"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jeg har købt en Yellow boxfish

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: lør 4. aug 2012 12:31
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Jeg har købt en Yellow boxfish

Indlæg af DrMonty73 »

Hej alle

Som jeg skriver så har jeg investeret i en Yellow boxfish.
Nu har jeg da vist fundet ud af at den kan være lidt besværlig, er den det?
Jeg kan ikke rigtig blive klog på hvad den ynder at spise, så input er meget velkomne :wink:

Mvh
Martin
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Jeg har købt en Yellow boxfish

Indlæg af Michael_F »

Har du set på http://www.liveaquaria.com/product/prod ... &pcatid=81" onclick="window.open(this.href);return false; ?

The Cubicus Boxfish is also referred to as the Yellow Boxfish, Polka Dot Boxfish, or Cube Boxfish. The juvenile form is easily identifiable as having a yellow box-shaped body with brown spots. As an adult, the yellow will fade and become brown. The Cubicus Boxfish is sometimes confused with the Longhorn Cowfish, Lactoria cornuta which is occasionally also called the Yellow Boxfish.
This is a very difficult fish to keep in the aquarium setting by any other than the most experienced aquarist. It should have a minimum of a 125 gallon tank. Use caution if placing the Spotted Boxfish in a reef tank as they will often nibble at tubeworms. If stressed, the Cubicus Boxfish releases a poisonous substance, called ostracitoxin, from its mucous glands which will kill other fish in the tank very quickly.

Very little success has been achieved in breeding these fish in an aquarium.

When first introduced, the Cubicus Boxfish prefers a diet of live brine shrimp or bloodworms. Once acclimated, the diet should include chopped squid, clams, mussels, and herbivore preparations.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Jeg har købt en Yellow boxfish

Indlæg af Michael_F »

Lad os følge med i hvordan det går :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Jeg har købt en Yellow boxfish

Indlæg af PoulD »

Jeg har lidt samme problem, Martin. Jeg var et smut i Sverige i går og så kom jeg til at købe en lille los. Den så rigtig cute ud, men vi har lige været en tur i byen og da vi kom hjem havde kræet f..... revet en sprit ny og meget kostbar sofa i stykker så nu jeg er kommet i tvivl om den egentlig er velegnet som kæledyr? Konen siger den ryger ud, hvis den ødelægger mere, så jeg tænker om jeg kan lukke den inde i datterens gamle kaninbur medens vi er på arbejde? Den har fået resterne af vores grønlangkål og 2 halve med leverpostej men den gider ikke så meget som kigge på det. Hvad pokker spiser sådan en egentlig?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
mulle10xxx
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 52
Tilmeldt: tirs 8. okt 2013 15:11
10
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Jeg har købt en Yellow boxfish

Indlæg af mulle10xxx »

Bonnies i Viborg fodre med frost atemia og små mysis,
EN los er det ikke et bæst?? køb en kanin så skal den nok slagte den ;-)
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: lør 4. aug 2012 12:31
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Jeg har købt en Yellow boxfish

Indlæg af DrMonty73 »

Jeg prøver med frost. Ellers ringer jeg til Poul, så kan vi slippe lossen fri i baljen. Det kunne jo være en win win :)
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Jeg har købt en Yellow boxfish

Indlæg af Kimkjaer »

PoulD skrev:Jeg har lidt samme problem, Martin. Jeg var et smut i Sverige i går og så kom jeg til at købe en lille los. Den så rigtig cute ud, men vi har lige været en tur i byen og da vi kom hjem havde kræet f..... revet en sprit ny og meget kostbar sofa i stykker så nu jeg er kommet i tvivl om den egentlig er velegnet som kæledyr? Konen siger den ryger ud, hvis den ødelægger mere, så jeg tænker om jeg kan lukke den inde i datterens gamle kaninbur medens vi er på arbejde? Den har fået resterne af vores grønlangkål og 2 halve med leverpostej men den gider ikke så meget som kigge på det. Hvad pokker spiser sådan en egentlig?
:GO :T :K
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Jeg har købt en Yellow boxfish

Indlæg af Jones »

Haj Martin. Jeg havde engang en som din. Jeg fodrede med frost og knust flagefoder. Den spiste begge dele. Jeg slukkede pumperne når der blev fodret. Derved kunne den fange det. Den fik ikke noget at spise med pumperne tændt. Den endte med at sidde fast på en pumpe og blive så svækket, at den endte i en tæppe anemone efter, at være blevet befriet. Akvariet var 240 liter og der skete intet ved de resterende fisk eller koraller, da den døde. Vær dog opmærksom på, at de ikke er stærke svømmere når de er så små. Jeg har kun set små kuffertfisk i laguner og faktisk også i brakvand blandt siv, hvor der ikke var bølger, men nærmest stillestående vand. Jeg vil påstå at du kommer på prøve her, men hvis du tager dig godt af den og tilgodeser dens behov, så skal det nok gå. Har hørt at de ikke må fodres på overfladen, da de kan sluge luft. Om det passer ved jeg ikke. Men jeg undlod at gøre det, for en sikkerheds skyld.
o_O
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Jeg har købt en Yellow boxfish

Indlæg af StarF »

Lige som søheste så passer disse fisk ikke i koral rav, da de ikke er skabt til at gå i så stærk strøm...
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Jeg har købt en Yellow boxfish

Indlæg af Jones »

Nu har jeg ikke set denne art i naturen eller læst yderligere op på den siden mit mislykkede forsøg, så jeg kan ikke være sikker på om den hører til på revet eller ej, når den er så lille. Jeg vil bare understrege, at cirkulationspumper kan blive dens død, hvis den er uheldig. Så vær opmærksom på den og pumperne. Jeg ser ingen grund til at dunke dig i hovedet eller fortælle historier om svenske katte, men husk vigtigheden af et grundigt forarbejde. Især med fisk som denne. Goodle er din ven og på youtube kan du måske også finde et par videoer, der kan bruges. Held og lykke.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Jeg har købt en Yellow boxfish

Indlæg af Jones »

StarF skrev:Lige som søheste så passer disse fisk ikke i koral rav, da de ikke er skabt til at gå i så stærk strøm...
I caribien, Rødehavet og Thailand har jeg set kuffertfisk på forskellige rev, så den påstand passer bare ikke. Jeg har kun set fisk på 10-15 cm + derude. Mindre fisk har jeg set i laguner og ved plantevækst, i næsten stillestående vand. Dette er MINE observationer i naturen, så jeg kan ikke sige om det gælder alle arter. Men kuffertfisk er på revene.
o_O
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Jeg har købt en Yellow boxfish

Indlæg af Bingocaller »

Husk på der er flere eksempler her på forum hvor folk har købt disse og de så har lagt akvariet øde for fisk hvis de kradser af - koraller virker ikke påvirket af dem
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Jeg har købt en Yellow boxfish

Indlæg af StarF »

Jones skrev:
StarF skrev:Lige som søheste så passer disse fisk ikke i koral rav, da de ikke er skabt til at gå i så stærk strøm...
I caribien, Rødehavet og Thailand har jeg set kuffertfisk på forskellige rev, så den påstand passer bare ikke. Jeg har kun set fisk på 10-15 cm + derude. Mindre fisk har jeg set i laguner og ved plantevækst, i næsten stillestående vand. Dette er MINE observationer i naturen, så jeg kan ikke sige om det gælder alle arter. Men kuffertfisk er på revene.
ja, men ikke som små... ret mig endelig hvis jeg tager fejl?
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Jeg har købt en Yellow boxfish

Indlæg af Jones »

Du kan jo se hvad jeg har skrevet. Hvis ikke du forstår det vil jeg gerne forklare det. Jeg synes dog ikke, at det er svær læsning, så jeg sætter min lid til, at du bare var for hurtig og faktisk godt kan forstå, hvor jeg har set hvilke fisk. Du har trods alt indlagt det som citat i dit indlæg.
o_O
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"