule på 0 komma 5.

Jeg må i tænkeboks. Umiddelbart kunne en flasher wrasse og en gramma loreto/fridmani være super fedt, men får se, hvad jeg kan finde.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af Jones »

1 x gramma loreto (royal gramma)

1 x chrysiptera cyanea (blue devil/ safir damsel)

1 x Pseudocheilinus hexataenia (seksstribet gylte)

Jeg har haft alle ovenstående fisk og har været virkelig glad for dem. Senest gramma loreto, som dog blev solgt da min store fløjlsklovn var lidt efter den.

Jeg har kun LPS i mit akvarie og jeg har en flammekejser, som ikke napper i andet end de alger og smådyr den måtte finde på stenene. Om det er et enkeltstående tilfælde kan jeg ikke sige, men jeg synes at fiskens skønhed opvejer risikoen for, at den kan skifte mening om korallerne en dag. Og ellers må den evt. videre.

Jeg har haft alle de nævnte fisk i akvarier, som har været ca som dit eller mindre.


o_O
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af chrislolk »

Damslen er for aggressiv. Ellers smuk, men en strid børste.

Den seksstribede havde jeg i starten, men måtte sælge den da den gik besærk på mine klovne. De andre jeg har haft har ellers været fredlige.

En dværgkejser er meget fristende, men den ene flammekejser jeg har haft flæskede min hystrix efter få timer. Ved ikke om jeg tør tage chancen igen. Desuden kunne jeg godt være nervøs for om min kirurg ville være efter den.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af PoulD »

En Neocirrhites armatus kan tilføje både farve og liv. Man kan ganske vist ikke beskylde den for at være særlig "aktiv i vandsøjlen", men alligevel en fisk som de fleste finder sjov at iagttage. Et relativt lille rumfang og fisk som er meget aktive i vandsøjlen er måske heller ikke den allerbedste kombi :wink:


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af Carsten »

chrislolk skrev:Fedt med de mange gode bud!
Dværgkejser har jeg overvejet, men er simpelthen for nervøs over mine koraller til at turde tilføje en.

En af de mindre kirurger kunne også være super fedt, men tror desværre, at baljen er for lille og er ret sikker på, den ville blive slagtet af den gule på 0 komma 5.

Jeg må i tænkeboks. Umiddelbart kunne en flasher wrasse og en gramma loreto/fridmani være super fedt, men får se, hvad jeg kan finde.
Gennem årene har jeg haft flere C. bispinosus. Og ingen af dem har gået på korallerne


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af chrislolk »

PoulD: troede, du, af alle mennesker, forstod, at det ikke er størrelsen det kommer an på ;-)

Med "aktiv i vandsøjlen" mener jeg ikke nødvendigvis svømmeglad, men mere fisk, der ikke gemmer sig under udhæng eller huler hele dagen. Chromis, damsler osv. er konstant i vandsøjlen uden at svømme rundt hele tiden, som f.eks. kirurger.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af Han$en »

chrislolk skrev:Fedt med de mange gode bud!
Dværgkejser har jeg overvejet, men er simpelthen for nervøs over mine koraller til at turde tilføje en.

En af de mindre kirurger kunne også være super fedt, men tror desværre, at baljen er for lille og er ret sikker på, den ville blive slagtet af den gule på 0 komma 5.

Jeg må i tænkeboks. Umiddelbart kunne en flasher wrasse og en gramma loreto/fridmani være super fedt, men får se, hvad jeg kan finde.
Ctenochaetus er en fisk der styrer tønden den bor i med hård hånd. Den skal nok sige fra overfor den gule de første par dage - Det er der ingen tvivl om :happy:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af chrislolk »

Havde en Ctenochaetus i mit gamle 300 liters. Den blev tæsket ihjel af den gule der også var deri. De tog ikke mange dage. Den var så også væsenligt mindre end den gule så måske det var grunden.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Aktive og farverige fisk

Indlæg af Carsten »

Jeg har også en af dem, og der er heller ikke den mindste smule ballade.


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"