"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Coral Beauty

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Coral Beauty

Indlæg af ttkthomsen »

Min Coral Beauty er helt vildt tyk. Hvilke jo er meget mærkelig da jeg aldrig ser den spise og den går helt alene. Nogen som har gjort samme observation ?
Vedhæftede filer
1.JPG
1.JPG (66.47 KiB) Vist 4009 gange
2.JPG
2.JPG (72.51 KiB) Vist 4009 gange
3.JPG
3.JPG (51.16 KiB) Vist 4009 gange


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Det ser ikke helt naturligt ud.

Ved ikke ret meget om fiskesygdomme, men mener at der er en sygdom hvor fisken svulmer op?
Håber den kommer sig, det er jo en utrolig flot fisk.


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeps! der findes sygdom, ihvertfald i ferskvand, hvor fisken svulmer op og til sidst dør. Den sygdom kaldes "bugvattersot" i ferskvand behandles den med nifurprianol(formentligt stavet forkert). Om det også kan lade sig gøre i saltvand, har jeg desværre/heldigvis ingen erfaring med.
Læg mærke til om fisken gipser meget efter vejret - gæller meget.
Tager den fodret i munden og spytter det ud igen?? Eller spiser den virkeligt?
Gør den de nævnte ting en eller flere af dem, vil mit råd være, fang den og afliv den. Det vil være for risikabelt ikke at gøre det.
Læg derefter mærke til evt. symptomer hos de andre fisk i tiden fremover, for hvis det er som med ferskvand, smitter det enormt.

Til behandlig i ferskvand, bruges midler som kan være Aquafuran eller Furapond fra JBL, det sidste er meget billigt iforhold til det første, og virkningen er den samme. Om midlerne kan bruges i saltvand har jeg ingen ide om, og der er jo nogle andre ting at tage hensyn til, så som koraller og lign.

Hvad er det så som kan have fremkaldt sygdommen?? Igen er min reference ferskvand. En meget almindelig grund er enten stress, dårlig vandkvalitet eller dårligt foder - ensidig fordring.


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Ja, det ligner bugvattersot.... min anbefaling er en aflivning inden den evt. smitter de andre fisk.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Er lige ved at kigge i min bog om sygdomme hos saltvandsfisk.

Fandt kun en med hævet mave: Raised Scales and/or swollen belly, Ascites, Dropsy. Forudsaget af Pseudomonas, Corynebacterium sp. Nogle gange kan blodige pletter forekomme. Når en fisk udvikler Ascites, er der ringe chance for overlevelse. Leveren bliver påvirket (Corynebacterium sp.) og kan ikke komme af med væske.

Der er nogle medikamenter beskrevet, men det er jo svært at sige om det er denne sygdom. Profylaktisk behandling med for eks.: erythromycin, nifurpirinol, eller tetracycline er kraftigt anbefalet. I en seperat spand naturligvis.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Ahh det lyder ikke godt. Jeg købte den d. 7 januar og den har hele tiden været tyk så den er jo gået over en måned nu. Den spiser ikke og den har også hævet øjene, men den gipser ikke efter vejret. Ingen af de andre fiske viker smidtet, de spiser og ser "sunde" ud. Skal jeg virkelig aflive den :G Har mål for følgende:
nitrit 0, nitrat 0 PH 8 Mg 1500 ca 450 kh 10 silicat 1-3 mg (er igang med siliconcab).


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Hvis du ikke vil aflive den, så søg på nettet efter sygdomme hos saltvandsfisk, og se om du kan finde mere.

Ellers prøv med et af de medikamenter (da Carsten og Jeg både nævnte nifurpirinol, er det måske en god ide at prøve med det) i en hospitals tank med vand fra dit alm. akvarie...

Det kan bare være et 30-50 liters kar med lidt filtervat filtrering og en smule strøm. Lidt gemmesteder til den i form af plastikbøtter. Stil det et roligt sted så den ikke bliver stresset, undgå at du skal bukke dig over baljen. Sørg for at skifte lidt af vandet jævnligt, og hæld ikke vandet tilbage i dit akvarie.

Men der er nok ringe chance for overlevelse hvis den har gået så længe.

Brug kun baljen til sygdom behandling fremover. Få den som de andre siger ud af dit akvarie hurtigst muligt.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

ok ok jeg fanger den op og prøver med nifurpirinol. Vender tilbage med hvad der sker. Takker mange gange for hjælpen.


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Lige lidt mere info om Nifurprinol (100% fiskemedicin):

20-30 mg/100 liter; i 1-3 dage.

Hvis nødvendigt skift vand og gentag.

Nifurprinol findes i produkterne Aquafuran (fra Aquarium münster), Furanace (fra Aquarium Systems) og Prefuran ( fra Argent Chemicals)


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

held og lykke.. og lad os høre om den klarer det :)


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Ok jeg kontakter den lokal fiskhandle i morgen ellers må jeg ind forbi thomas onsdag.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tag ind til Planteimporten, de har Furapond fra JBL, det koster kun en brøkdel af det andet, og det aktive stof er det samme.

Når den er kommet til dette stadie, tror jeg ikke at der er nogen medicin der kan redde den, for som regel er dens indvolde helt gået i opløsning.


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »



mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Hvis de andre fisk begynder at blive angrebet, har du ihvertfald medicinen klar...


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Nu er den fanget ! jeg skal nok melde tilbage hvad der sker.


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Lever den stadig?


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Nej den var død i morges desværre :G , så nu er jeg i fuld gang med at se hvordan de andre fisk ser ud og de har nogle tegn på at være smidtet. Men alle fisk ser ok ud ind til vidre.


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"