"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Musling fra Dejong

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Musling fra Dejong

Indlæg af chrislolk »

Hej,

Overvejer kraftigt at få en musling med fra Dejong, men kan se at de er sensitive overfor fragt. Er der nogen herinde, der har erfaringer med at få muslinger hjem derfra? Overlever de? Hvis ikke, er der jo desværre ikke garanti på dem.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 16:48
13
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Jeg har ikke haft nogen problemer med det da jeg fik en hjem sidste gang, men det er jo noget andet når du selv står og vælger, jeg tænker mere på skadedyr som snegle ovs, meen mon ikke han tjekker om varen er ok før den kommer med hjem :)


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af chrislolk »

Saltvandrasser.dk skrev:Jeg har ikke haft nogen problemer med det da jeg fik en hjem sidste gang, men det er jo noget andet når du selv står og vælger, jeg tænker mere på skadedyr som snegle ovs, meen mon ikke han tjekker om varen er ok før den kommer med hjem :)
Skadedyr er der altid en fare for. Kommer desværre ikke lige forbi en butik med et udvalg af muslinger lige forløbigt, så jeg er mere eller mindre nød til at stole på, at Moby er i stand til at vælge en sund og rask til mig. Min bekrymring er mere, om mange folk oplever, at de ikke klare fragttiden herop - der er jo intet der dækker, hvis den er DOA.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af crazy seahorse »

Min erfaring er, at der ofte følger snegle med. Ikke nødvendigvis som synlige snegle, men muligvis som æg.
Man skal kigge dem godt igennem ugentligt og fjerne, hvad man finder. Man kan evt give den en tur udvendigt med tandbørsten.
Jeg har størst succesrate med T.deresa. Den har en mere glat skal og hullet i bunden er meget småt, så snegle har sværere ved at komme ind.
De er som regel ikke så farverige som de andre typer, men for mig er de stadig smukke og er nemmere at holde liv i ifht snegle.
Jeg har kun oplevet en ud af omkring 15 - 20 stk, der ikke har klaret den. Den havde et stort hul i kødet, som om den havde et ekstra udblæsningshul. Den blev byttet uden problemer.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af chrislolk »

crazy seahorse skrev:Min erfaring er, at der ofte følger snegle med. Ikke nødvendigvis som synlige snegle, men muligvis som æg.
Man skal kigge dem godt igennem ugentligt og fjerne, hvad man finder. Man kan evt give den en tur udvendigt med tandbørsten.
Jeg har størst succesrate med T.deresa. Den har en mere glat skal og hullet i bunden er meget småt, så snegle har sværere ved at komme ind.
De er som regel ikke så farverige som de andre typer, men for mig er de stadig smukke og er nemmere at holde liv i ifht snegle.
Jeg har kun oplevet en ud af omkring 15 - 20 stk, der ikke har klaret den. Den havde et stort hul i kødet, som om den havde et ekstra udblæsningshul. Den blev byttet uden problemer.

Erik
Okay. God feedback. Det er netop og deresa jeg kigger efter, da jeg ingen erfaring har med muslinger (deresa skulle være mest hårdfør kan jeg læse mig til). De 15-20 stk. er de alle fragtet fra Dejong? I så fald er det jo en pænt stor successrate (ca. 93-95%).


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 16:48
13
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Jeg har også selv gode afaringer med deresa muslinger fra dejong, og som Erik beskriver det så er de nemmere at rengøre for snegle, har selv har et kedeligt angreb engang ! De vokser sig også hurtiger store, fed musling


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af Bingocaller »

Mine maxima jeg fik fra Dejong klarede den ikke


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af Anden »

Hvis du ik har et stort akvarie skal du nok passe på med derasa da de vokser vildt hurtigt og bliver hurtig for stor til alm akvarier, min var 5cm i juni sidste år og nu er den 17cm og om et år er den jo desvære nok 25cm og ved at være for stor til mit.


Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af crazy seahorse »

chrislolk skrev:
crazy seahorse skrev:Min erfaring er, at der ofte følger snegle med. Ikke nødvendigvis som synlige snegle, men muligvis som æg.
Man skal kigge dem godt igennem ugentligt og fjerne, hvad man finder. Man kan evt give den en tur udvendigt med tandbørsten.
Jeg har størst succesrate med T.deresa. Den har en mere glat skal og hullet i bunden er meget småt, så snegle har sværere ved at komme ind.
De er som regel ikke så farverige som de andre typer, men for mig er de stadig smukke og er nemmere at holde liv i ifht snegle.
Jeg har kun oplevet en ud af omkring 15 - 20 stk, der ikke har klaret den. Den havde et stort hul i kødet, som om den havde et ekstra udblæsningshul. Den blev byttet uden problemer.

Erik
Okay. God feedback. Det er netop og deresa jeg kigger efter, da jeg ingen erfaring har med muslinger (deresa skulle være mest hårdfør kan jeg læse mig til). De 15-20 stk. er de alle fragtet fra Dejong? I så fald er det jo en pænt stor successrate (ca. 93-95%).
Ja de er alle derfra - men det er over tid. Vi er en nogle stykker der købte sammen af nogle gange.
Jeg har også fået fra flere forhandlere herhjemme og der er frafaldet vel nogenlunde det samme. De er bare ikke så nemme pga de snegle.
Hver gang jeg har fået maxima, crocea eller squamosa er de gået til pga sneglene og det er ligegyldigt hvem der leverer dem - i hvert fald hos mig.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af Anden »

Min Vrolik's gylte (Halichoeres chrysotaenia) vælter mine muslinger om på siden og renser dem for snegle også selv om der ik er nogle så det er da lige før den skal ansættes i en muslinge import agtig forretning, men på den anden side så spiser den gylte vist også alt der bevæger sig.


Billede
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af nbd »

Jeg har kun haft én musling - en maxima, som jeg nu har haft i halvandet år. Den blev købt brugt og har tilsyneladende ingen snegle


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af chrislolk »

Tak for svarene alle sammen. Jeg har besluttet at prøve en deresa. Hvis det bliver for stor, må den sælges videre (eller systemet opgraderes).

Har Coral Cure liggende. Kan man med fordel dyppe basen inden den kommer i bajlen?


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af Anden »

Jeg syntes bestemt derasa er et godt valg og som store er de nemmere at holde end de andre er som store, det jeg mente var også kun fordi jeg selv blev vildt overrasket over hvor sindssygt hurtigt de vokser og jeg har sikret mig der er plads til to i mit nye system.

Jeg ville ik dyppe men det er bare mig der er paranoid med det kemi og har set deres store tunge komme ud af bunden og jeg syntes det ser ud til at være ubehageligt når de dyppes så jeg ville holde mig til at børste og kun hvis tungen ik er ude.


Billede
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af christiantt »

Jeg ville heller ikke dyppe muslinger i noget.
Har tidligere købt en ultra fra whitecorals. Den havde intet skravl med sig, og har stået perfekt fra dag 1.


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af chrislolk »

Super. Den får bare med tandbørsten så.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af apfolmer »

Kan se at enkelte nævner at Moby udvælger selv.

I "gamle dage" kørte han del derned og pakkede tingene, men her i 2016 kører ingen derned selv.
De bruger alle en kurer, som leverer kaserne til forhandlernes adresse, så plukningen vil ske af dejongs ansatte. :)
Omkostningen/tidsforbruget ved at køre helt derned er alt for stor, ift kurerprisen.
Ikke at det nødvendigvis er dårligt, men sådan fungerer det.


Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 16:48
13
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

chrislolk skrev:Tak for svarene alle sammen. Jeg har besluttet at prøve en deresa. Hvis det bliver for stor, må den sælges videre (eller systemet opgraderes).

Har Coral Cure liggende. Kan man med fordel dyppe basen inden den kommer i bajlen?

Godt valg :GO


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af chrislolk »

apfolmer skrev:Kan se at enkelte nævner at Moby udvælger selv.

I "gamle dage" kørte han del derned og pakkede tingene, men her i 2016 kører ingen derned selv.
De bruger alle en kurer, som leverer kaserne til forhandlernes adresse, så plukningen vil ske af dejongs ansatte. :)
Omkostningen/tidsforbruget ved at køre helt derned er alt for stor, ift kurerprisen.
Ikke at det nødvendigvis er dårligt, men sådan fungerer det.
Kunne godt se, at proceduren er blevet ændret siden sidst jeg havde akvarie. Gør mig nu ikke det helt store. Det mest optimale er alligevel at udvælge selv, men det er desværre ikke altid muligt for os i provinsen.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af Mic4700 »

Har desværre dårlige erfaringer med T.Maxima (Golden) fra Dejong :BA , købte 2stk. fra samme sending , begge var fuldstændigt fyldt op med Tårnsnegle , de stod desværre ikke til og redde , køber ikke muslinger derfra igen.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af Jones »

Slå koldt vand i blodet og køb i Horsens til efteråret eller vinter. Så kan du selv vælge.


o_O
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af chrislolk »

Trist at høre om så dårlige erfaringer. Håber på det bedste.
Jones skrev:Slå koldt vand i blodet og køb i Horsens til efteråret eller vinter. Så kan du selv vælge.
Det får jeg jo ikke en musling af nu. Som sagt, er der ikke umiddelbart udsigt at komme forbi en forhandler med et udvalg af muslinger - det gælder også Fiskehulen.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Dixen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 1. jun 2009 14:47
14
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2010

Re: Musling fra Dejong

Indlæg af Dixen »

Jeg fik en lille Maxima hjem fra De Jong her i sidste uge.
Den var rigtig fin, og umiddelbart ingen pyramidesnegle eller andet utøj.
Noget andet man gambler lidt med når man bestiller De Jong er farven. Jeg havde bestilt en Maxima Blue i håb og tro om at den var blå, men den er overhovedet ikke blå, men derimod lilla. Dette gør mig dog ikke mindre glad for den, men det skal man da lige tage med i overvejelserne når man bestiller.


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"