"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Siganus men hvilken?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Siganus men hvilken?

Indlæg af Allan M »

Jeg begynder at have ret mange boblealger og mine Mitrax ser ikke ud til at kunne holde dem i skak.
Derfor vil jeg nu forsøge med en fisk og læser at Siganus, men ved ikke hvilken art der vil passe til et 300 liter.

Jeg regner ikke med at beholde den for evigt, bare indtil den har udryddet de alger og jeg kan se at de ikke kommer tilbage.
Det er ej heller en fisk jeg syntes er specielt pæn eller tror, kan leve i et 300 ret længe, før den bliver for stor.

Så skal det være corallinus, virgatus eller en anden? Boblealgerne skal bekæmpes NU.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Siganus men hvilken?

Indlæg af MoG »

Siganus unimaculatus eller vulpinus , kan du sagtens have i et 300 liters.. Specielt når det kun er for en periode .. (Men lad nu være med at købe et 15cm eksemplar!) de fåes tit hjem i mindre størrelser.

Kan ikke huske hvad den kaninfisk Carsten havde held med, hedder. Han skrev det på forum for nogle måneder siden. Det kan han måske lige komme på banen med igen..


Morten
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Siganus men hvilken?

Indlæg af MarkBruhn »

Min magnificent fox har nakket alle mine. I mit tidligere setup brugte jeg den almindelige gule foxface og det virker bare.
Men du må ikke købe den for lille. De skal gerne have en rimelig str før de nakker dem. Det er i hvert fald min erfaring. Vil mene en på 10 cm nok skal nakke dem.


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Siganus men hvilken?

Indlæg af Marco R »

Hej Allan,

Jeg vil sagtens sige, at du kan have den, som hedder One Spot Foxface (Siganus unimaculatus) (link) gående i dit akvarie altid :y De bliver jo sjældent fuld størrelse i akvariet. Den er rigtig flot, og så bliver den mindre end den, som vi normalt omtaler Foxface (Siganus vulpinus), der er helt gul, og eneste forskel er den lille sorte plet. Jeg har den i mit, og den er en algeræder af rang, plus at det er den, som jeg har haft mest held med angående boblealger og alger generelt hvorimod det modsatte ved Rabbitfish (min erfaring).

Jeg kan kun give Mark ret i det, som han skriver, at den skal have rimelig størrelse for, at den spiser dem.


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Siganus men hvilken?

Indlæg af Allan M »

Marco R skrev:Hej Allan,

Jeg vil sagtens sige, at du kan have den, som hedder One Spot Foxface (Siganus unimaculatus) (link) gående i dit akvarie altid :y De bliver jo sjældent fuld størrelse i akvariet. Den er rigtig flot, og så bliver den mindre end den, som vi normalt omtaler Foxface (Siganus vulpinus), der er helt gul, og eneste forskel er den lille sorte plet. Jeg har den i mit, og den er en algeræder af rang, plus at det er den, som jeg har haft mest held med angående boblealger og alger generelt hvorimod det modsatte ved Rabbitfish (min erfaring).

Jeg kan kun give Mark ret i det, som han skriver, at den skal have rimelig størrelse for, at den spiser dem.
Tak.
Så må jeg sætte jagten ind efter en S.unimaculatus. :GO


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Siganus men hvilken?

Indlæg af Carsten »

Jeg har en S. corallinus, og den har været meget mere effektiv end jeg havde kunne håbe på.


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Siganus men hvilken?

Indlæg af Allan M »

Er S.virgatus et dårligt valg, i mangel på unimaculatus?
Den bliver stor, men skal jo kun æde de alger og ud igen.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Siganus men hvilken?

Indlæg af PederP »

Jeg har virgatus. Den er meget effektiv til alle alger. En stor boblealge sten bliver gnavet ren på et par timer.


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Siganus men hvilken?

Indlæg af Allan M »

PederP skrev:Jeg har virgatus. Den er meget effektiv til alle alger. En stor boblealge sten bliver gnavet ren på et par timer.
Cool. Så prøver jeg en sådan til at starte med. Hvis der er behov for en konstant, må jeg finde unimaculatus - som jeg syntes er lidt pænere.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Siganus men hvilken?

Indlæg af Allan M »

Der er bare lige en lille ting jeg undrer mig over.
svaret står måske i en tråd med boblealger, men nu spørger jeg her.

Når man skal fjerne boblealger, skal man undgå at der går hul på dem - da sporer ellers spreder sig.

Hvordan æder en Siganus så disse, uden at de spreder sig? Måske er pointen så bare, at den stadig er i akvariet, til at æde de nye bobler når de kommer frem? Dermed har man bare skabt en ond spiral, som egentlig aldrig stopper?
Eller? :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:


Life is a beach and then you dive.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Siganus men hvilken?

Indlæg af charlie saltvand »

Der er flere der har stille dét spørgsmål Allen...... Jeg aner ikke om den laver vacum og suger alt ind... Sporer osv, eller om den æder nye små så snart de kommer, men det virker :-). Jeg brugte en Mitrax krabbe til at fjerne mine.... Den var LANG tid om at komme igang, men pludselig var boblerne væk.

Go weekend


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Siganus men hvilken?

Indlæg af Allan M »

charlie saltvand skrev:Der er flere der har stille dét spørgsmål Allen...... Jeg aner ikke om den laver vacum og suger alt ind... Sporer osv, eller om den æder nye små så snart de kommer, men det virker :-). Jeg brugte en Mitrax krabbe til at fjerne mine.... Den var LANG tid om at komme igang, men pludselig var boblerne væk.

Go weekend
Netop.
Jeg har selv 2 eller 3 Mitrax, men de er nok optaget med alt mulig andet, for der sker nada.


Life is a beach and then you dive.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"