"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ider til ny kirurger

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Ider til ny kirurger

Indlæg af minedykker »

Hejsa folkens.

er ved at kikke efter en flok ny kirurger, til vores system. søger en masse nyt så kom med forslag/ider til hvordan en sammesætning kunne være pt. har jeg denne liste men den er ikke 110 % besluttet endnu.

Acanthurus japonicus
Paracanthurus hepatus
A. Achilles

men kom glad med navn på nogen forskelige enste krav er at at der er noget farve i dem og de er smukke. :beer:

to ny bebor tilført i dag Jubiiiiiiii

Acanthurus olivaceus
Naso elegans
Senest rettet af minedykker lør 27. feb 2016 16:51, rettet i alt 2 gange.


dyr200
Reactions:

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af dyr200 »

Achillis eller hvid brystet evt hvis du vil prøve noget dyrt så en sort kirurg hehe


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af MoG »

A. Lineatus
A. Achilles
A. Leucosternon
C. Hawaiiniensis
A. Japonicus
A. sohal
N. Unicornis

Du har jo en stor balje Søren , så mulighederne er jo mange !


Morten
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af minedykker »

Det er jo nemlig det jeg har og er vil med naso og sohal to ynglings fisk


Kim Bauer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 193
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 21:10
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af Kim Bauer »

Kiruger er fantastiske.
Jeg har følgende ønskeliste til mit system:
Acanthurus Sohal
Acanthurus Guttarus
Ctenochaetus Hawaiiensis
Acanthurus Fowleri


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af Marco R »

minedykker skrev:Det er jo nemlig det jeg har og er vil med naso og sohal to ynglings fisk
Jeg er også vild med A. Sohal, men den slår ikke A. Achilles, som er min ynglings-kirurg, og du har netop akvariet til den :y :happy:


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af Thue »

Der findes jo mange flotte kiruger og de er alle da blevet nævnt, men noget som jeg syntes er flot i store akvarier er når der holdes en stor flok af gule kiruger så sådan 10 stk i din balje ville se mega fedt ud.

Mvh Thue


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af minedykker »

4 styk gule kiruger har jeg plus disse to styk.
Zebrasoma veliferum
Zebrasoma xanthurum
Siganus unimaculatus

så de skal gå i denne flok.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af Nicki Henriksen »

Så en håndfuld.

Så forleden et program hvor der gik en kæmpe flok achilles og nigricans det så mega godt ud..


Ellers sys jeg da en 4-5 stk triostegus ville være fedt
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (52.78 KiB) Vist 7244 gange


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af Barner »

:eek:


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af Anden »

Jeg har palet med convict og overvejer vampyr acanthurus tennenti eller bare en lille acanthurus coeruleus så jeg kan have den lidt længere.


Billede
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af Jones »

Jeg synes at din liste ser rigtig fin ud allerede. Personligt har jeg et crush på a. coeruleus. Den er ikke farvestrålende eller speciel i sit udseende, men ligesom z. scopas har den en underspillet skønhed der, for mig at se, er mindst lige så smuk som de farvestrålende fisk.

Jeg er også vild med a. leucosternon, men jeg ved ikke om det vil fungere med en a. japonicus.


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af Carsten »

Har du overvejet en Acanthurus maculiceps. den bliver pænt stor, men vokser ret langsomt. Efter min opfattelse er det en rimeligt godmodig fisk.
Det var ikke den der lavede ballade i akvariet.
Decocean havde engang (ude i Rødovre) en stor gående i koralakvariet. Og sådan en måtte jeg bare have.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... liceps.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi er en del som har haft negative oplevelser med Naso'er De kan være i fuld vigør den ene dag og næste morgen stendøde. Uden nogen logisk årsag.


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af minedykker »

Kende ikke den herAcanthurus maculiceps men den er faktisk rigtig smuk ja har godt læst at folk har miste dem uden nogen forklaring. Men kan være jeg er heldig og ja har en scopas i min fragment tank kan godt være den skal med på listen som en bonus til konen


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af PoulD »

Jeg deler også rigtig meget glæden for kirurger. Når jeg nærmer mig baljen udviser mine kirurger mere glæde og begejstring end en flok hundehvalpe. Lige før jeg kunne besnæres til at tro de faktisk blev glade for at se mig. Den naive tanke kan jeg dog også af og til få når jeg besøger Laila. Jeg er en håbløs romantiker. I virkeligheden ved jeg jo godt, al den hengivenhed alene skyldes chancen for, at det kunne kaste lidt mad af.

Personlig ville jeg nok ikke kaste vildt meget guld efter en flok Z. Gemmatum, A. Achilles eller andre dyre fisk, hvis en Sohal er et must. Når kirurger minder mig om hundehvalpe er Sohal en undtagelse. Synes mere den minder om en granvoksen pitbull med seriøst hormonelle forstyrrelser som, for det ikke skulle være nok, også har taget lidt for mange steroider. Jeg har set en Titan på 70 cm blive eskorteret til dørs, skræmt fra vid og sans, af sådan en lille fætter. Det er en flot fisk men jeg ville ikke turde stole på at den ikke en skønne dag blev trigget af et eller andet der fik kæden til at hoppe af.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af minedykker »

Sohalen er ikke et must men forelsket mig i den i Egypten hvor de svømmet et flokke på op mod 20 styk


Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af joekill »

sohal ville jeg også springe over. bare tempoet de svømmer kan tage pusten fra en, og så bliver de pænt store.
kender dem også godt fra rødehavet og der er de altid meget nærgående som denne her, der fik øje på lysreflekserne fra mit dykkerur:
" onclick="window.open(this.href);return false;


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af Ryom »

Jeg kan varmt anbefale en A. Lineratus. Har haft min ca et år nu. Den har i en periode været ret aggressiv overfor de andre beboere. Men de sidste 4 måneder har den opført sig fint. Den er blevet så håndtam at jeg har lidt problemer med at fodre min arcanstrea fordi fisken stjæler maden selvom jeg gør hvad jeg kan for at holde den væk hehe.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af Carsten »

Ryom skrev:Jeg kan varmt anbefale en A. Lineratus. Har haft min ca et år nu. Den har i en periode været ret aggressiv overfor de andre beboere. Men de sidste 4 måneder har den opført sig fint. Den er blevet så håndtam at jeg har lidt problemer med at fodre min arcanstrea fordi fisken stjæler maden selvom jeg gør hvad jeg kan for at holde den væk hehe.
Jeg har gennem årene haft 2 A. linatus.
Første gang var i et 250 liters, og det gik overraskende godt. Men mange år senere, forsøgte jeg igen i et 1100 liters. Og der gik det helt galt.
Der var ikke mange fisk i, og ingen der gad interesse sig for liniatusen, men den stressede rundt og fandt aldrig ro. Jeg fik den heller aldrig til at tage føde til sig. Så en dag var den bare død


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af minedykker »

fandt en ny smuk fisk men mangler en sponsor.

http://dk.reeflex.net/tiere/521_Zebrasoma_gemmatum.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

pris ca. 11K


dyr200
Reactions:

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af dyr200 »

Det var billigt Søren, men du har kassen så det jo kun lige et grab i lommen hehe


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af minedykker »

dyr200 skrev:Det var billigt Søren, men du har kassen så det jo kun lige et grab i lommen hehe
Nårrrr ja hehe


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ider til ny kirurger

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kigger meget efter fiskenes gemyt.
Fisk som sohal og lineatus er meget aktive og svømmeglade. De er smukke, men kan være barske, navnlig den første.
Guttatus er også svømmeglad og er ikke så barsk synes jeg. Den skaber liv i akvariet og er helt anderledes i farve og form.

Efter min mening er fowleri en af de aller smukkeste. Har den det godt er der ikke mange der slår den. Den har et meget sart gemyt, så den vil ikke trives med de andre mere barske typer.
Pyroferus og maculiceps er super flotte. Tennenti er også afdæmpet og ikke så stridbar. Maculiceps har store orange pletter i hele hovedet, hvilket den er ene om. Ingen andre kirurger har disse pletter.
Jeg har fowleri, bariene, pyroferus og tennenti gående sammen og der er ingen sværdslag. Min maculiceps ryger ned til dem efter endt akklimatisering.

I det andet akvarie er de mere kontante og der passer guttatus perfekt ind. Xanthopterus, G.tominiensis, gul flavecens og paletter passer fint sammen.
Der er lidt småskærmydsler, men de går fint sammen.

Du kan komme forbi og se dem, Søren.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"